Hej

Jag har några frågor angående radiatorsystem till bergvärme som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara. Jag har ett 70-tals souterrängshus med direktverkande el och vill konvertera till vattenburen bergvärme. Har följande frågor

  1. Kan jag göra rördragningen själv? Jag är någorlunda händig och inte rädd för att jobba.
  2. Vilken typ av rör bör jag välja? Koppar, PEX etc.
  3. Hur dimensionerar jag systemet? Finns det någon bra "HOWTO" att läsa någonstans?
  4. Bör jag välja ett rent 1-rörs system eller ett rent 2-rörs system eller en blandning?
  5. Jag tänkte dra alla rör i källaren och göra genomföringarna lorätt upp till varje radiator. Några befarade problem med detta? Luftning av systemet görs vid varje radiator
  6. Antag att jag väljer ett 2-rörs system. Hur kombinerar jag ihop rören vid värmepumpen?

Ursäkta om några frågor är så att säga nybörjarfrågor men man måste börja någonstans?

Men den viktigaste frågan är om ni här anser att rördragning är något ni anser att jag kan utföra själv?
 
1. Ja
2. Smaksak, koppar är dyrt men skarvarna billiga (lödda såklart ;) ) Man kan dock blanda hejvillt. Finns även blåa rör men de är inte roliga att arbeta med. Dessutom måste man ha ett gängverktyg.
3. Vet ej jag skulle bara sätta lika breda element som fönstret och nöja mig med det.
4. 2 rörs alla gånger. 1 rörs tycker jag verkar idiotiskt.
5. Inga problem alls, har så själv men är man "lurig" kan man ju sätta fall från elementet mot värmekällan så står ingen luft däri nån längre stund. Behöver inte vara mycket bara en aning.
6. Skulle sätta en "stam" jag sen har du stick från detta.

Tipsen till svar 1 är att du tänker igenom hela sträckan innan du handlar. Varenda koppling bör vara med. Rita på papper det räcker gott. Skriv ut gängorna tex r20 osv.

Sen ta någon del extra och tänk på att rinkabyrör är din vän ;)
 
Har du borrat och köpt bergvärmepump redan och kommer du vilja ha vattenburen golvvärme!!??
 
det mästa är ju besvarat.
jag kan tipsa om att överdimensionera radiatorerna . detta ökar COP på värmepumpen.
 
jerk skrev:
Har du borrat och köpt bergvärmepump redan och kommer du vilja ha vattenburen golvvärme!!??
Jag är i idé fasen och funderar just nu på hur och på vilket sätt jag skall konvertera. Det enda som är riktigt säkert är att jag skall konvertera....

När det gäller golvvärme så har jag planer på att installera golvärme i tvättstuga / Badrum
 
CarMan skrev:
det mästa är ju besvarat.
jag kan tipsa om att överdimensionera radiatorerna . detta ökar COP på värmepumpen.
Jag kommer att återkomma med en ritning till detta forum som jag hoppas att ni har möjlighet att granska och kommentera. Hade tänkt att putta in radiator valet här också.
 
pudas76 skrev:
Jag är i idé fasen och funderar just nu på hur och på vilket sätt jag skall konvertera. Det enda som är riktigt säkert är att jag skall konvertera....

Det var det jag tänkte på -dvs att konvertera till vattenburet och bergvärme.

Har du funderat över luft/luft med två inomhus delar-en på övre plan och en på nedre plan och sedan installera ett FTX system med frånluft don som placeras i vissa rum så att värmen fördelas på ett fördelaktigt sätt.

Det vara bara en tanke att en sådan installation skulle troligen kosta mindre än hälften av den installation du nu funderar på. Och du skulle få ett bättre luftklimat i huset. Det negativa är att du har kvar elradiatorerna men dom kommer roligen bara användas vid riktigt kall väderlek.
 
vist det fins många som snålkör el raddar o har luft/luft, o nån kamin.

men prioriterar man kmfort & livskvalite mer så är det inte ett alternativ.

ett fönster utan radiator, ger kallras o kalla golv.
sen komer det alltid att vara varmt närmast "värmekällan" och kallt längt ifrån. (det går lixom inte att trolla.
 
jerk skrev:
Har du funderat över luft/luft med två inomhus delar-en på övre plan och en på nedre plan och sedan installera ett FTX system med frånluft don som placeras i vissa rum så att värmen fördelas på ett fördelaktigt sätt.

Det vara bara en tanke att en sådan installation skulle troligen kosta mindre än hälften av den installation du nu funderar på. Och du skulle få ett bättre luftklimat i huset. Det negativa är att du har kvar elradiatorerna men dom kommer roligen bara användas vid riktigt kall väderlek.
Jo jag har funderat en del till vilken variant vi skall välja. Det finns några nackdelar kring luft/luft som jag tycker överväger till ett vattenburet system. Rapar upp de saker jag tycker är för min del viktigt.

  1. Framtidssäkert, kan alltid koppla på vilket typ av energisystem jag vill till mitt vattenburna system
  2. Har tidigare dålig erfarenhet av luft/luft bla buller + punkt värme. Har en villa på 280kvm... Kanske är ett FTX frånlufts återvinning ett alternativ
  3. Investeringen kommer att höjja värdet på huset och jag tror det kommer att bli svårt att avyttra ett luft/luft hus alternativt direktverkande el. Troligare tror jag är att ett hus med vattenburet system kommer att vara lättare att sälja i framtiden om jag nu skulle vilja det.

Jag söker ett robust system som är så underhållsfritt som möjligt och håller under lång tid och min övertygelse är att ett vattenburet lågtemeratur system är "rätt" val för framtiden, jag är alltså inte rädd att betala lite x-tra för detta.

Dock är det svårt att i framtiden förrutse vad som kommer att vara bästa val, men det fina med vattenburet system är att man kan koppla många typer av värmekällor till detta!
 
Ja det är nog sant. Jag tänkte mest på payoff tiden. Jag tänkte att om tio år kan du byta ut luftpumpen till en ny som kanske har cop 8-9 och ändå betalat mindre totalt sett.
 
Hej

Nu har jag producerat en snabbritning över radiator systemet. Följande frågor dök upp när jag ritade.

  1. Är det något centralt jag har glömt i ritning för radiatorsystemet?
  2. Vilka dimensioner bör jag välja på rören efter T-kors
  3. Vart skall avstängningsventilerna för resp. radiator sitta. På den kalla utflödet eller det varma inflödet.
  4. Skall cikulationspumpen sitta på den varmaledningen eller den kalla?
  5. Hur ser ett T-kors ut där jag kopplar in radiatorerna i stamen?
  6. Ingår det en cikulationspump i IVT HT PLUS
  7. Är IVT HT PLUS ett bra val för mig som inte har ett gammal högtemperatur radiatorsystem som jag skall koppla min VP till

Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig!
 
Jag är bilmekaniker, o inte rörmockare. me har konverterat mit hus.
jag vet alltså inte hur man gör, men har endå några tips.

dina radiatorern har en fast justerbar strypning bakom termostaten, med denna kan du justera flödet (saknar du sesa kan du justera flödet med avstängnings ventilenpå returen, även denna sittar altså på radiatorkoplet

har några tipps till, men måste äta
 
cirulationspump brukar det finnas i värmepumpen, så sen sån behövs inte.

12mm rör till en radiator
15mm rör till 2 radiatorer (kanske 3, beroende på ur det ser ut)
18mm rör brukar man inte andvända
22 rör funkar bra som stam
28 rör kan man ha som stam om man har väldigt många radiatorer eler ska dra väldigt långt.

på kalla sida har mann PEX 40mm som inomhus brukar övergå till 28mm koppar rör.

du ska ha ett smutsfilter på kalla sidan & ett på radiatorkretsen (jag har monterar lite dyrare smutsfilter som sitter i en kulventil, vilket gör det enklare att göra rent)

du behöver också ett expantionskärl
 
1. Inte kollat så noga men expansionskärl behövs nog. Shunten sitter i pumpen antar jag. Påfyllningsmöjlighet om inte det är plussen som går ut från röret vid pumpen, kopplas till vanliga KV ledningen.

2. tror att moderna element klarar sig med 12mm (det har jag sett) men skulle själv sätta 15mm.
3. Inflödet
4. Varma, man suger inte man trycker igenom systemet.
5. Om du har koppar så sitter det bara ett t-kors med ev förminskning på sen lött rör och iväg genom golvet.

6&7 Vet jag inget om då jag kör med tuff vedeldning ;)
 
det kan alltid vara bra att ha några avstängnings ventiler på radiatorsystemet så du inte behöver tappa hela systemet på vatten om du måste göra att arbete på systemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.