Jag har läst nånstans att det ska gå att torka trä i mikrovågsugnen, men jag är osäker på hur man går till väga. Ska man köra med full effekt eller låg effekt? Ska man torka allt i ett svep eller i flera omgångar? Är det nåt/några träslag man bör undvika att torka i mikron? Hur påverkas träets egenskaper?

OK, jag kan experimentera själv, men sånt tar lite tid och det om något har jag brist på just nu.
 
Försök med torkning i mikrovågsugn pågår, bland annat på träinstitutionen, Luleå Tekniska Universitet., Det är i princip samma utrustning som de flesta av oss har i våra kök. Samiska slöjdare har till exempel fått hjälp av institutionen med hur de kan torka slöjdmaterial i mikrovågsugn. Fördelen med mikrovågor är att de tränger in i virket och torkar på djupet vilken ger en jämnare torkning utan att spänningar uppstår. Vid vanlig torkning torkar den yttre splintveden först i relativt snabb takt, medan den inre kärnveden torkar mycket långsamt vilket ger upphov till spänningar.

Björk lämpar sig utmärkt för mikrovågstorkning i liten skala. Tall och gran däremot kan vid mikrovågstorkning drabbas av små sprängningar inne i virket. Forskning om detta pågår.


Ur:
http://www.skogssverige.se/tra/furan/torka.cfm?sid=7
 
Det funkar med mikro, har torkat tvärslåar till en mindre stol i mikrougn (rått virke för övriga stolen, då behövs inte ens lim) och det gick fint. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, det jag minns är att inte var på full effekt i alla fall och att jag plockade ut den mellan varven för att kolla så allt stod rätt till. För länge och för stark effekt kan bränna biten. Du får pröva dig fram även om du inte vill. :)
 
"tokig gjorde som tokig sa" Har nu testat med en björkbit som jag tänkt göra ett pimpelspö av.
Hade den på läge 2 (av 4) i tio minuter, kvisten rök, så det luktar rök i köket nu. Det intressanta är att vikten sjönk från 374 gr till 300.

Edit: Hehe, nu kom tanten hem från lingon plockningen. -Vad i H-VETE HAR DU GJORT?- Ehhh, torkat en björk... Hon ringer nog snart efter grabbarna med vita rockar. "Hehe they comming to take me away..." LOL
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggahusFia
  • Laddar…
Thomas_LLA skrev:
Ehhh, torkat en björk... Hon ringer nog snart efter grabbarna med vita rockar. "Hehe they comming to take me away..." LOL
Vaddåddå... Skulle det vara något onormalt med att torka en björk i köket??? Gör inte alla det :blushing::rolleyes::D;):cool:
 
  • Gilla
ByggahusFia
  • Laddar…
Tanten hämta djungelolja, försvann in i skogen igen.
Vis av skadan så satte jag micron på lägsta effekt (1).
Gick och sprätta en bärs.
Då ser jag efter 5 minuter hur det blir rökigt i en spegel (som jag ser köket genom)
Micron ser ut som en ångmaskin, det sprutar rök ur alla vent.hål.
Ut med träbiten, försöker fixa micron med en mugg vatten, vädrar kåken...
Bara inse, nu e jag död.

Summa summarum, LTU får forska vidare, jag gör inte om det iaf.
PS. vikten har minskat från 300 till 280.
Meeeen nu får "vår herre" sköta torkningen för min del.
 
  • torka1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torka2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, jag lever men ska tydligen köpa en ny micro
 
:D :D :D Härligt att du bjuder på dig själv! Underhållning på hög nivå!

Du får trösta dig med att du förmodligen har en av Sveriges torraste björkbitar ;)

Stötta LTU:s forskning genom att donera mikron till dem. Nu är den ju liksom "inkörd"...
 
Riktiga män har verkligen foppa tofflor..
 
om du tar nävret av den kanske det går bättre med? måste ju fort bli höga temperaturer ytterst. ett försök till, komigen ;D
 
  • Gilla
Lyret
  • Laddar…
Mr.bygga. Hehe, det är väl därför detta forumet finns, eller?
Idiotiskt att uppfinna hjulet två gånger.

Jag har lärt mej mkt med att läsa här.
Åsså är det massor med "folk" som bjuder på sej själv och hur man gjorde fel. Det är underbart!
 
Ett tips när du ska torka trä. Gör trä biten bara något större än den färdiga storleken, ta bort allt näver m.m. Sedan kör du på treans effekt om du har en tio skalig micro i ca en till tre minuter, men du får inte lämna micron utan tillsyn! Öppna luckan då och då, när träbiten börjar bli så varm att du inte kan hålla i den tar du ut den och låter den svalna helt innan du kör den igen. Nästa gång du kör den gör du likadant. Tillslut så blir inte träbiten varm när du kör den i tre minuter då är trät torrt. Du kan inte torka trät på ett försök i micron, det tar några vändor allt beroende på fuktkvot i materialet.
 
Tnx Matti, meeen jag värmer fruns matlådor hädanefter.

BTW, en nu micro är på G
 
Men den gamla måste ju vara helt optimal för experiment nu :) Utomhus ;-)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Jag torkade kokt, (för att släppa spänningarna) sälgrot i micron som jag använde som skaft till min kniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.