Nu när det börjar bli lite svalare ute så har jag märkt nåt konstigt hemma.
Vi har knappt något värme på, men det är betydligt svalare på övervåningen än nere. Är det inte så att värme skall stiga uppåt? Har vi övertryck i huset tro?

Radhuset är på platta, 1½ plans 115kvm, självdrag.
 
Kanske är självdraget från övervåningen för stort?
Vi håller just nu på att fixa med vår skorsten. Vi märkte direkt att när den är öppen blir det kallt på övervåningen och när den är stängd blir det varmt på övervåningen.
 
hmmm... kan ju va så också ja... skall kolla ventilerna där uppe.

Men är effekten densamma om man har övertryck?
 
Annars kan man få den effekten om det blåser ute, då blir trycket på vindpapp etc högre på ovanvåningen, men nu verkar det vara ett "långtids problem" för er ...
Kanske bor i Skåne ?
 
Dålig isolering, persiennerna nere (hindrar solen att värma upp under dagen).

Har själv en hel del läckage på övervåningen och på vissa ställen dålig isolering. När solen är framme blir det varmt, men svalnar snabbt på kvällen. Har bl.a. plåttak på en liten bit.
 
Har nu märkt av detta ju mer ute temperaturen sjunkit och blir inte riktigt klok på detta. Provat olika ventil justeringar men samma resultat. Sista skottet nu är att jag sänkt inne tempen nere och höjt där uppe. men det känns som man bränner mer än nödvändigt åt kråkorna.

Kanske fått möjlighet att låna en värmekamera... Hoppas man kan hitta nåt med den.
 
Har samma problem hemma. men där ligger värmerören i plattan. så även om jag stryper på elementen är plattan varm. så jag får strypa returen på rören i pannrummet. jag vet att dom gjorde så förr för att få en varm platta (la ut lite extra rör i plattan).
 
Mycket apparater på nere?+köket nere --dator. tv....ni själva som bor alstrar värme också....;)
Sen är det nog isoleringen som gör mycket....Hur är vinden isolerad...?

Mvh
 
Sant, mycket grejer på nere. Köket, TV och två datorer plus att man vistas mer där förstås... självklart blir det varmt nere. Men värmen borde ju gå uppåt oxo?

Vinden kan ju vara en bov i dramat. Kallvind med (vad jag tror) 120mm mellan bjälkarna. Taket i sig är oisolerat.
 
120 isolering.....
Åk och köp isolering det sparar du in snabbt ....300 mm isolering till innan "Bore" kommer..:)

Mvh
 
Hehe, skall kolla närmare vad vi har uppe på vinden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.