Ny tvättmaskin skall införskaffas. Den nuvarande har 1600varv, men jag ser att cylinda nuförtiden klarar 2000 varv per minut i toppmodellen. Som vanligt kostar den därefter.
Så frågan är, om någon av er har koll på om det "märks" på torrheten? Det är väl en logaritmisk skala på hur mycket vatten som kan slungas iväg? Skillnaden borde isf vara av marginell karaktär.
 
Vi har en Cylinda 1600-varvare. Jag har svårt att se att man behöver mer än 1200 varv, kläderna skall ju ändå hängas på tork. Jag skulle inte betala mer för att få 2000 varv, i så fall skulle det vara för att få någon annan funktionalitet.
 
Skillnaden i torrhet är ganska marginell, men däremot utsätter man sina kläder för en hel del obehagligheter ju snabbare man låter centrifugen rotera.

Vi pratar G-krafter som drar i kläderna enligt fysikens lagar.

En formel för den G-kraft ett plagg utsätts för ser ut så här:

(0,00001118 gånger trummans radie i centimeter) gånger (antal varv/min gånger antal varv/min).

Om trumman har en radie på 25 cm så blir det med 1600 varv 715,52G. Vid 2000 varv blir det 1118G.

Jag tror att man slipper en del slitage på kläderna om man kör lite långsammare.

Kan tilläggas att vid 1200 varv utsätts kläderna för 402G...
 
Kolla då hellre att maskinen tar in rejält med vatten eller att man kan ställa in det.

Helt värdelöst med maskiner som inte kan ta in rejält med vatten. I vissa av dagens maskiner skulle man kunna skippa centrifugen då kläderna knappt blir blöta ändå. :rolleyes:

Ofta är också "topoftheline" inte alls det bästa utan krånglar mer pga mer funktioner (som allt som oftast inte används). Nä fram för vanliga med vred och en display som visar återstående tid det är lagom.

Ursäkta för delvis OT.
 
Tack för era inputs,

Tycker själv att det är rätt stor skillnad mellan 1200 o 1600, måste jag säga. Därmed behöver man ju inte köra känsligare kläder i full rulle (om sanningen skall fram, så lämnar jag bort skjortor o byxor till kemtvätten ändå! :) )
Dock, har pluggat på lite granna nu, och det verkar som att det är rätt liten skillnad mellan 1600 och 1800 (2000 hittar jag inte data på) varv i minuten, en procent av torrvikten. Däremot är det ungefär 10% av torrvikten mellan 1200 och 1600.
Man kan väl gissa att det är ca 2% mellan 1600 och 2000 med dom siffrorna som Cylinda presenterar.

Så, 1600 får nog räcka denna gång med. (även om t-o-l är snyggare o tystare)

v-g:
Vad menar du med att den ska ta in rejält med vatten? Menar du hur snabbt? De flesta maskiner har ju sensorer som fyller på med så mycket vatten som dom anser det behövas (hur mycket som sugs upp av kläderna).
 
Vi är för övrigt rätt nöjda med vår Cylinda (FT46). Men det har en tendens att bli sköljmedel stående i facket när maskinen är klar. Har vänner med samma maskin som upplevt samma sak. För att slippa problemet ska man köpa lättflytande sköljmedel (vilket är samma sak som att dosen är stor).

Ytterligare en parentes i sammanhanget är att prissättningen på sköljmedel är värsta sortens bluffmakeri. Man måste ha en högre utbildning i matematik och miniräknare med sig till affären för att kunna ta reda på vilket som är billigast. ;)
 
En del maskiner är väldigt snåla med vattnet och detta gäller oberoende av program. Kläderna är bara knappt fuktiga medans tvättmedlet är i. Detta ledet till slitage och orena kläder.

De flesta maskiner har ju sensorer som fyller på med så mycket vatten som dom anser det behövas (hur mycket som sugs upp av kläderna).
Jepp det handlar om sensorer men vissa tillåter i programmen att man tar mer vatten, andra gör det inte.

Åtminstone jag har gott om vatten så jag fyller min maskin med extravatten varje tvätt, något som jag tycker inte skall behövas.
 
Nyfniken skrev:
Vi är för övrigt rätt nöjda med vår Cylinda (FT46). Men det har en tendens att bli sköljmedel stående i facket när maskinen är klar. Har vänner med samma maskin som upplevt samma sak. För att slippa problemet ska man köpa lättflytande sköljmedel (vilket är samma sak som att dosen är stor).

Ytterligare en parentes i sammanhanget är att prissättningen på sköljmedel är värsta sortens bluffmakeri. Man måste ha en högre utbildning i matematik och miniräknare med sig till affären för att kunna ta reda på vilket som är billigast. ;)
Mm-hmm, just FT46, eller snararare FTL46 ligger nog etta på min lista, eftersom man kan få den med lucka (lucka hade jag i förra lägenheten, och har lärt mig att det är överlägset, framför allt om man har tumlare ovanför).
F.ö. tror jag att problemet med sköljmedlet är vanligt även med andra fabrikat (som min Miele, som jag har nu). Använder nästan aldrig sköljmedel dock. Kanske är jag ett tvättmaskins-ufo, slår det mig nu?! :) Fast jag lärde mig att man kunde blanda ut sköljmedlet med vatten för att det inte skulle klägga igen för några år sedan..
Bra att ni är hyggligt nöjda med maskinen!
 
Den simpla lösningen på skäljmedlet är att man helt enkelt slår i en liten skvätt vatten i facket först och sen fyller man på med sköljmedel. Tvättens naturliga gungande blandar till det hela till lättflytande innan det ska ned :)

Har ju bara en FT 34 jag.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.