Hej

Jag vill kunna ha låta elpatronen vara aktiv hela tiden men elda med ved då jag har tid dvs på kvällarna. Elpatronen sitter mkt långt ner på min ena 500l (av två st totalt 1000l) acktank med innbyggd vvb. Jag skulle vilja flytta elpatronens givare lite högre upp då det verkar som om returen på elementen spolar direkt på givaren numera och den går mer ofta än nödvändigt tycker jag.
Finns det någon nackdel att flytta den högre upp i tanken. Funderar på att placera den på halva nivån för vvb tex. Om vi skall använda mkt varmvatten så är vi ju hemma och kan elda med ved i stället.

Tacksam för synpunkter

/Mikael
 
Min sitter på mitten och det fungerar utmärkt. Man kan värma kåken med el (om man önskar/har råd och det finns alltid varmvatten.

Patronen min sitter just under värmeuttaget.
 
Finns många som inte vill att elpatronen går in förrän tankarna är helt tomma o bara som backup, Då monteras givaren i toppen på tanken..
Finns nu även shuntstyrning som startar elpatronen då shunten varit öppen fullt i 1 timme..
 
Jag vill kunna nyttja de laddade acktankarna maximalt. Att få elpatronen att starta då shunten stått på max efter ett bestämt tidsintervall verkar mkt vettigt.
Jag kan se problem med vad jag skall ställa elpatronen på om jag bara skall nyttja den för från och tillslag, då jag en riktigt kall vinterdag behöver ca 55 graders framledningstemp. Men jag skulle vilja inte vilja att elpatronen startar förren tanken går under tex 40 grader.
Min shuntautomatik Automix 20 kanske kan styra ett tidrelä till elpatronen?

/Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.