Hej, några frågor jag hoppas få svar på:

1. På vilken höjd installeras uttag för tvättmaskin i våtrum.

2. På vilken höjd installeras 220v vägguttag i våtrum.


tack på förhand
 
kilroy skrev:
Hej, några frågor jag hoppas få svar på:

1. På vilken höjd installeras uttag för tvättmaskin i våtrum.

2. På vilken höjd installeras 220v vägguttag i våtrum.


tack på förhand
Vår elektriker ska installera vid 2 m höjd
 
Tack för svaren.

Men hur funkar det med zonerna.. det krävs alltså 1.8 m mellan dusch och tvättmaskinuttag? Jag planerar att bygga en fast duschvägg med slagdörr och på andra sidan väggen placera tvättmaskinen. Det skulle då bli 1.45 m mellan duschblandaren och tvättmaskinuttaget.

Hmm.. nu blev det jobbigt.

mvh
 
Hej igen, var just och mätte i vårt nuvarande badrum. Där är det inte mer än 95 cm mellan handfatsblandaren och 110v uttaget, det verkar alltså vara så att zon två är 0.6 - 1.2 m och inte 1.2<. I så fall så kan jag alltså placera tvättmaskinuttaget där jag vill, zon tre är ju 1.2<.

Har jag fattat rätt, hoppas det :)
 
Ni spekulerar bara... :)
Handfatsblandaren har föga med saken att göra. Likaså diverse höjdangivelser som florerar.

Det som gäller är elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 1999:5, del 701 (badrum och duschrum).

Följande gäller uttag 230V (under förutsättning att det föregås av jordfelsbrytare 30mA naturligtvis):

230V Uttag IP21 (IP20 infällt) får installeras i område 3 dvs. utanför 1,2 m från duschhuvudets normala position (i regel golvbrunnen) sett som radien på en cirkel.
Något krav på uttag 1700 ög finns inte mig veterligen i nu gällande föreskrifter.

Svensk standard gällande höjder när plats finns reserverad för en platsbunden elapparat är:

Tvättmaskin 1200 ög
Torktumlare 1200 ög (ej tvättpelare)
Torkskåp 2000 ög
Övrigt 1700 ög

Jag rekommenderar för tvättpelare, dvs. TM/TT att uttagen placeras på 1700 ög, 1900 ög om ni vill kunna dra ut stickpropp och komma åt uttag (hamnar synligt över tvättpelaren).
1200 ög för endast tvättmaskin samt
1200 ög vid spegel för allmänbruk till rakapparat och hårtork mm.

 
Ballingslöv är ute och cyklar. Gammalt från 1995 års föreskrifter troligtvis? (Kan mjölken koka över i ett kök från Ballingslöv?)
Det är självklart inte fel att sätta uttagen på 1,7 mög. Kan vara lite trevligare lite lägre ner, ju äldre man blir...
Man behöver inte hela boken, det räcker med avdelning A, se kapitel 701,7 om installationsapparater, sid 143 under Kurres fina länk..
Figurer på sid 144-146.
 
Tack för alla bra svar!

Man utgår alltså alltid från duschhuvudets normala position, även när man skall placera ett 230V uttag i närheten av handfat och spegel?

Läste att kopplingsdosor skall ha kapslingsklass IP21 (område 3), finns det sådana för infällt bruk, alltså har ett vanligt täcklock någon kapsling?

mvh
 
Kilroy

Handfatet har inget med saken att göra. Ett "vanligt" wc/gästtoa klassas som torra utrymmen.

En infälld kopplingsdosa med lock är IP20. Alltså:

IP44 i område 1
IP24 i område 2
IP21 i område 3 (går alltså inte)

Dock får infälld kopplingsdosa i tak vara IP20 i område 3!
Om du kan placera den där?
Annars finns det doslock för skruvfastsättning med gummidamask som håller IP44.
 
Tack Carl!

Tyvärr kan jag inte sätta dosan i taket men doslock för skruvfastsättning med gummidamask låter intressant. Kan man använda ett sådant lock till 'vanlig' kopplingsdosa eller krävs speciell dosa?
 
Det går till vanlig kopplingsdosa. Locket är som vilket som helst, fast "tätare".
Locket är 110 mm i diameter och det skruvar du fast i dosans fästring (c/c 67 mm mellan skruvarna på locket).
Tror att Strömfors har ett E14 377 70 om jag inte missminner mig?, hör med din installatör!
 
Perfekt!!! Tack ännu en gång.

mvh
 
Hej, Håller på o renoverar badrummet och såg denna tråd. Vi kommer att ha ett badkar där vi skall stå och duscha. Badkaret kommer att stå med långsidan längst med samma vägg som dörren till badrummet är och kortsidan på badkaret hamnar ganska så nära dörröppningen. Gäller samma regler (avstånd etc) för strömbrytare (taklampa etc)?
Mvh
Tobbe


 
När det gäller badkar så är det badkarskanten som utgör områdesgräns:

Område 0 är i själva badkaret.

Område 1 gäller badkarsområdet till ytterkant.

Område 2 gäller från ytterkanten (badkarsgräns) och 60 cm ut.

Område 3 Är mellan 60 cm ut och fram till 2,4 m ut, därefter är det oklassat område.
(områdena gäller till tak)

Detta innebär således:
Ingen installationsströmställare tillåts i område 1 & 2, i område 3 (minst 60 cm från badkaret) kan man ha infälld strömställare minst IP20 eller utvändig IP21.

Endast rakuttag för 110V i område 2. I område 3 tillåts 230V infällt uttag IP20 via jordfelsbrytare 30 mA.

För ljusarmatur gäller IP44 i omr 1, IP24 eller armatur placerad lägst 1,5 m ög som är IP21 i omr 2 (glödljusarmatur av isolermaterial med kupa som i sin helhet är placerad lägst 1,7 m ög får ha IP20).
I omr 3 skall ljusarmatur vara IP21 (eller IP20 om den har kupa av isolermaterial).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.