Skall sätta in frånlufts fläkt i självdragshus. Alla talar om ljuddämpare....hur funkar dessa. Några bra fabrikat? Tips om bra fläktar är oxå välkommet, skall vara reglerbar hastighet och125mm. 3 plan skall ventileras.
/ Pelle
 
  • Gilla
Icebergovich
  • Laddar…
Funkar bra som fasen vill jag lova. Köpte fläktar (först) på http://www.ventilationsbutiken.se sen upptäckte jag att det låter som en hårtork på medelfart. Köpte då 900mm ljuddämpare (som nu ligger på vinden) och skillnaden är enorm. Visst man hör sugljudet på högsta fart men på lägre är det så gott som helt ljudlöst.

Rekommenderar även att du installerar varvtalsstyrning (typ dimmer) för fläktarna detta gör också mycket. Har du plats så sätt en 125mm de verkar tystare än 100mm samt att de behöver gå på lägre fart för samma volym. Jag ångrar (lite) att jag inte tog två 125 istället för en av varje.

Varvtalsstyrningen jag kör på är denna (billigaste jag hittade ;) )

Lycka till.
 
Tack för svaret!!!!!
En kanske dum fråga... men den ska väl placeras före fläkten?

En fråga till, jag har blivit rekommenderad att använda 160 spiro för att minska suset i ventilerna. Problemet är att jag kan inte få ut mer än 125 genom taket . Taket är faktiskt betydligt större än 125mm men trångt under!!:D

Skulle det funka med: utlopp 125, fläkt125, dämpare125, rör 160 ??
Jag får förstås inte ut mer luft än vad som går genom 125 röret, men midre sus i ventilerna har jag fått för mig......gillar tystnad, van vid självdrag.
// Pelle
 
Du sätter ljuddämparen mellan ventilen inomhus och fläkten. Låter det för mycket ute så får man sätta en efter också. För mig hörs det inte ute, däremot gjorde det det inne innan dämparna. Mitt utlopp sitter i befintlig skorsten där eternitkanaler tidigare mynnade. Faktist så är spirot bara instucket i det gamla avslagna eternitröret inne på vinden sen är det itryckt gullfiber som tätning :)

Jag har endast ventilation till två rum med dessa två rör (100&125) så för ett helt hus vågar jag inte säga. Kör 125 rör bara en kort bit efter dämparen då den delar sig i 2st 100.

Vad jag fattar av databladet så med ganska hög fjutt kan man flytta 250m³ i timmen. Vet inte hurpass det räcker för dig. OBS detta är vad fläkten kan ge vid ett visst mottryck och effekt och kan alltså både vara lägre och högre.
 
Ok. Vad har du för effekt på fläkten? Eller, vilken fläkt är det ? så kan jag gå in på sidan å titta själv.
 
100mm 111310
125mm 111410

Sök på artikelnumret eller Fläkt/fläktar / Kanalfläktar

Det är A modellen av fläktarna jag har.
 
Tillägg, ljuddämparna är 900 millimeter av cirkulära typen.

Tog 900 för det var max jag fick plats med på 125:an.
Finns under Ljuddämpare/Ljuddämpare cirkulär
 
Jag bugar mej djupast möjligt !!
 
Nemas Problemas! :)

Snabba är de också, rekommenderas å det varmaste. Rör är billigare på K-Rauta men även de går att beställa om man vill.
 
pelleulf skrev:
Tack för svaret!!!!!
En kanske dum fråga... men den ska väl placeras före fläkten?

En fråga till, jag har blivit rekommenderad att använda 160 spiro för att minska suset i ventilerna. Problemet är att jag kan inte få ut mer än 125 genom taket . Taket är faktiskt betydligt större än 125mm men trångt under!!:D

Skulle det funka med: utlopp 125, fläkt125, dämpare125, rör 160 ??
Jag får förstås inte ut mer luft än vad som går genom 125 röret, men midre sus i ventilerna har jag fått för mig......gillar tystnad, van vid självdrag.
// Pelle
Kör fläkt, dämpare och rör på 160. Utloppet är bara en kort sträcka och stryper inte så mycket. Prova och blås i en kort resp lång bit trädgårdsslang så förstår du vad jag menar.
 
Hej!
jag har pratat med vent.butiken och säljaren rekommenderade 160 rör, fläkt och ljuddämpare samt 160 rör ner i källaren med 2st 125 grenar till närmaste badrummet och det i mellanplan som är de två kortaste rören.
Han rekommenderade även transformatorreglering av hastigheten eftersom tyristor regleringen gav ifrån sig ett brummljud som kan bli irriterande.

Vent.butikens tyristorstyrnin är förövrigt samma son någon här i tråden hade skaffat från Biltema. Har du märkt av detta ljud ??

// Pelle
 
Clas Ohlsson köpte jag och den är då knäpptyst. Fläktarna kan låta lite däremot på vissa varvtal men det tror jag är pga nåt annat. Vet ej vart man köper en traforeglering eller vad det kostar, känner inget behov heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.