God morgon,

Vår familj har köpt ett hus på cirka 150 kvadrat för cirka 2 år sedan. Besiktningen har utförts men det är vissa väsentliga fel som inte har åtgärdats än. Jag har flera gånger, genom telefon, mail och brev kontaktat dem för att de ska åtgärda felen i huset, både inom- och utomhus. De påstår att de ska skicka en människa för att åtgärda felen men det är aldrig någon som har kommit. Snart går besiktingstiden ut (efter två år) och jag tänker inte fortsätta påminna dem med alla möjliga sätt varför jag tänkte kräva ersättning för de väsentliga problemen. Ojämnt golv i ena sovrummet är det väsentligaste problemet just nu för oss.
Själv har jag skrivit ett brev som jag tänker skicka de närmaste dagarna men först ville jag kolla några saker med er som är kunniga. Prisavdrag kan jag väl inte kräva eftersom jag har redan betalat hela köpeskillingen. Dock kan jag väl kräva ersättning ifrån byggbolaget. Jag tänkte kolla först vad det kan kosta för att jämna av ett golv i det sovrummet och skriva direkt priset i brevet som jag ska skicka. Vad händer efter det? Vad rekommenderar ni själva? Ni som har haft liknande erfarenheter?

Tack på förhand och hoppas på ett snabbt svar.
 
Lite mer detaljer.

Du skriver att du har köpte ett hus. Byggde du huset, eller köpte du ett färdigt hus?
Vilken avtalsform? Totalentrepenad, delad entrepenad?

Du skriver att besiktning har gjorts, vad för sorts besiktning? EN slutbesiktning av bygget?

De fel du nu påtalar, finns de upptagna i besiktningsprotokollet?
 
Redigerat:
Jag ber om ursäkt att jag inte tog upp de saker hempularen.

Det gäller ett köp av ett färdigt, nytt hus. Totalentreprenad.
En slutbesiktning har skett och de problem jag tog upp finns med i besiktningsprotokollet.
 
Ja men juridiskt så är det en himmelsvid skillnad om du köper ett färdigt nytt hussom är byggt (på ngn annans beställning) på total entrepenad, eller om du köper ett bygge, dvs om du är beställare av en totalentrepenad.

Jag gissar att du har beställt ett hus på totalentrepenad?

I princip så kan du först meddela att om inte felen är avhjälpta före ex. 20 Okt så komemr du att ta in en annan firma för att färdigställa huset. När tiden har gått så kan du ta in den andra firman. Skicka en faktura till din husbyggare, som han troligen inte betalar, du kan då lämna det till kronofogden för indrivning, vet ej alla detaljer om hur man gör med kronofogden. Ev bestrider firman din faktura, i så fall måste du stämma dem för att få ut pengarna.

Jag är osäker, men jag tro inte att du har rätt att kräva ersättning i pengar annat än för faktiska utlägg, dvs en kontantöverrrenskommelse måste förhandlas fram, det är (tror jag) inget du kan stämma firman för att få ut.
 
Undrar bara lite, slutbesiktning är gjord men blev entrepenaden godkänd?
Står det inga datum i protokollet när dom fel som upptäcktes vid besiktningen senast skulle vara åtgärdade?
Här är lite att läsa om slutbesiktning/konsumentskydd: PDF-fil
 
Entreprenaden har blivit godkänd i samband med slutbesiktningen, det står även på slutbesiktningsprotokollet.

Besiktningen bestod nämligen av två dellar: delslutbesiktning 1 respektive 2.

På båda protokollen finns bland annat en punkt där det står: ''Enligt parternas överenskommelse skall påtalande brister och fel vara avhjälpta och utförda inom en snar framtid''.... (inom en snar framtid, dvs aldrig)

På en annan punkt står det dessutom '' garantitid för delen av entreprenaden är 2 år''.

Personligen vill inte jag kalla in dem till mitt hus igen med så många väsentliga fel men även slarvfel som de har gjort. Jag vill inte heller anlita en annan firma och sedan skicka fakturan till dem för att jag vet att de kommer bestrida betalningen. Enda lösningen är att komma överens om en ersättning för detta.

Visst är det så att när garantitiden går ut har jag som konsument inget skydd och företaget är längre inte tvungen att fixa till några fel!?
 
Finns ingen värdering/uppskattad kostnad för att avhjälpa felen i protokollet?

"Snar framtid" Ja tjosan, vad var det för en besiktningsman (vilken firma)? Hur seriöst är det att skriva något sådang? I mitt fall stod det 2 månader (inte för att det verkade vara värt något när min entreprenör hann snacka ihop sig med besiktningsmannen efter att jag skickat påminnelsen innan jag fick tag i besiktningsmannen).

Jag skulle kontakta besiktningsmannen och fråga vad han höll på med när han skrev protokollet om det inte stod med någon värdering av felen.

Frågan är om du inte skulle kunna ta in offerter bara och sedan skicka krav på entreprenören (kanske med hot om att gå direkt till inkasso). Då skulle du slippa dra in en tredjepart som skulle drabbas av entreprenörens bristande seriösitet. Dvs du kräver först pengarna av ordinarie entreprenör och låter sedan en seriösare aktör utföra jobbet och fakturera dig direkt.

Kolla in om du är hjälpt av mallarna i klagoguiden på konsumentverkets hemsida.
 
Redigerat:
Din entreprenör har fortfarande skyldighet (och rättighet) att åtgärda vid slutbesiktningen påtalade fel. Gör han inte det inom normalt två månader och efter påstötning har beställaren rätt att åtgärda felen på entreprenörens bekostnad.

Du bör därför, om du inte tidigare gjort det, skriftligen påtala förhållandet för entreprenören och meddela att du nu åtgärdar på hans bekostnad.

Därefter ställer du krav på honom på ersättning med en detaljerad faktura från den du anlitat som "bevis". Har du dock redan betalt hela kontraktsbeloppet till entreprenören kan det naturligtvis vara svårt att få ut denna ersättning. Bästa sättet är då att ta kontakt med entreprenören, redan före det egna åtgärdandet, för att träffa någon form av uppgörelse.

Eftersom det tydligen börjar närma sig två år från slutbesiktningen vill jag nämna följande vad gäller ev. tvåårsbesiktning.
Fel som framträtt under dessa två år, (således inte de gamla ej åtgärdade felen just nu), har entreprenören också skyldighet att åtgärda. Finns sådan fel konstateras detta lämpligast vid en § 59-besiktning, s.k. tvåårsbesiktning (tid. garantibesiktning).
Det är upp till dig som beställare att påkalla en sådan besiktning, som skall ske före tvåårstidens utgång. Kontakta en besiktningsman och be honom kalla till denna besiktning.

De fel som vid denna besiktning konstateras framträtt under de två åren har entreprenören också skyldighet att åtgärda. I detta fall torde det väl tyvärr bli lika svårt att få dessa fel åtgärdade....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.