Vi har ett lackat furugolv som är ganska repat och som vi tänkte slipa. Men vi tänker också vitvaxa/olja golvet. Hur är det med hållbarheten. Golvet finns i ett gästrum.
 
Hejsan.

Vi har lutat och oljat med vitt pigment. Har det i köket och 2 sovrum och visst är det lite opraktiskt i köket men det funkar. Får skura det lite oftare i köket bara.
 
Genom att lacken tas bort och golvet oljas/vaxas så blir det ju ännu mera känsligt för åverkan. Men om man går utan skor, inte har hund som kör rally på så funkar det nog bra.
 
Ett tips!

Använd linolja som är bruten i den nyans du vill ha det. Jag har använt det till en massa olika golv, från hall, vardagsrum till kök.

Blir skitsnyggt. Går fort att lägga på och torkar fort med sickativ ( ja, jag vet att vissa anser det fel att använda torkmedel i linolja ) det torkar på en natt utan problem.

Olja om? i mitt förra hus oljade jag golvet -02 vid inläggningen och det är lika snyggt och fint ännu. Ett köksgolv. Hemligheten heter såpa.

Känsligt? Njae. Tappar du något och får ett jack i golvet så räcker det oftast med att lägga på vatten på skadan så reser träet sig igen.
Lyckas du inte med det så är skadan så stor så det inte spelar någon roll vilken ytbeläggning du har.

Ett lackat golv däremot är skadat fram till nästa omslip.

Dessutom...lackade golv är iskalla och stendöda. Ett linoljat golv är mjukt, skönt och varmt.

Inte gulnar det heller....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.