I flera byggbeskrivningar kan man läsa att syllen fästs med expanderbult i platta på mark.
Med golvvärme känns det lite olämpligt.
Jag har börjat fundera på att gjuta in gängad stång i plattan, lägga syllen på plats, banka med stora hammaren och borra vid märkena. På med sylltätning och syll, fästa med bricka och mutter.
Eller ännu enklare, armeringsjärn som sticker upp, banka, borra, på med syllen och böja armeringen.
Hur har ni löst detta? Det finns kanske andra lösningar.
 
Men golvvärmen ska ju inte ligga under väggarna eller ?
 
Huset blir 1 1/2 plan i vinkel och där vinkeln ansluter kommer syllen att ligga mitt inne på plattan.
 
Det bästa är ju att undvika att ha värmeslingan just där. Annars skulle jag gjuta in gängstång. En svetsad mutter i botten plus en stor bricka så att stången får bra fäste och sen gladpack eller liknande över gängorna under gjutningen
 
Expanderspik funkar bra, då borrar du bara genom syllen och ner i betongen på en och samma gång, och bankar ner spiken, klart. Inte heller något problem med att något sticker upp ur syllen efteråt.
 
Det som är relevant är på vilket djup golvvärmeslangen ligger.
Har du fotografier från gjutningen eller annan dokumentation?
Min erfarenhet är att man ej skall lita på att det inte ligger gv-slang under väggarna, din infästning i plattan är ju främst emot att väggen inte skall kunna röra sig i sidled, och du behöver därför inte fästa in väggen så djupt i plattan oftast räcker 20-25 mm och det har man oftast i betongtäckskikt ovan armeringen. Men som sagt jag har ju inte varit med och gjutit din platta så jag vet ju inte. Men återkom med djup på golvvärmen och vad för syll du skall fästa så hjälper jag gärna till.
 
Ursäkta mig glömde ett tillägg... det är däremot ingen ide att hålla på och gjuta in gängstänger och andra bökiga lösningar då det finns så många smidiga produkter till just detta ändamål på marknaden. En syll får aldrig den påfrestningen heller att det behövs så pass kraftig förankring.
 
Anledningen till min fråga är att vi kommer att bygga lösvirke. Det kommer att ta tid innan vi får tyngd på huset så det klarar en storm
 
  • DSC00027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen ligger ju här så ytligt att du redan nu bör märka ut innerväggar för att kunna kontrollera att du inte senare borrar i slangarna, ytterväggarna ser det ut som att du klarar ändå va? Kartro har en skruv som kallas husskruv till syll, du bara borrar igenom regel och ner i btg sedan drar du i skruven med mutterdragare funkar kanonbra.
 
Va bra, jag visste inte att det finns långa Tapconskruvar. Det löser problemet, innerväggarna kommer jag att limma med Bostik sättlim.
 
Glöm inte heller att hålla fritt från golvvärmeslangar där toastolarna skall skruvas........nu kan man ju iofs limma fast en toastol också, men det skadar inte att vara på den säkra sidan.
 
Bäst är att ta en referenspunkt som kommer sticka upp ända till slutet sen fotar man med en tumstock e.dyl utlagt så man kan lokalisera slangarna.

Har hjälpt mig otroligt mycket med alla rör i kåken. Bara att se hur det såg ut och samtidigt måttet gör att man minns bra. En siffra på ett papper säger inte om man mätte till ytter/center/fram/bak-kant.

Och svaret på frågan är att jag körde med spikplugg, snabbt och enkelt.
 
Har inte riktigt med din fråga att göra men på bilden ser det ut som att slangen är lagd ovanpå armeringen med då tillhörande risk att den flyter upp vid gjutningen. Bättre brukar vara att hänga den under så att den inte kan flyta upp om någon tråd släpper eller om man missat någonstans.
 
Donald Trump:Så tätt som han najjat tror jag den chansen är liten ;)

Däremot ligger slangen väldigt nära golvbrunnarna. Höll mig en bit från dem då jag gjöt.
 
Idag har jag flyttat slangarna som tidigare låg under bärande väggar.
Jag tog även med en bild från badrummet. Där jag lagt en elslinga som kommer att användas sommartid när vattenvärmen inte är igång. Kalla stengolv är aldrig trevliga.
 
  • DSC00025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.