Hej,

Jag har tittat på en lösning med FS20 som finns på Conrad.se. Ska styra en fläkt som ska skicka upp värme på övervåningen när vissa temperaturer uppnås. Relä och centralenhet som kopplas till PC var inget problem att hitta men en enkel tempgivare var det värre med, enligt Conrad.se så finns det inga sådana i denna serien och nu hittar jag iallafall ingen svensk helhetslösning.

Väderstationer mm finns det ju gott om men jag behöver inomhusgivare som ska styra ett relä och en huvudenhet som kopplas till en PC för att kunna bygga en webblösning kring detta.

Någon som har tips på sådana lösningar, kan även tänka mig att beställa via Tyskland men är inte så hej på tyska så jag behöver råd om funktionerna isåfall.

Tack på förhand.
 
1-wire är en rolig lösning, o ganska enkel oxå....
kolla på shop.temperatur.nu
eller så kan du surfa in på http://www.maxim-ic.com/
o kolla under 1-wire....... DS19S20 är en liten tempgivare som ser ut som en transistor, och väldigt exakt o snabb mätning, man kan även beställa "samples" därifrån
/Jonas
 
Hej och tack, 1-wire var trevligt men jag behöver något som kan driva 220V reläer och gärna även trådlöst som extra bonus.

Ska dock läsa mer om 1-wire och se om jag kan trixa ihop en fungerande lösning med den med.

:)
 
vad ska du med PCn till?
Hur många temp givare behöver du?
 
Vanlig slutande rumstermostat borde väl fylla exakt samma funktion?
 
Hmm länken funkade inte för mig, men länka gärna igen. Jag pratade ett flertal gånger med Conrads support och de tror att Hydrostaten även sänder temperaturen men de är inte helt 100% säkra. Men eftersom jag tänker sätta en sådan ändå på vinden har jag nu beställt ett relä, PC1300 enheten och en hydrostat för att testa.

Jag behöver en utegivare, samt en givare på nedervåningen och en på övervåningen så totalt 3 tempgivare i utgångsläget.

PC:n vill jag ha för att få ett bra gränssnitt att jobba med och enklare kunna bygga webgränsnittet kring en databas med värden.
 
Har själv FS20 systemet och det funkar bra även om programmet är på tyska. :confused:

Köpte själv pc1000 enheten för den var billigare och verkade ha exakt samma funktion som 1300. Tyvärr är räckvidden ganska kass, särskilt på väggbrytarna så nästa beställning blir inkl en repeater.

Känns dock dumt att ha det till en dator då den är kraftigt "överkvalificerad" för att styra detta.

I pcenheten(min iaf) sitter en vanlig pic och en usb-->RS232 converter. Alltså skulle man kunna koda egna program relativt enkelt. Att prata med den torde inte vara några problem då det i pricip är en extra comport du installerar. Detta är rätt standardprylar med såna här kretsar om man meckat lite med dem(serieportarna är ju utrotningshotade).

Sen sitter det en "standard" radio modul som ser liknande ut i alla FS20 moduler, dock har ju denna enhet både mottagare och sändare.

I framtiden ligger att koda så man slipper datorn helt och kör direkt på en µc direkt då en sån mer än väl klarar 10 hus för 100 spänn och drar noll och intet i ström.
 
Macke202 skrev:
Hmm länken funkade inte för mig, men länka gärna igen. .
Conrads website är hopplös på länkar

sök på:

Universaltermostat UT 100
Art.-Nr.: 615910

615910_LB_03_FB.EPS.jpg
 
Helloj igen, tackar för alla svaren,

v-g har du någon fungerande trådlös tempgivare kopplad till ditt system?

Nimajneb: Tackar för länken, jag behöver dock en tempgivare som skickar temperaturen trådlöst in i centralenheten, reläet ska öppnas baserat på tre olika temperaturer som avläses regelbundet och jag är inte sugen på att dra kabel i hela huset. :)
 
Nej jag kör enbart på belysning och fläktstyrning. Tempen styrs utav en ERA10 i min kåk än sålänge.
 
Ok tackar, förhoppningsvis kommer grejorna från Conrad denna veckan så jag kan börja labba lite. Återkommer säkert med fler frågor sen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.