Planerar att ställa ut vedpannan i ett uthus och gräva kulvert in till bostadshuset. I samma uthus kommer jag ha två större vedförråd med dörrar in i rummet där pannan står. Pannan är på 35kW.

Frågan är: vilken typ av konstruktion måste rummet där pannan står ha? Dvs väggbeklädnad, takbeklädnad, krav på dörrar till vedförråden och andra "krav".

Läser man i Boverkets föreskrifter tolkar jag det som att det enbart är krav på Pannrum om man har en eldstad på 60kW eller mer. Har någon praktiska input till ovan eller kan referera till föreskrifter som styr just detta bygge?
 
Dubbelgips bör det vara på väggar och tak,iallafall enligt försäkringsbolaget:) Ja väntar fortfarande på en brandskyddskontroll,enligt vår sotare så var det heller ingen fara att lagra 15kubik ved i pannrummet;)Bäst är nog att ringa byggnadsnämden och fråga vad som gäller i din kommun?
 
Vilka krav på dörrarna? EI-60?

Frågan är vilka regler/föreskrifter man grundar sig på när ställer dessa krav på hur det ska se ut i ett utrymme där du har en panna på 35kW?
 
Som en polare sa till mig. Han har lärt sig att man skall även fråga den som betalar om någonting händer, dvs. försäkringsbolaget. Kan ligga något i detta.
 
pjac skrev:
Läser man i Boverkets föreskrifter tolkar jag det som att det enbart är krav på Pannrum om man har en eldstad på 60kW eller mer. Har någon praktiska input till ovan eller kan referera till föreskrifter som styr just detta bygge?
Helt riktigt, men det kan vara smart att ha åtminståne EI30 till vedförrådet.
 
Dubbelgips i tak o enkelgips i väggar om det inte är i bostadshuset fick jag till svar i min kommun(alingsås). Har du garage i samma byggnad med dörr till pannrummet var du tvungen att ha en sluss
 
Tack för input i mina frågor.
Finns det fler erfarenheter från när du byggt nytt utrymme för pannan? Dvs hur har du som gjort detta konstruerat själva rummet? Är det ex. krav på branddörr ut från rummet dvs inte in till annat rum?
Ska även kontakta såväl sotaren som försäkringsbolag men intressant att höra hur andra gjort!
 
Jag har dubbel i tak och väggar gips och EI30 dörr till pannrummet veden har jag precis utanför pannrummet. ingången till pannrummet är i källaren där har jag en port så det är smidigt att få in veden i källaren.
 
Jag har pratat med boverket om detta och du behöver inte ha något pannrum om pannan är på mindre än 60kW.

Säger någon nått annat så be om ett föreläggande och överklaga till länsrätten.Det är vad killen på boverket sa till mig.

Har nog telefon nr till killen jag pratade med kvar,Vill du ha det skicka PM
 
Gäller det vid nybyggnation oxå?
 
Redigerat:
Om du gör en bygganmälan så lär dom ju gå efter dom nya reglerna.
 
Vid kontakt med försäkringsbolaget (LF) så har man krav enl. denna länk http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik_4.pdf . Dvs i stort att utrymmet ska klara 60 min. brand utan att sprida sig. Får se vad sotaren säger. Kommer träffa honom om 2 veckor då han ändå kommer hit för att göra brandskyddssyn av nuvarande anläggning.
 
Har du lantbruk?
Annars står det ju i inledningen så här.

Denna rekommendation gäller uppvärmning och torkning i lantbrukets
produktionsbyggnader och anläggningar.
Bostadsuppvärmning regleras i plan- och bygglagstiftningen. Närmare föreskrifter ges i Boverkets byggregler.
 
Har en avstyckad gård. Inget jordbruk. LF ville dock jämnställa detta med en jordbruksfastighet ur försäkringssynpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.