Vi köpte vårat hus i januari år efter mycket segdragna övertalningar för att få köpa huset. Dom som ägde huset har inte använt huset dom senaste 5åren men dom var varken intresserade av att bo där eller att ta hand om det. Vi pratade flera gånger om hur fint det kunde bli om nån tog tag i det.
Sen en dag så fick vi lite tips om hur vi skulle få tag på ägaren och på den vägen är det. Det finns fruktansvärt mycket att göra men kan bli hur pampigt som helst.
Kommer att lägga upp bilder allteftersom renoveringen blir klar.

Huset har anor ända från 1500-talet men vi har inte fått det 100% bekräftat men vi håller på att undersöka husets historia.
Men det flyttades till den plats som det står på idag på 20-talet och användes som kommun arkiv i början. Det är ett rum på ca 20m2 med ståldörr i källaren. Sedan har det varit blandad verksamhet och ett antal ombyggnadtioner under åren.

Så här såg huset ut på 20talet

vstergrden-20-tal_18409975.jpg

Och så här ser det ut idag, vi tror att ombyggnationen är gjord på sen 50-tal

p9090066_18368634.jpg

Ni kan även föja projektet på våran blogg och kommentera gärna.
http://www.ruthem.blogg.se
 
Rekorderlig kåk! Och ett synnerligen rekorderligt jobb någon utfört sen ca 1920 då man "brutit" taket. Snyggt att proportionerna är fortsatt naturliga trots detta ingrepp. Hur ser det ut invändigt, helvetiskt mycket jobb eller bara mycket :eek:;)?:) Eller i bästa fall, inget alls:) Oavsett vilket så är det ett fantastiskt hus ni har.
 
Kan inte mer än hålla med föregåemde skrivare. Kommer att följa ert projekt med nöje.

Lycka till!!
 
Ja de är mycket jobb nerlagt under åren. Jag kan säga så mycket att det är nog inte gjort nått i huset sedan 60-talet så allt måste ju fixas men vi är på god väg. Vi har byggt upp ett helt nytt kök, det förra var på övervåningen pågrund av att det var kontor på nedre planet och lägenhet där uppe. Så vi har rivit en himla massa väggar m.m och skappat nya ytor. Men det är roligt men som sagt det tar tid men finns alla möjligheter. Tackar för kommentarerna.

Det är bilder från vårat lilla badrum på nedervåningen som är helt ny byggt. v ar ett förråd förut. Vi har dragit nytt avlopp och vatten i hela huset pågrund av att vi flyttat kök och badrum, håller även på med ett större på övervåningen.

dcp_0105_18159910.jpg
img_2109_18160333.jpg
img_2105_18160721.jpg
 
Redigerat:
Lägger upp lite bilder på vårat kök. det är inte 100% klart men nästan. ska göra klart elen till köksfläkten så jag kan sätta på täck kåpan. den är rostfri ända upp till taket sedan ska det dit med en balldaki med 10st spottar i över hela bänkytan så det blir ett samma som över skåpen. Ska även sättas på plats en bardisk skiva över köksön men annars så är det klart. Det är även målat vitt runt fönstren nu men det syns inte på bilderna men kommer att komma nya bilder snart.

p1009981_17744972.jpg

img_0487_17745718.jpg

img_2083_17948078.jpg

img_2071_17816303.jpg
 
Redigerat:
OMG va fint =)
 
tackar så mycket. Vi har massor kvar men tror det kommer att bli riktigt bra. Håller på att skissar på nya badrummet upp. Kommer även att bli vedeldad bastu med badtunna i trädgården under nästa år. Sedan har vi ett projekt pågång, vi har funderingar på att bygga om vårat arkiv rum på ca 20m2 i källaren till vin källare. kommer att lägga upp bilder på det snart.
 
Många besökare men ingen som kommenterar nått. Alltid roligt med kommentarer, vare sig dom är bra eller dåliga.
 
Det är inte så kul att lämna negativa kommentarer, det handlar ju bara om personlig smak! Det ser fint utfört ut, och praktiskt och fräscht, men är inte vad jag personligen letar efter i ett hus med anor från 1500-talet. Jag är lite skadad men tycker att rummen är finare innan inredningen kommer på plats... ok då, gravt skadad =) Men, det är i vilket fall inte ett av dessa kök i vitt, grått och ek med en käck kakling/glasskiva/fondvägg för att ge lite färg. Funderar på lägenhet nu och håller på att få krupp på alla dessa identiska kök. Så iaf trevligt att det är personligt, även om jag hellre sett ett platsbyggt kök i den miljön. Jag skulle haft målade luckor och ett klassiskt vitt kakel med breda fönsterfoder för att framhäva de vackra fönstrena... Verkar vara en riktigt vacker utsikt!
 
Hej och tack för inlägget. Självklart så ska man säga vad man tycker. Vi dividerade ganska mycket om hur vi skulle göra med huset då det har så pass gammal historia i sig. Men då huset är ombyggt på 60-talet till mer modern stil överallt så valde vi att inte göra ett klassiskt kök i gammal stil.
Vi kollade på ett annat hus innan vi köpte det här, ungefär samma storlek och utförande men det hade de här speciella stora matsalar och typiskt herrgårds kök och det ska absolut gå i äldre stil. Men jag är väldigt nöjd med köket iaf och även rästen av huset men följ gärna resten av renoveringen.
 
Fint hus.
Huset har anor ända från 1500-talet men vi har inte fått det 100% bekräftat men vi håller på att undersöka husets historia.
Lite nyfiken på detta då jag inte kan se några som helst spår/stilar från Renässans/barock-tiden ?
Ser vid en första anblick ut som en villa från 1890-1920talet.
 
Självklart så ska man vara nyfiken:). Jo det är så att huset är flyttat till den plats det står idag och uppfört 1923. den gamla bilden som finns i början av inlägget är tagen 1916 och som du kan då se så var det trä fasat. Huvud stommen är i timmer så från början så var det ett timmrat hus. Tyvärr så har jag inte lyckats att få tag i bilder från tidigare epok men vi vet säkert att det är från väldigt tidigt 1700tal med den formen som var 1916. Men enligt källor som forskar i gammal literatur så är fredavtalet i västgötaupproret tecknat i huset men hur det såg ut på den tiden har jag ingen aning om. Har byggts om i flera etapper så jag kan förstå dina funderingar men det här är den info jag har och kan enbart utgå från det. Men tack för visat intresse.
 
Tack för svaret, man blir nyfiken på huset;) Kan tyvärr fortfarande inte se spår av av 1500-tal i varken byggteknik/timmer/träfasad etc.

Men enligt källor som forskar i gammal literatur så är fredavtalet i västgötaupproret tecknat i huset
Vilket fredsavtal ? Menar du mötet på Larvs Hede 1529 ?

/Nyfiken historiasamlare.
 
Jag söker förbrilt efter foton eller tavlor från tidigare epoker men har inte lyckats få tag på några.
Jag håller med dig att det inte finns några som helst spår efter 1500-tal, och det är ombyggt så många gånger inomhus också. Jag kan inte hela historien men det var något typ av avtal 1529 som fick parterna att enas.

Men har du mer info så är jag självklart nyfiken
 
Det är ett jättefint hus ni har och vllket arbete ni har - och kommer att - lägga ner, men så får man det som man vill sen också ;-).
Köket kommer att bli jättebra att jobba i, stora ytor, rätt planerat.
Vi är i läget före- bilderna, helt tomt och det är skönt att se efterbilder - när man själv står och stampar.
Är fönstren de gamla som är satta upponer?
Kommer att följa ert arbete med huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.