Jag har läst tråden och jag vet ju bara hur jag skulle göra men är lite tveksam att ge råd då jag inte har den inställningen till gamla hus att jag skulle riva om jag hade råd att bygga nytt. Jag kanske missuppfattade det hela ...
I vilket fall så finns här mycket kunnigt folk som delar med sig frikostigt av sina erfarenheter och kunskap.
 
Jo iom den lilla besiktningen som gjordes igår där det framkom att skadorna var mer omfattande än jag hade trott och att det fanns mögel och fuktskador så har jag insett att antingen så renoverar jag och får hålla på i många år eller så¨river jag och bygger nytt nästa sommar.

Det lutar starkt åt det sista just nu
 
Jag har läst bägge trådarna och dina frågor och funderingar. Att ge råd om hur just du ska göra är väl ganska svårt men jag kan berätta för dig att jag köpte ett gammalt hus som gått i släkten sen 10 generationer bakåt i släkten. Ingen annan ville ha huset för alla trodde det var rivningsfärdigt. Jag har alltid gillat huset, tomten är stor och ligger väldigt bra till - kort sagt attraktivt. Vi beställde en besiktning på vårt hus från Nääs byggnadsvård och fick senare ett protokoll som fick ligga till grund för vårt beslut om vi skulle ta oss an objektet.

Jag säger som många andra sagt som åtagit sig och börjat på renoveringar. "HAde man vetat hur mycket det var hade jag aldrig ens tänkt tanken". Det är precis det som är ideen med att göra en sån sak. Anledningen att jag ens skriver här, till dig, är att du i något av dina inlägg skrev att du inte var så van vid att snickra eller bygga. NEJ, det var inte jag heller. Jag stod på NOLL när jag startade och var naiv som bara fanken (säger inte att du är det, JAG var det). Hade ingen koll på hantverkarpriser eller vad saker tog att göra i tid osv.

Så här med facit i hand och ungefär halvvägs genom första etappen av vår renovering (vi har fortfarande hela övervåningen kvar att ge oss på samt fasad och lite annat smått och gott) kan jag säga att jag gjort saker jag aldrig trott mig om tidigare. En sak ska man inse. Kan man inte göra saker själv har man inte råd (jag kommer inte från nån rik släkt nedlusad med pengar). Kan man dock tänka sig det och skaffar sig RÄTT personer omkring sig att ha som rådgivare kommer man väldigt långt. Dessutom är det ytterst viktigt att bestämma sig för VEM man ska lita på och sen hålla sig till det inom vettiga gränser. Jag valde den killen från Nääs byggnadsvård, han har väldigt bra åsikter och kan gamla hus. Sen när han blir lite för puritansk sållar jag lite och hör efter med en kompis som är snickare och tar kompassriktningen som verkar mest vettig med våra förutsättningar som grund.

Det blev mycket babbel från min sida nu men vad jag vill ha sagt, du kan mer än vad du tror. Det kommer gå åt MASSOR med tid och du måste focusera på objektet du renoverar och ha många fingrar i många olika färgpytsar samtidigt men man växer med uppgiften och jag brukar säga att klarar en klant som mig av ett dyligt projekt, kan vem som helst.

Om du ändå anser dig tycka att du vill ha ett nytt hus istället för det gamla tycker jag det var en enastående fin ide att spara det gamla och bygga ett nytt brevid - varför inte lite längre ner närmare vattnet? Då har du detta hus kvar om du skulle få för dig att du vill ha en gäststuga för dina fiskevänner eller varför inte inhysa svärmor så du får lite lugn och ro? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.