Vi ska renovera köket inom en snar framtid och skulle jätte gärna vilja ha diskbänken framför fönstret. Nu e d så att vi har ett element där som vi helst inte vill ta bort. Kan man göra så här då: Skippa stommarna framför fönstret å köra på endast bänkskiva här med en diskbänk i. Och för att dölja vattenlås ha ett snyggt tygdraperi för, så man får ut värmen. Eller ska man bara ha hål över till på bänken och kan ha stommar me luckor.
Vad tror ni e bäst? Eller ska vi sluta drömma om et? Eller helt enkelt ta bort elementet för att få drömmen i uppfyllelse?
 
Har du ingen möjlighet att flytta elementet till annan vägg? Vi har precis renoverat vårt kök, och där flyttar vi elementet till en annan vägg. Har två fönster, och element fanns enbart under det ena. Nu är det som sagt flyttat.

Ett alternativ är kanske att ta bort elementet helt och ersätta med fläkt i sockeln, något vi var inne på tills vi kom på att vi kunde flytta elementet. http://www2.sanova.se/kickspace.asp
 
Det är ju så att vi vill slippa det arbetet och inte flytta det till en annan vägg och även eftersom hela köket kommer ha något på sina väggar.
Har någon nån annan lösning för att ha diskbänk framför element?
 
En ganska vanlig lösning är att göra bänken ca 700 djup. Beroende på djupet på radiatorn och modell (vatten, el) så får man anpassa diskbänksskåpets djup så du har fritt avstånd till brännbart material.
Sedan fäller man i ett raster eller bara borrar några hål i bänksskivan för att leda ut värmen och ta bort kallraset från fönstret. Sockeln måste justeras så att du har tillräckligt med genomströmning av luft.
Tycker/tror man det är jobbigt med dessa hål i bänkskivan så sätter man nät (sånt som man brukar sätta i takfoten för att hålla borta getingar) under hålen och så räcker det med att damsuga där lite då och då.
Får du in det på djupet är det nästan bara fördelar med denna lösning. Du får en extra djup och fin bänkyta på övriga delar och minemalt jobb.
 
Hål i bänkskivan bakom diskhon är väl inget jag skulle rekommendera, det är ju ganska troligt att det rinner ner vatten där.
Vi hade samma problem men jag lade ner golv värme. Och det blev bra, inga element som tar en massa plats.
 
Det finns massor med lösningar på den synpunkten om man tror det blir problem. Bifogar en bild men vet inte hur bra det syns.... Förhöjd bakkant tex.
Golvvärme fungerar inte hos alla då det antingen kan blir för dyrt eller golvkonstruktionen inte gillar golvvärme.
 
  • Stala.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att man kanske oroar sig i onödan för vad som skall hända om man tar bort ett element.

Om man t.ex. har bytt till moderna fönster kan elementet mycket väl vara överflödigt - det finns rätt många värmekällor i ett kök.

Själv lämnade jag i samma situation plats för en Kickspace, men det visade sig att den inte behövdes - det gick bra ändå.
 
Vi bor i ett gammalt hus och vill inte ta bort elementet. Det går även rör till elementet längst med väggen. Men nu har jag fått lite tips och dom e ju guldvärda. Ja tror vi kommer att behålla elementet. Ha en upphöjd kant för att d inte ska skvätta så mkt på fönstret, och ha en öppning till elementet med nät för. OCh ni menar att man borde ha en öppning i sokeln oxå? Så luften går runt eller? Det ska gå att ha stommar med luckor utan att behöva oroa sej för att elementet ska hamna i "kläm"?
 
Låter som en bra plan.
Beroende på hur mycket du kan dra ut bänken och hur djupt elementet är får du laborera med skåpen. Om du måste ha en öppning i sockeln eller ej beror på hur tätt du bygger. Det kanske finns andra ställen luften kan ta sig in till radiatorn men luft behöver den.
Du kan ha skåp hela vägen och luckor på dem utan problem. Är man ordningssam kan man även ta bort en del av bakstycket i vasskåpet och, vips, så kan man hänga in diskhanduken i skåpet och få den torkad :)
 
Det finns radiatorer som man kan lägga i sockeln under skåpen, vilket i detta fall är ett bra alternativ. Finns med både el eller vattenanslutning. Lidköpings handelshus sålde dessa förut och de funkar jättebra.
 
Elementet sticker fram max 3 cm från fönsterbänken (smyg heter d kanske). Vi vill ha bänken så nära väggen som möjligt så den inte snor så mkt plats i köket.

Men nu kan jag känna mej säker. Tyckte om det där me att ta bort bakstycket å hänga in handduken för att torka.
Tack för alla tips! =)
 
Emka skrev:
Det finns radiatorer som man kan lägga i sockeln under skåpen, vilket i detta fall är ett bra alternativ. Finns med både el eller vattenanslutning. Lidköpings handelshus sålde dessa förut och de funkar jättebra.

Kan bli knas med avloppet så det får man se upp med.
 
stiga skrev:
Kan bli knas med avloppet så det får man se upp med.
Den behöver avlopp lika lite som ett vanligt element.
 
jakobnm skrev:
Den behöver avlopp lika lite som ett vanligt element.
Jag tror Stiga menade avloppet till vasken.....

Lägger du en radiator i sockeln under vaskskåpet blir det kanske knas att få ner VASKENS avlopp.
 
Hur gick det för er? Står inför samma problem, att bygga diskmaskin framför ett vattenburet element men lämna ca 14 cm luftspalt. Kan det fungera? Ovanför elementet är det ribbat fönsterbräde med stort luftgenomsläpp. Frågan är om 14 cm räcker för att få in tillräckligt med luft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.