Hej!
Jag ska flytspackla golvet i ett badrum jag håller på att renovera. Badrummet är ca 3,6kvm, golvet består av 22mm spånskiva på träreglar cc 60. Jag ska lägga 12mm golvvärme slang på spånskivan och sen tänkte jag flytspackla ca 30mm.
Frågan är då om jag ska lägga ett armeringsnät ovanpå rören och använda vanligt flytspackel eller ska jag skippa armeringsnätet och använda fiberförstärkt spackel??
Är det lagom med 30mm tjocklek?? Jag blev rekomenderad 30mm tjocklek för att få tillräcklig värmespridning av en rörkrökare, men fler åsikter är ju alltid bra.

/Andreas
 
Ser att du tänker lägga Golvspackel direkt på spånskiva.
Jag skulle kompletera med golvgipsskiva innan spacklet.
Den bör limmas och skruvas.Det är ju så att spån och andra
trämatrial rör sig med tempväxlingarna.
Sen skulle jag skippa nätet ock använda fiberspacklet.
Lycka till!!!
 
Med fiberförstärkt spackel finns det väl ingen som helst anledning att ha golvgips?
Armeringsnät eller ej - beror på vad tillverkaren av spacklet säger. Vissa klarar sig utan nät under 10 kvm. Kolla dock upp om detta gäller även vid golvvärme!
Läs sedan den klistrade tråden då den tar upp i prinicp alla dina frågor.
 
så här är det man kan använda en spånskiva 22mm av typ p5 som man så klart primar innan man börjar att flyta golvet, och du ska ha armering korrosinsskyddat stålnät tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50-100mm eller armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper. mer info finns på http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf

mvh jimmy
 
Är det flexibelt spackel så ska det inte vara några problem med den lilla rörelsen som blir i skivan. Gips är väl inte tillåtet längre nån stans i badrummet. Själv har jag en golvspån med frästa spår för slingorna och mycket kotlingar på alla tänkbara svaga punkter. 17mm är nog minimum man ska ha över slangen. 30 mm blir rätt lagom i ditt fall då slangen verkar ligga uppepå.
 
man kan även använda aquaboard på träbjälklag om man har glesta golvet med 28*120 på cc30 på tären över träbjälklaget, jag håller med dig Hus-kvarna men om det ska vara efter reglerna så är det armering som gäller
 
Golvgips är för den som vill lägga pengar helt i onödan.

Tex LIP's flytspackel i en 15 mm kaka räcker gott som underlag till klinker som jag antar att det handlar om.

I bruksen står det minsta tjocklek över golvvärmerören. Står det inte frågar man tillverkaren. Samma gäller armering ena tillverkaren vill ha det den andra inte, detta beror också på ytan.

Denna nya "platta" eller kaka som jag säger är självbärande och som underlag duger golvspån modell p5 eller vad de nu heter.
 
och golvgips får du ju inte andvända i våtrum med det ny reglerna
 
Får får man men man måste ju spackla minst 12mm antingen det ligger golvgips eller inte så det är ju ruskigt onödigt...
 
Kan man lägga golvgips i kanske 15-20cm breda längder ovanpå golvspånskivan så att man lämnar plats för slangarna. Kanske man limmar dessa i golvspånskivan. Sedan kanske man kunde spackla 10-12mm ovanpå detta. Då skulle spackelkakan inte bli så tjock. Det kanske är lättare för en amatör som mig att inte jobba med för tjockt spackellager och spacklet kostar ju en hel del också.
 
Redigerat:
Ska man snåla så varför inte skippa golvvärmen helt och hållet? En matta för 100 spänn funkar lika bra sålänge man står på den. Finns ju sånt plastgolv man lägger ut på balkong tex som inte kostar mycket per kvadrat så slipper man frysa om fossingarna även i duschen, har sett det hos personer i HR lägenhet där man inte får göra såna ingrepp och det fungerar.

Det finns GV-slang i så lite som 10,5 millimeter och har man då inte råd med detta så tror jag inte man har råd med resten heller, lika dumt som att bygga ett hus på dålig grund är att bygga badrum på detsamma. Billigt kakel på väggarna kanske är bättre än vattenskada? Man kanske inte behöver den där designermuggen/duschen?

Det spackel du spar är kanske 1-3 säck och samtidigt ser du till att du inte följt några gällande regler/rekommendationer och försäkringsbolaget ersätter nada samt att ev efterföljande ägare till ditt badrum kan rikta anspråk mot dig pga icke fackmannamässigt utförande. Insparad summa på eget gips istället för spackel 2-600 kronor minus gipskostnaden.

Kort sagt var inte dumsnål. Cykla till jobbet en vecka istället så är golvet betalt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.