Hej.
Tänkte dela med mig lite runt det källarprojekt jag och min sambo just dragit igång.
Hus byggt 1928, byggyta ca 75kvm, 2 plan + källare ca 30kvm med takhöjd 180-185cm.

Det hela började förra hösten med att vi behövde byta vatten och avlopp, och bilade således bort den tunna plattan som fanns, 1-4 cm och bar ut massorna, planen var att även försöka sänka golvet så vi kan utnyttja utrymmet i källaren på ett vettigare sätt än idag.

Såg vid bortforsling av massorna att det var gamla tegelrör som dränerade huset och att dessa gick direkt under golvet, dags att även dränera om också i samband med detta tänkte vi, lika bra att göra det ordentligt då man håller på.

Sedan när jag skulle börja gräva mig neråt i källaren så upptäckte jag att källarväggen slutade 10cm under det gamla golvet, dvs det blir omöjligt att sänka golvet till ca 2m som planerat utan drastiska åtgärder. Hade även problem pga av en regnig höst med vatten i källaren pga dräneringsrören ledde in vatten in i källaren.

Funderat och planerat i vinter hur vi skall lösa detta på bästa sätt, pratat med en byggkonstruktör och kommit fram till att om vi vill få bättre takhöjd i källaren måste vi helt enkelt gjuta ner källarväggen ca 25cm, detta görs en meter i taget för att minska risken för sättningar och blir armerad enligt konstens alla regler, gjuter även upp en 12-15cm tjock "krage" till nivån för det gamla källargolvet som mothåll för jordtrycket. Efter detta jobb är klart är tanken att lägga ny dränering med isodrän.
Markduk/10cm 8/16 makadam/markduk under den nya grundmuren.
Markduk/10cm isodrän 70/plastduk/ 5cm (eller10cm) cellplast / platta med golvvärme.

Så nu var man på det klara hur man skulle gå tillväga, nu dök alla praktiska problem upp.
Tex betongen, beräknad åtgång av betong ca 6kbm, men gjutning ca 135-160l / form och tillfälle. Blir tvungen att blanda själv....beställt färdigblandat grus från betongstationen, hämtar cement och armering imorgon sedan blir det till att hyra blandare och vibrostav och börja jobba på, hoppas man lyckas få ner tombolan i källaren bara :cool:.
Även frakt hem av 450m armering och 2500kg cement krånglar till det, önskar man ägde en lastbil....

Uppdatering kommer.
 
  • källare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag håller just nu på med precis samma sak, har ett hus från -46, 1½ plan + källare med 75kvm byggyta som ligger i en backe så källarplanet är ett suterängplan.

Vi ville sänka golvet i källaren för att kunna anvvända den mer som boyta. Även här gick inte väggarna tillräckligt långt ner så jag har nu gjutit ner och grävt ur c:a halva källaren genom att ta en sektion i taget. Lite beroende på hur det ser ut (i överkanten på huset har vi berg direkt under) så blir sektionerna mellan 1-2m vid varje gjutning. För att spexa till det lite extra måste jag också ta till snigeldynamiten för att få ner en bergshäll i källaren.

I samma veva bygger vi också till en utbyggnad i källarplanet på framsidan på c:a 35 kvm där det kommer bli ett trädäck ovanpå med utgång från mellanplanet.

Oj, kändes lite som att jag kapade din tråd nu, men det kan ju vara skönt att veta att man inte är ensam om att ge sig in i sådana här projekt. Mycket jobb är det men det blir nog bra när det är klart! :)

Lycka till! :)
 
Tack för supporten.

Jag är ny på forumet också men det har alla säkert märkt, har dock läst en hel del här på sista tiden och tycker sidan är mycket bra, finns mycket kunnigt folk här.

Inte hittat någon tråd där sänkning källarväggar diskuterats tidigare så roligt att se att det finns fler som håller på med liknande saker, kanske inte är så många som är tillräckligt tokiga för att hålla på med sådana här projekt :rolleyes:

Min enda oro är eventuella sättningar pga vatten, skall dock försöka pumpa bort eventuellt vatten vid gjutning och sedan lägga tillbaka lite massor mot den nya väggen. Sedan gräva bort det sista i källaren efter dräneringen är gjord och det är torrare i källaren.

Har en skiss på hur jag tänkt lägga armeringen nedan, tror den är korrekt, konstruktören ritade väldans mycket på ett kladdpapper som jag försökt tyda. Skall dubbelkolla med honom om skissen är korrekt eller jag missat något.

Byglarna är 8mm, den som är borrad i gamla väggen är 12mm resten 10mm i diameter.
Under väggen lägger jag som sagt 10cm 8/16 makadam i markduk som jag försöker trampa ihop ordentligt.

Skall börja gjutning imorgon, hoppas man får in tekniken efter ett tag så det inte tar hela sommaren :D
 
glömde bilden..
 
  • armering_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant att se ritningen, ser ut att bli gediget och bra.

Jag har inte varit riktigt så seriös vid min armering, mest lagt armering i botten för att motverka knäckning + att det går ut på sidan och häftar i nästa sektion. Men så har jag inte heller så mycket sidokrafter eftersom större delen av källaren ligger ovan jord.

Håller just nu på att gjuta runt skorstenen mitt i huset vilket känns lite pirrigt. Där måste man ju vara ganska försiktig så det blir mest att få raka kanter och gjuta i lite för att hålla massorna innanför på plats, gräva ut så lite som möjligt under. :)
 
Hmm, självklart körde bilfrakt ut fel grus, blev 6-12 naturgrus istället för 8-16 makadam för betongen.
Vetetusan hur man skall göra nu, är det ok att gjuta med enbart 0-8 gjutgrus och 6-12 naturgrus eller måste jag beställa hem 8-16 och spara naturgruset till gårdsuppfarten?

Någon som har några idër, vill ju inte riskera något då det handlar om bärande vägg.
 
Hej igen.
Gruset verkar vara ok, var lite grövre än 6-12, mer 8-20.
Dock undrar jag om någon har något bra förslag på hur man skall göra för att få tillräckligt överlapp på de längsgående 10mm armeringsjärnen, blir tungt att köra in dom i jorden och klurigt att bygga någon fom som håller tätt under väggen, samt att jag bara kan gräva ca 1-1,5m per gång och praxis säger 0.5m i överlapp.

Några förslag??
 
Uppdatering.
Kommit igång nu iaf.
Väggen är i varierande skick, får gjuta upp en aning mera på ena väggen då denna är mera fuktangripen.

Angående armeringen har jag testat böja armeringen och sedan täcka med jord för att sedan kunna böja tillbaka dom vid gjutning av sektionen bredvid, får se hur det fungerar att böja tillbaka bara.

Gjutit ca 4m nu på lite olika ställen, har grävt dräneringsdiken till pumpgrop från varje gjutställe.
Blir betydligt enklare formar för gjutningen efter man fått en sektion att utgå ifrån.

Det mest tidsödande för mig är bortforsling av massor samt armering, själva gjutningen och formen går relativt fort.

Några bilder, lägger upp några med bortagna formar senare.
 
  • källare_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Puffar lite i tråden. Hur går det för dig? Jag har själv ett liknande hus med samma typ av källare men undrar om det är mödan värt? =)
 
Det gick bra, inga sättningar av huset.
Dock var en del av väggen i ganska dåligt skick så fick gjuta högre än det var tänkt på vissa ställen vilket medförde olika nivåer på motgjutningen. Utan detta jobb hade det nästan varit omöjligt att dränera om huset utan att riskera sättningar eller ras av källarvägg eftersom de var i väldigt dåligt skick, nu står huset stabilt!

Dräneringen av huset blev försenad, blev faktiskt avslutad igår efter en hektisk vecka med lite dåligt väder, reparation av yttervägg, läggning isodrän och nya brunnar för dränering och dagvatten + dagvattenledningar för stuprör, nytt avlopp och vattenledning.
Även dragit nytt vatten och avlopp till gårdshuset, dock bara grävt förbi huvudfastigheten ännu.

Pga försenad dränering har jag inte påbörjat källargolvet ännu så har fortfarande stampat jordgolv samt en innervägg ogjuten, planen är att gjuta en pelare på denna och sedan gjuta den väggstumpen vid gjutning av golvet.

Om det var värt mödan vet jag inte än då det inte är klart, fick inte tag i transportband för upptransport av massor vid utgrävning så det blev det en herrans massa bärande av sand och grushinkar, tror jag bar upp minst 2 lasbilsflak sand. (viss hjälp av bekanta)
Det gick åt ca 2ton cement som färdigblandat blir ca 9 ton betong vid gjutningen som man burit ner, plus kapande och bockande av ca 450m armeringsjärn. Tror dock slutresultatet blir bra dock ser det ut som ett slagfält där nere fortfarande.

Siktar på nytt golv under vintern.

Skall lägga upp bilder vid tillfälle.
 
Här kommer lite bilder på gjutningen av väggarna i källaren, blev olika höjd på vissa ställen pga väggens skiftande skick.

Vattenledning samt avlopp är numera utbytta så nu måste jag börja fundera ut hur och när de sista delarna av innerväggarna skall gjutas.
 
  • källare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat!

Är lite avundsjuk, jag har min källare kvar :(

// Kim
 
Hur ser det ut i dag?
*nyfiken*
 
Väcker liv i tråden! Kan man inte lämna en remsa jord kvar längs med källarens yttervägg och gräva djupare innanför remsan, istället för att gräva ända till väggen och tvingas gjuta för stabiliteten som ni gjorde? Och viktigast av allt - Hur gick det till slut, hur ser det ut idag?
 
P ptk skrev:
Väcker liv i tråden! Kan man inte lämna en remsa jord kvar längs med källarens yttervägg och gräva djupare innanför remsan, istället för att gräva ända till väggen och tvingas gjuta för stabiliteten som ni gjorde? Och viktigast av allt - Hur gick det till slut, hur ser det ut idag?
Nej, då kommer nog vatten att sippra in genom jordremsan mellan vägg och golv, och på sikt underminera väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.