Hej, jag har för tillfället ett hus som luktar sot och tjära efter en misslyckad eldning i söndags :(

Jag har en Contura 550 och i söndags kväll skulle vi elda lite, trots att vi egenligen hade för lite ved tillgänglig. Förutom det så var kaminen ganska full med gammal aska, vilket klart försämrar tillflödet av luft. Hursomhelst så slängde jag i lite tändved (alldeles för lite) och tände på. Tändveden brann fint, men kaminen hade uppenbarligen inte blivit tillräckligt varm och jag fick inget drag i skorstenen, vilket resulterade i att veden jag därefter la in bara brann en kort stund innan elden började dö. Dum som jag var så stängde jag då tilluftsspjället helt för att kväva elden helt tänkte jag. Sen gick vi och la oss...

Jag vaknade mitt i natten av att det luktade förjävligt, så jag fick börja vädra ur. Dagen efter såg jag att kaminen var helt igensotad och att det även blidats tjära (tror jag... oljig beläggning iaf). Glasen har jag gjort rent, men invändigt så är kaminen fortfarande väldigt sotig/tjärig, och det luktar fortfarande illa i nästan hela huset.

Nu till min fråga. Hur blir jag av med lukten? Min hypotes är att jag borde elda igenom kaminen ordentligt för att få bort det, men det kanske är helt fel... Borde jag göra rent hela kaminen invändigt först? Och hur gör jag isf det på bästa sätt.
 
gör en riktigt brasa i kaminen så ska du se att sotet o tjäran försvinner..

lukten i huset är nog inte mycket att göra åt annat än o vädra ut det värst sedan torde väl lukten försvinna efter ett tag..antar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.