Är det lämpligt att gjuta in 2st 80mm skyddsslangrör att dra in slangarna från bergvärmen??
Hur brukar man vanligtvis göra. Inte gjuter man vell in 2st (40mm+?) slang som man sen skarvar på utv. och ner i borrhålet.
Om man inte har altför brant vinkel på dom här 80mm skyddsslangen borde det vell kunna gå att dra i slangen där sen tycker jag.!?
Andra förslag är välkomna.
 
Snailman
jag har en ritning där det står att 2 st dräneringsrör 90mm ska gjutas in i plattan, alternativt färdigisolerad plastslang med skyddshölje...
 
stoppa gärna i ett lite grövre rör så går det smidigare att krånga på isoleringen på brineslangarna
 
känns som det borde gå, bara lutningen inte är för kraftig, rören är ganska stela.
 
Hittade en handbok för värmepumpen ivt495 och där stod det som snailman sa.
så nu har jag handlat material och ska gräva in det där idag. det stod även att rörena skulle skummas med byggskum efter att man dragit i slangen, på så sätt blir det vell isolerat.
 
Förläng slangen till fogskummet, så det går att skumma hela vägen. Undvik att överdosera, det är bättre att det blir för lite än för mycket. Brineslangarna har bara
2,4 mm godstjocklek och jag vet inte om fogskummet kan trycka ihop slangarna.
 
Nu ligger dom nedgrävda iaf.
Jag har för mig att det finns ett speciellt fogskum som inte trycker så mycket utan bara fyller ut det som går. anväds vell av tex fönstermontörer då karmen inte ska få allt för hårt tryck på sig.
Nu ska jag ut i regnvädret igen och fortsätta isolera plattan.
 
Snailman
jag letade rätt på ritningen du hittat, den ser ut ganska exakt som min, fast på min står det en husfirma som 'pappa' till den:D
 
  • Gilla
Dave731
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.