Tjena!

Ska till att införskaffa ett inbrottslarm till kåken men är villse i djungeln:confused:
Är datatekniker och känner mig själv ganska väl vid det här laget vilket innebär att jag inte vill måla in mig i ett hörn med en lösning som inte går att "bygga" på.

Jag menar att kåken, garaget, gästhuset och mitt företags lager ska larmas. Sen vill jag kunna aktivera/avaktivera via datorn samt programmera via TCP/IP eller serie.

Är inte så pigg på trådlöst utan kommer att tatta kabel ist.

Någon som har en idé om lämplig plattform?

Tack!
Anders
 
Ingen som har koll på något larm som detta alltså?
 
Min lilla erfarenhet (köpt ett Bosch DS7220 till mitt nya hus) säger att vanliga larmkillar inte är så glada i nätuppkopplade larm, "känns inte helt säkert...".

Jag har dock surfat på bosch för att se om min fina centralenhet går att bygga ut enligt vad du vill ha. Det ska gå, men verkar vara megadyrt!!! Mjukvaran för att programmera enheten går på många tusen (är väl bara tänkt för proffs...).
 
Om vi släpper uppkopplingen mot nätet ( jag kan lösa den biten via serie på annat sätt)
Bosch DS7220 har jag inte kikat närmare, kanske ska göra det.
Annars är jag lite inne på ett http://www.alarmbutiken.com/item.asp?ID=868


/A
 
Anditt, för det första, välkommen till forumet.
För övrigt, som datortekniker (tror inte man kan vara datatekniker, tekniker på 1 & 0) antar jag att du kanske träffat på de olika linux distros som är anpassade för hemautomation och övervakning? Även Ubuntu går att få att fungera så, men kolla runt bland de olika distros som finns. Antar (med tanke på att jag själv sitter som IT-chef) att även du kanske har någon form av server som snurrar där hemma?
Det finns idag lösningar med automatisk foto/videobackup via vanliga webbkameror mot ftp, och kombinerar du detta med den NAS jag antar att du skulle njuta av att ha online 24/7 så ser du nog vart jag är påväg. Kombinera detta med att flera av de linux MCE distros som finns ute kan ta hand om allt vad gäller film, tv, musik, radio distrib kombinerat med automation och övervakning så ser du potentialen i detta. Att du behöver koppla detta via ups och annat för att säkerställa driften tror jag nog inte att jag behöver förklara om du jobbar med det, men om du dessutom har möjligheten att placera det näst intill oåtkompligt och att ingen kan kapa din anslutning mot internet så finns all möjlighet att lösa det du efterfrågar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.