Hopplunda skrev:
Jag skulle vilja höra ditt argument till ditt svar "Inte en chans." om att glappet mellan REPO och bolånsränta kommer att öka.
Nu får du väl ge dig! "Inte en chans" var mitt svar till att REPO + 3% skulle bli mallen i framtiden, inte till att den ev skulle öka.
Ska du hugga på något jag sagt får du väl läsa vad jag svarar på...
 
H
imported_Anders_S skrev:
Nu får du väl ge dig! "Inte en chans" var mitt svar till att REPO + 3% skulle bli mallen i framtiden, inte till att den ev skulle öka.
Ska du hugga på något jag sagt får du väl läsa vad jag svarar på...
Japp mellan 3% och 4 % skrev jag i första inlägget, så vad är ditt argument?
 
Ganska fattigt att fråga om ett argument för något som inte skiljer sig nämnvärt från idag. Trodde argument främst efterfrågades om man påstod att något skulle förändras dramatiskt, inte tvärtom. Så nej, jag har varken argument för det eller att jag inte tror att bensinen går upp 5 spänn nästa vecka...
Därav min fråga om vad som skiljer Cheesus insidertips från övriga experter?
 
imported_Anders_S skrev:
Jag skulle vilja höra argumenten för att reporäntan skulle gå upp. Dom som säger det verkar ju veta mer än övriga experter i ämnet helt klart...
Mitt argument vete sjutton om det är så mycket värt eftersom jag inte är ekonom...:)

Men ett faktum är att reporäntan har väl inte gjort annat än stigit ett bra tag nu? Att få igång konsumtionen igen genom att sänka räntan tror jag är en utopi. Ok att man kanske försöker men jag tror Svensson under senaste tidens köpfest har det mesta de behöver....om inte för mycket redan. Hur många dyra prylar har inte finansierats av ständigt stigande fejkvärden på fastigheter och alldeles för billiga konsumtionslån?

Var o varannan dag de senaste 2-3 åren har det ständigt legat reklamblad i låddan där jag blivit erbjuden att låna rena fantasisummor utan minsta kontroll av min ekonomi. Jag tror att Svensson med den senaste snabba uppgången av räntor samt det drastisk sänkta "marknadsvärdet" på många fastigheter inser att det inte håller att konsumera som tidigare. Därmed en skapligt avkylande effekt på konsumtionen.

Volvo redovisade sina senaste försäljningssiffror för September månad idag för Usa-marknaden. MINUS 51 % jämfört med september i fjol.

Gissa om Volvo kommer varsla fler eller nyanställa? Inget svårt att se vad som väntar. Hur många välavlönade nere i Göteborg får gå från Volvo till A-kassa?

Med A-kassa blir man inte fet och det är totalt omöjligt att dra runt ett lån på 3 millar. Vad händer då? Banken får sätta ut huset på marknaden. Med kreditförlust som följd.

Var ska banken ta de pengarna? På minskade eller ökade marginaler i sin kredithantering?

Svaret är ganska givet. Banken är ingen välgörenhetsinstitution utan drivs av precis samma vinstkrav som vilken annan verksamhet som helst.

Så snacket som man ofta läser om att USA-krisen inte påverkar oss är rent o skärt skitsnack. Om nu Volvo droppar med hälften så är det inget annat än en totalkatastrof. Volvo påverkar en STOR del av svenskt näringsliv och att i det läget påstå annat än att svenskarnas privatekonomi kommer att påverkas är att stoppa huvudet i sanden.

Imported_Anders...jag tror vi är djupt oense men detta är min syn på detta. Jag gör allt jag kan för att amortera bort mina lån nu medan jag har de bundna till lågränta. Ska vara skuldfri vid 45 vilket är 7 år kvar. Sen kan reporäntor, marknadskriser och Gud vet allt få komma och gå som de vill. Jag kommer inte bry mig....:)
 
H
Ok, vi är inte där idag, fast med dagens räntehöjningar så ökar glappet. Jag ser inte det som en omöjlighet att vi kommer ha ett glapp mot +3% men ett bensinpris +5 kr nästa vecka ser jag inte så möjligt.

Skulle ju vara kul att höra varför du inte tycker det finns en "chans" till det, men om du inte vill förklara så är det fine.

Cheesus har en point, agerar RB fortfarande som en .excel snurra och inflationen är fortfarande hög så kan dom höjja räntan. Dessa experter som du säger ska man nog ta med en nypa salt, dom har ju inte haft rätt hittils.
 
imported_Anders_S skrev:
Jag skulle vilja höra argumenten för att reporäntan skulle gå upp. Dom som säger det verkar ju veta mer än övriga experter i ämnet helt klart...
Ja, vad sägs om en inflation som inte går ner?

Angående "övriga experter" så vill jag minnas att de blev jätteförvånade vid den senaste höjningen. Bankernas ränteexperter har en tendens att säga vad de vill ska hända med räntan.

Jag säger inte att reporäntan kommer gå upp. Men jag är inte tvärsäker på att den inte kan.
 
Hopplunda skrev:
Ok, vi är inte där idag, fast med dagens räntehöjningar så ökar glappet. Jag ser inte det som en omöjlighet att vi kommer ha ett glapp mot +3% men ett bensinpris +5 kr nästa vecka ser jag inte så möjligt.

Skulle ju vara kul att höra varför du inte tycker det finns en "chans" till det, men om du inte vill förklara så är det fine.
.
Av samma anledning som att jag inte tror på 5 spänn högre bensinpris tror jag inte att marginalen mellan repo och boränta kommer gå upp till 3-4%. BEHÖVER du en förklaring för det?
 
Cheesus skrev:
Mitt argument vete sjutton om det är så mycket värt eftersom jag inte är ekonom...:)

Imported_Anders...jag tror vi är djupt oense men detta är min syn på detta. Jag gör allt jag kan för att amortera bort mina lån nu medan jag har de bundna till lågränta. Ska vara skuldfri vid 45 vilket är 7 år kvar. Sen kan reporäntor, marknadskriser och Gud vet allt få komma och gå som de vill. Jag kommer inte bry mig....:)
Det var ju inte ditt argument jag ville åt, snarare dom på banken som du hänvisade till. Ingenstans var jag kan läsa, är det någon större tro om högre reporäntor framöver.

Har också insett att vi är onse om detta, och det gör mig inget. :) Vi kanske sitter på varsin ända, där du är mindre hoppfull än vad jag är. Båda kanske är lika långt ifrån svaret, vem vet?
 
Citerar hej friskt ur dagens DN:

Den senaste trenden är att bankerna höjer sina räntor betydligt mer än Riksbanken höjer sin styrränta, reporäntan. I början av september höjdes den med 0,25 procentenheter till 4,75 procent. Sedan dess har:

SEB höjt sina rörliga räntor med totalt 0,9 procentenheter till 6,64 procent.
Handelsbanken höjt med 0,75 procentenheter till 6,64 procent.
Swedbank höjt med 0,38 procentenheter till 6,23 procent.
SBAB höjt med 0,61 procentenheter till 6,40 procent.
Nordea höjt med 0,59 procentenheter till 6,39 procent.
Det verkar som om Swedbank står stabilast!?
 
imported_Anders_S skrev:
Av samma anledning som att jag inte tror på 5 spänn högre bensinpris tror jag inte att marginalen mellan repo och boränta kommer gå upp till 3-4%. BEHÖVER du en förklaring för det?
Det är ganska troligt att marginalen redan hade nått 3% idag om inte Riksgälden och Riskbanken intervenerat på marknaden för att pressa ner boräntorna. För att säkert kunna veta vart räntan tar vägen behöver man alltså förstå hur Lundgren, Ingves, Borg & Co agerar...
 
Investor skrev:
Det är ganska troligt att marginalen redan hade nått 3% idag om inte Riksgälden och Riskbanken intervenerat på marknaden för att pressa ner boräntorna. För att säkert kunna veta vart räntan tar vägen behöver man alltså förstå hur Lundgren, Ingves, Borg & Co agerar...
Ja, ungefär lika viktigt är det hur OPEC agerar med tanke på oljepriset...
 
Att svenska riksbanken skulle höja räntan anser jag vara någonstans mellan osannolikt och helt otroligt ossanolikt i dagens läge. T.om. innen den senaste krisen så talades det om "den sista höjningn på länge" - och nu bromsar konjukturen in ännu mer.

Inflation - det får man om folk spenderar mycket och priserna drivs upp. Om det blir lågkonjuktur, folk förlorar jobben osv så går inflationen (i nromala fall) ned - och därmed brukar räntan gå ned.

Problemet i dagsläget är förstås att bankerna, iaf den närmaste tiden, måste betala mer (pga risk och ovillighet) för att låna upp pengar, och dom tar därmed en högre marginal på sin utlåning. Hur länge detta kan/kommer pågå är ju svårt att förutspå, likaså hur stora marginalerna blir...

/K
 
Cheesus skrev:
Volvo redovisade sina senaste försäljningssiffror för September månad idag för Usa-marknaden. MINUS 51 % jämfört med september i fjol.

Gissa om Volvo kommer varsla fler eller nyanställa? Inget svårt att se vad som väntar. Hur många välavlönade nere i Göteborg får gå från Volvo till A-kassa?

Med A-kassa blir man inte fet och det är totalt omöjligt att dra runt ett lån på 3 millar. Vad händer då? Banken får sätta ut huset på marknaden. Med kreditförlust som följd.

Var ska banken ta de pengarna? På minskade eller ökade marginaler i sin kredithantering?
Om man är välavlönad så är det väldigt vanligt, om inte standard att ha en försäkring som täcker upp mellanskillnaden från maxtaket i a-kassan till sin lön om man skulle bli av med sitt jobb. Hur skulle det vara svårt att betala sina lån då?
 
Snailman
De där försäkringarna gäller ju inte för hur lång tid som helst....
 
Hittils hade foljande rubrik passat bättre till den tråd "Räntan skenar - men hur mycket?"

Ofta händer inte saker på ett sådant sätt som bankernas "experter" mfl gissar. För gissningar är det. Det enda man kan försöka göra är att ha goda marginaler för att skydda sig mot scenarier man inte tror är sannolika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.