Hej!

Jag är inne på två linjer antingen elektriker eller vvs-montör, dum som man är gick jag inget av dem på gymnasiet så har börjat kolla runt vilka vägar de finns och gå nu i stället.

Jag har sett att man kan gå som traditionell lärling inom Vvs i 5 år för att sedan var färdig utbildad. Så jag gjorde upp en lista med en massa företag och ringde runt. Men det är ingen och då menar jag ingen som vill ta imot en traditionell lärling. Någon som har några tips?

Eller vet något företag där dem behöver folk?

Mvh Simon
 
Traditionella lärlingar är väldigt dyra att utbilda. Men kolla med Lernia.
 
Testade samma och vad de sa var i princip glöm det. Kul att gå i fem år för att lära sig nåt man lätt kan upp till 95% av redan dessutom med superlåg lön :(

Man ska till 90% vara hos firman och gå igenom diverse moment sen är det kursavsnitt på 4 veckor eller vad det var där man är på en "skola". Dvs det mesta är bara rent jobb hos firman till slavlön.

Fattar egentligen inte att firmorna inte nappar. :confused:

Går man inte energiprogrammet eller vad det numera heter är det också en svårighet. Att sen energiprogrammet är "ett supa skallen av sig program" där de knappt lär sig något är en annan femma.

Jag ringde till diverse men tyvärr var läling det som "erbjöds" då. Helt värdelöst mao.

Kommer bli svårt när de äldre ger upp och alla kranar i kommunen läker.
 
Om du berättar vilka 5 % du inte kan redan så kan jag lära dig det, Och vips så är du fullärd...
 
Det jag menar är att man som händig karl med sunt förnuft kan med hjälp av installationsanvisningar och bruksanvisningar klara av de flesta jobben.

Det som saknas (men som man fattar tillslut ändå) är sånt som inte står direkt skrivet som varmvatten till höger och sånt som man "bör" göra rätt direkt. Visst det är bara att kolla kranarna men ändå. Lite tumregler är ju alltid bra att kunna så klarar man de flesta jobben galant.

Att då gå 5 år för att kunna detta nähäedu det gör jag inte.

Dessutom vad det gäller mig personligen så är jag betrodd att skruva i rör på olje och gasplattformar och dåar snackar vi aningens mer konsekvenser. :eek: I princip som att skruva med en atombomb :D
 
Ok.. Men du menar nog kallvatten till höger.
Vad jobbar du med ?
 
Hmm trött efter jobb ja det var nog till höger :D Rätt blev det hemma iaf ;)

Mekaniker på oljeplattform just nu. Där ingår en massa mek med rör osv. Men har ju såklart provat komma in i VVS svängen, dock fruktlöst. Så för närvarande får man bara misshandla sin egen kåk även om jag tror och vet att mina kunskaper skulle räcka till att driva egen firma.
 
Kör igång eget då verkar finnas hur mycket jobb som helst:)
 
Får man kalla sig V-G's VVS då utan repressalier?

Kan man tillgodoräkna sig sin egen tid i sin egen firma och på så vis bli en "riktig" VVS isf vore det väldigt nice :D
 
Absolut att du kan jobba som VVS'are! Det finns ingen "behörighet" eller så för ett eget företag, däremot kanske vissa kunder vill att du jobbar efter tex SäkertVatten men du var ju läskunnig så det är ju inga problem...! :)
 
v-g skrev:
Får man kalla sig V-G's VVS då utan repressalier? Jaa då kan se firma bilen framför mej "Specialitet installation av vedpannor":D
 
Lernia har till och från 1-åriga yrkesutbildningar för blivande elektriker, kolla med dom.

Eller ring elektrikerförbundet i ditt närområde och hör efter.
 
Mycket snack om VVs i forumet.....undrar om det beror sig på att rörisar är så j-vla svindyra pga att dom kan ta hutlöst betalt ! Girgheten ligger där och lurar,har ju jobbat ihop med en röris i många år och fått se och höra ett och annat.Bara vad gäller matrialkostnader stooooor skillnad på grossist priset och kundpriser. Till kunden nackdel såklart ,ofta tjänar man lika mycket på matrialet som på jobbet, ibland mer!
Skärpning VVs folket.
Dock är ju inte alla så giriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.