Har erlagt handpenning på tomt och beräknar komma igång med bygget i vår. Det som oroar är att vi sitter på en bostadsrätt. Alternativet är att sälja nu och flytta till hyresrätt ett år eller kränga i väg den i sommar. Det som talar emot att sälja nu är att marknaden är väldigt skakig. Det som talar för är att det blir billigare att bo i hyresrätt samt att man slipper oron över att inte veta vad man får för lägenheten.

Är det för sent att sälja nu? Om det iaf kommer någon lösning på krisen så kommer det iaf bli en nedgång i ekonmin men samtidgt har man mer koll på det. Dessutom ska vi bygga lösvirke och när det sjunker mycket i ekonomin kommer ju entreprenörer inte kunna ta lika mycket betalt för sina jobb (Man kan ställa, plattabyggare, snickare, stomresare mot varandra och sänka priset på bygget). Jobbar själv inom elbranschen och jag vet sedan tidigare lågkonjuktur att man fick sänka offerterna rejält om man ville ha några jobb.

Förslag på vad göra med lägenheten. En trea i Lkpg i attraktivt läge.
 
Jag tycker att du skall tänka på att det inte är helt gratis att flytta. Finns det för övrigt gott om lägenheter i Linköping?

Du skall också kolla upp det här med uppskovsreglerna om du har en större vinst på bostadsrätten som du inte vill skatta för nu, utan ta med dig till huset. Då börjar klockan att ticka lite tidigare om du säljer nu, och det kan bli brådis på slutet för att klara deadlinen.

På fördelskontot skall läggas att du vet vad du har att röra dig med för pengar, och att det då kanske blir lite billigare.

Men marknaden har ju tvärnitat redan, så jag vet inte om det är så roligt att försöka sälja den här hösten.

Det är ett svårt dilemma. Jag hade nog suttit kvar med bostadsrätten, men det är sannerligen inte alltid jag har rätt.
 
Jovisst kostar en flytt men vi skulle ändå kunna få en hyresrätt 2-3000:- lägre per månad än vad vi idag betalar för hyra+ränta. Tror inte det är översvämmat av hyresrätter direkt så det blir ju nästa problem att hitta en att flytta till.

I dagsläget tror jag inte vi gör vinst på lägenheten. Här gäller mer att rädda kontantinsatsen. Men om vi inte får ut hela den och huset blir billigare att bygga än tänkt kan det ju vara ok iaf. Vi gav 980k för lägenhetn för 2,5 år sedan. Grannarna med likadan lgh fast med sämre standard sålde för en månad sedan för 1010k. En annan granne med lite mindre lgh fast med liknande standard som vår sålde i juni för 1250k.

Det jobbiga med att vänta är ju oron som man bär ända till sommaren. Iofs inte säkert att huset blir klart förren nästa vinter och då är det ju ett år till försäljning. Även om vi är i lågkonjuktur då så borde marknaden/bankerna ha stabiliserats.
 
Vi sålde vår bostadsrätt i Linköping för en dryg vecka sen. Radhus i Ullstämma. Ganska många kom på visningen åtminstone. Sen var budgivningen lite strulig med folk som hoppade av och på men vi fick åtminstone lite över utgångspris till slut. Vi bygger hus samtidigt (Flyttar in i februari) men vi hade första visning så pass tidigt så att vi skulle hinna ha ut en annons till lite senare om det hade krisat. Nu slapp vi det vilket var superskönt.
 
Man kan ju försöka nu iaf och är man inte nöjd kan man vänta till nästa höst och försöka (tvingas) då.
 
Ska träffa mäklaren på onsdag. Vi försöker nu och blir det inte ett acceptabelt pris blir det en ny vända om ett år.

Lätt att vara efterklok men man skulle sålt i juni ;)
 
Vet att det är upprepningar i detta mess men körde copy/paste från annat forum.

Vi ska ju bygga hus med beräknad inflyttning nästa höst. Vi sitter idag i en bostadsrätt som ska säljas. Vi har då tänkt att vi ska sälja den nu och flytta till hyresrätt under byggtiden. Finns flera fördelar:

-Får vi inte vad vi vill ha nu så säljer vi inte nu utan senare.
-Man vet vad man får och kan planera efter det.
-Man slipper oron över en försäljning i sommar.
-Hyran i hyresrätt skulle bli ca 3-4000 lägre än dagens hyra+ränta.

Nackdel:

-Extra flytt.
-Man vet inte hur ekonomin är om ett år, man kanske får mer då.

Nu tycker min pappa att det här är en bra ide, mamma har jag inte pratat med än. MEN svärföräldrarna tycker det är vansinnigt att sälja en så fin lägenhet. De lyssnar inte på att det blir billigare, de tycker att vi inte ska oroa oss över ekonomin nästa sommar. Jag påpekar gång på gång att vi INTE säljer om priset blir för lågt men det lyssnar de inte på. De tycker att vi ska lyssna på de som är äldre och erfarna ;)

Dessutom kom svärmor med påpekandet att vad händer om vi säljer, räntorna går upp och vi inte har råd med huset. Då sitter ni med ingenting säger hon. Jag påpekar att går räntorna upp så går priserna ner mer och då sitter vi med kontanter och kan köpa en ny lägenhet billigare men det lyssnar de inte heller på.

Nu börjar även sambon att tvivla pga dem för att det är jobbigt med en visning och en extra flytt.

Visst är livet härligt :)
 
Vore jag i er situation skulle jag helt enkelt "ta tempen" på marknaden och lägga ut lägenheten till försäljning.. Man MÅSTE ju inte sälja till vilket pris som helst bara för att den ligger på hemnet. Nej, bara var ärliga mot mäklaren och säg oavsett vilket utgångspris du än sätter så säljer vi ändå inte under ett visst belopp som ni och svärmor:(;)kommer överens om. Oavsett vilket, lycka till.
 
P-G: Om man inte accepterar annat än ett visst pris så ska man sätta det priset som utgångspris. :mad:

Niteowl: Passar det inte dina svärföräldrar så kan väl de köpa er lägenhet? :D
 
Jo går marknaden ner rejält till nästa år ska jag tvinga dem att köpa den ;)
 
Nyfniken; jag har sålt ett par lägenheter och min erfarenhet är att det är mäklaren som sätter utgångspriset, jag som kund har inte haft särskilt mycket alls att säga till om. Inte mer än ungefär "skärp er, minst 200´ till får ni allt sätta som utgångspris" vilket dom då också gjort, om än efter påtryckningar. Har även bjudit lika mycket över utgångspris men fått svaret att säljaren inte är intresserad:confused: Många mäklare har satt det i system, vilket nu med vikande försäljningssiffror börjar slå tillbaka, klart man som potentionell köpare blir förbannad. Jag menade i vilket fall som helst inte att uppmana trådskaparen att kolla av marknaden med ett lockpris, utan ett "acceptpris" som det numera kallas. (Även om det begreppet inte behöver betyda någonting, säljaren behöver inte alls acceptera ett "acceptpris"..)
 
Hemmakatten
Tyvärr är det väl så att många säljare idag inte förstått att marknaden är annorlunda är bara för några månader (för att inte tala om ett år) sedan.

Har flera bekanta och vad gäller bostadsrätter (flera bekandta till barnen) som nu vill/måste sälja. Här i Stockholms län finns det ingen av dem som fått ut ett pris som motsvarande utgångspriset. Tvärtom, priserna har stannat vid ofta flera hundra tusen kronor lägre.

Om det finns den minsta oro för ekonomin för trådskaparen skulle jag sälja lägenheten nu och säkra de pengar som går att säkra innan ALLA köpare förstått att det är deras marknad.
 
Vi lyckades pricka "toppen" i slutet på aug 2007! Hittade en hyresrätt, nybyggd med hyffsad hyra i förhållande till storleken. Hade bott i den (br:en) i 2,5år när vi hörde om och läste att bostadrätterna i Köpenhamn sjönk drastiskt i pris!

Visst, det är både jobbigt och kostsamt att flytta men jag ångrar inget idag!! Vi har en tomt som vi väntar på att få bygglov på. Bara att vänta!

Vet inte om detta inlägg för diskussionen i fråga framåt men jag är så nöjd med vårt beslut att jag var tvungen att skriva!!
 
Ska träffa bank och mäklare i veckan. Kan bli så att vi köper tomten och väntar med bygget tills priset blir det rätta på lägenheten.
 
Ger mig in i debatten, eftersom vi bygger hus, och även säljer hus. Vi resonerar att det kanske kan vara läge att hyra ut huset vi ska sälja istället om vi inte får vad vi vill ha. Finns vad jag förstått många som vill flytta, men få som är sugna på att köpa. Jag har inga problem att hyra ut så länge hyran täcker kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.