AndersS skrev:
[länk]

På denna länken hittar du vad som gäller idag, men vilka regler som fanns när Telia placerade utrustning på berörd tomt vet vi ju inte. Min tolkning är att man har fått tillstånd av tidigare ägare och utifrån det skulle man enkelt kunna hävda Ledningsrätten utifrån nuvarande regler där det bl.a. står:
Ledningsrätt
• gäller för all framtid utan bevakning
• gäller i de fastigheter den berör oberoende
av om fastigheter byter ägare
Man kan aldirg hävda en "ledningsrätt" utan det söker man hos lantmäteriet som gör en förrättning där fastighetsägaren får en engångssumma för det framtida intrånget. Denna summa bestäms utav Lm i samråd med fastighetsägaren.
 
Hej aedwall

När det gäller avtal (alla typer av avtal) så är det den som hävdar att ett avtal gäller som måste bevisa att avtalet finns, i Sverige använder vi inte negativ bevisföring. Om ett skriftligt avtall finns så är det lätt att visa upp det. Om det är ett muntligt avtal så är det svårare, i vissa fall omöjligt om t.ex tillståndsgivaren har avlidigt. Det är därför som alla seriösa företag, komuner, landsting etc. vill ha sina avtal skriftliga. Du får förlåta mig aedwall men att ett stor företag som Telia skulle ha muntliga avtal om något så viktigt som rätten att dra kabelar över privat mark det är BULL SHIT.

Det finns inga Servitut och ingen ledningsrätt registrerad på min tomt alltså har telia ingen laglig rätt att ha kopplingsskåpet på min tomt!

När det gäller byggnadsnämden så är det dom som har beviljat mig (och alla andra) byggnadslov. Jag antar att Skanova (Telia) skall kontrollera med byggnadsnämden (precis som alla andra) innan de sätter upp byggnader eller skåp på en viss mark (komunal eller privat).
Om (eller när) Skanova måste flytta kopplingsskåket så vill jag vara säker på att skåpet flyttas bort från min uppfart.

Naturligtvis så börjar man inte med att att skjuta flugor med kanon, utan man försöker med något lättare som exempelvis att schasa bort dem.
 
Kjell, formellt har du kanske rätt, men erfarenhetsmässigt så funkar det inte så vare sig med Telia eller vattenfall, Eon etc.

De har sin ledningar där de vill och i praktiken får de rätt.

Om skåpet däremot hade kommit upp i efterhand, efter att du köpte tomten så tror jag att du hade haft ett bättre läge.

Att försöka få rätt i ledningsfrågor är som att fäkta med vindkraftverk.
 
Redigerat:
Kjell-Erik skrev:
Hej aedwall
... Du får förlåta mig aedwall men att ett stor företag som Telia skulle ha muntliga avtal om något så viktigt som rätten att dra kabelar över privat mark det är BULL SHIT.
Tvärtom så tror jag att det förekom väldigt ofta förr i tiden då Telia var ett statligt verk. Där var det liksom inte ens snack om att skriva avtal utan där kom representaten ut i tjänstekläderna till kommunerna, bönderna etc och "förklarade" för dem att här tänker vi bygga en teleledning och de stod bara med mössan i hand och tacka och tog emot. Så att det inte skulle finnas muntliga överrenskommelser ÄR BULLSHIT! Dock så konverteras säkerligen dessa överrenskommelser över till ledningsrätter allt eftersom man stöter på personer som dig Kjell-Erik. Mitt förslag är att göra en deal och inte att jävlas, för det tjänar du inte på i längden.

//Anders
 
Jag tycker att Kjell-Erik har all anledning i världen att vara lite förbaskad. Låt gå för att man inte kollade rent visuellt innan, men eftersom inga servitut om detta finns tycker jag att det är lite surt att sedan hitta ett skåp på marken.

Jag tycker Kjell-Erik skall ta ett snack med Skanova som är de som äger de där sakerna idag. Förklara lugnt och sakligt för dem att det där skåpet står på privat tomtmark, servitut saknas och du vill ha din garageutfart där, vilket kommunen beviljat bygglov för, eftersom inte de heller visste om att det var placerat ett kopplingsskåp där.

Det finns en viss chans att de helt enkelt flyttar på det, väl medvetna om att det annars kan råka muras in i en mur eller liknande. Min erfarenhet är att relativt ofta så brukar en sansad dialog mellan två parter kunna leda till en hel del förståelse för varandras åsikter, och någon form av lösning brukar kunna nås.

Det är ju inte så stort, så rent praktiskt borde det kunna få rum i marken under ett lock som går i nivå med marken och inte omöjliggör fordonstrafik där. Så länge inte ett antal kablar behöver skarvas är kostnaden högst överkomlig.
 
Aedwall, är beredd hålla med dig.
Bevisbördand kan inte ligga på TS utan måste ligga på Telia i detta fall.
Finns det en ledningsrätt, ta fram den, finns det inte så tyvärr, då får skåpet inte stå här.
Ser inte att det är svårare än så?
Att man har muntligt avtal med ett före detta statligt verk köper jag inte.
Om det inte finns på papper har det inte hänt.
 
Som jag förstår det så kan du mycket väl hävda till telia att "ni har ingen ledningsrätt, ta bort skåpet" varvid Telia går till lantmäteriet och registrerar en ledningsrätt, betalar ev. ut en shablonersättning på några hundra till tomtägaren, men flyttar inte skåpet. Ledningsrätt är inget man som tomtägare har speciellt mycket att säga till om. Framförallt inte när det gäller redan befintliga installationer.
 
Igår var jag och pratade med en person på byggnadsnämden.
Han kollade igen i arkiv och som tidigare så kunde inga servitut eller ledningsrätt hittas.
Personen från byggnadsnämnden tyckte att det inte var något snack utan Skanova borde flytta skåpet, om Skanova hävdade muntligt avtal så skulle jag kräva att de bevisar det. Personen frågade också om hur stort skåpet är och när jag sa 20 * 20 cm så höll han med att det är det som den 1 meter breda komunala marken (mellan vägen och min tomt) är till för. Så jag tror inte Telia kan få ledningsrätt på tomten då 1 meter komunal mark finns.

Nästa steg blir att prata med Skanova och sakligt lägga fram alla fakta, förhoppningsvis så inser de att jag vet att de har gjort fel och att skåpet måste flyttas förr eller senare.
 
Vår granne hade ett telia-skåp på tomten när de köpte den, men det fanns inga servitutsavtal. De försökte resonera med skanova och få dem att gå med på att koppla in telefon gratis till deras nybyggda hus mot att de fick ha kvar skåpet. Det vägrade de dock, utan tog hellre kostnaden för att flytta skåpet utanför tomtgränsen, vilket rimligen kostade betydligt mer än telefonanslutningen hade kostat, men det verkade vara en principsak. Det var dock aldrig någon diskussion om att skåpet skulle få stå kvar ovillkorligen.
 
Jag var i kontakt med Skanova i fredags och det verkar som att de kommer att
flytta skåpet dit jag vill och utan kostnad för mig.
 
Grattis!
 
Va bra. Då kan du slappna av nu då:)
Men det är alltid bra att vara förberedd och påläst.
 
Mikael_L
BobbyEwing skrev:
Vår granne hade ett telia-skåp på tomten när de köpte den, men det fanns inga servitutsavtal. De försökte resonera med skanova och få dem att gå med på att koppla in telefon gratis till deras nybyggda hus mot att de fick ha kvar skåpet. Det vägrade de dock, utan tog hellre kostnaden för att flytta skåpet utanför tomtgränsen, vilket rimligen kostade betydligt mer än telefonanslutningen hade kostat, men det verkade vara en principsak. Det var dock aldrig någon diskussion om att skåpet skulle få stå kvar ovillkorligen.
Det kanske inte är någon principsak på det sätt du tänker.
Dom kanske har en policy att alltid, om det är relativt enkel görbart, flytta ut sina prylar ifrån små fastighetheter med privata ägare. Att man sas inte är intresserad av att behöva ta diskussionen med nya ägare hela tiden.
 
Nu är skåpet borta!
För lite mer än 1 vecka sedan så ringde en servicetekniker ena dagen
och en annan servicetekniker nästa dag.
I går när jag var och tittade på tomten/bygget så kunde jag inte se skåpet och jag
kan inte heller se att det är flyttad någonannanstans, så vart tog det vägen?
Till saken hör också att det har börjat komma stora husmoduler etc., så kanske det
lilla kopplingsskåpet finns under någonting stort?
 
eller så kanske skåpet var tomt......
dvs ingen ansluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.