Hej,

Vi har ett förrådsutrymme i vårt hus som likagärna kunde varit ett boutrymme (vad gäller isolering i ytterväggar etc etc.) och där har vi förhöjda fuktvärden pga att berg kommer fram i dagen inne i utrymmet (som vi nyligen har gjort försök att åtgärda genom att den murade sockel som finns framför bergsklacken har fyllts med singel med tillhörande åldersbeständig difftät plats över).

Ventilation finns i form av en hygrostatstyrd fläkt (typ Pax) tilluft finns det ingen egentlig.

Ett öppningsbart fönster finns (öppnas ALDRIG) och en ytterdörr av normal "äldre" villastandard samt en vanlig inomhusdörr som leder till intilliggande tvättstuga. (Ingen gångpassage inne till resterande boutrymmen alltså.)

Då är frågan; så långt har ju inte RF% sjunkit vad jag kan se (ligger på 75-76%) men det är ju nära 100% ute nu här på Västkusten där vi bor sedan ett par dagar. I tvättstugan har vi runt 60% så där evakuerar den likadana hygrostatstyrda fläkten ganska effektivt men där är ju en helt annan temperatur eftersom både TT och TM går stup i ett (barnfamilj :)).

Mitt önskemål för förrådet är att saker INTE rostar, INTE luktar (kläder) och INTE smular sönder (kartonger...) och förstås att huset skall må bra :) - vad bör jag göra?

- Kan jag höja temperaturen med framgång (ligger idag ouppvärmt så jag når ca 15 gr genom läckage från övriga huset)?
- Skall jag ändra ventilationen?
- Måste jag sätta in en avfuktare direkt och i så fall vilken typ?

Har ju som många kanske läst redan en HomeDry i krypgrunden (i förrådet är det platta) i vårt hus och en sådan bjässe till känns inte så intressant (kostnad/ljudnivå/förbrukning you name it)...

Vänligen

TMC
 
Sätt dit ett element
 
Skojar du?

Tror du det räcker bara genom att höja temperaturen till låt oss säga 20 grader (element finns ju redan...).

Fukten som kommer från bergklacken är väl lika stor ändå och min paxfläkt lär väl dra ut all värmen...som kostar pengar, eller är jag trött i hjärnkontoret nu?

Vänligen

TMC
 
Du måste ordna tilluft!
 
Nä jag skojar inte.
70-75 % tycker jag låter som rimliga värden om du har 15 grader. Höj till 20 grader och avvakta några dagar. Varför inte koppla element och fläkten på en Hygrometer?
 
Jo, tilluft bör jag väl ordna, men det blir väl utifrån och då lär det ju komma in fuktig luft...?

Fläkten går redan på hyrostat, skall jag göra en stickproppsanslutning på elementet jag har fast installerat och koppla den via en separat hygrostat menar du Linnex?

Men även om jag höjer värmen så minskar väl inte fukten i luften även om jag med höjd temperatur får ett lägre uppmätt RF? Jag menar mängden "vatten" i luften minskar väl inte bara för att det blir varmare luft där inne? Och då tar väl material och annat lika stor "skada"----eller?

Vänligen

TMC
 
Ang hygrostat och elementet tänkte jag mest på att nu behöver du ligga på kanske 18-20 grader men till vintern kanske det räcker med 10-15 grader för att hålla RF på rätt nivå.
 
Ok, så du menar att hygrostaten skall vara separat och inställd på det RF jag vill hålla mig till som maxvärde och efter den skall då både fläkt och element vara kopplad?

Det skulle ju då innebära att den fläkt jag köpt och installerat med intern hygrostat egentligen var onödiga pengar...men det kan jag ta som "lärpeng" för nu sitter den ju där :) men vad skall man ha för max RF med mina önskemål om att eliminera påvekan på verktyg/metaller/kartonger och textilier?

Vad tror ni om att använda en HygroPro som element och fläkt kopplas på - den fungerar ju med avfuktare och borde inte den fungera intelligent även i denna lösning, utan avfuktare?

Fick svar på samma förutsättningar/fråga från LFS och kort och gott menade dom att ventilationen bör man inte laborera med utan enda vettiga lösningen är att sätta in deras avfuktare EchoDry - säljargument eller seriöst ?

Vänligen

TMC

Som vanligt finns det hur mycket kunskap som helst att hämta här... :)
 
Redigerat:
Hur stort är förrådet?

Hur mycket man skall labba med beror ju på kostnaderna. Mitt förråd i garaget är på ca 4 kvm. Vattenburet uppvärmning med bergvärme. Jag har inga planer på att investera i något mer där då det är småsummor om året i uppvärmning.
 
Hej,

Förrådet mäter 8000 x 2500 mm samt har 2500 mm i takhöjd. Så 20 kvm golvyta och 50 kbm luft. En kortsida mot norr och en långsida mot väster med ett 14x12 fönster (öppningsbart treglas á la 90-tal).

Har nu ikväll höjt temperaturen från 16 grader och är än så länge uppe i 17,5 grader. RF har under tiden sjunkit från 75% till 74% så den skillnaden är försumbar.

Kan eventuellt vara så att det går lätt att höja lufttemperaturen men efter en sommar då allt som finns i förrådet troligen håller fukt som är "bunden" (har haft runt 80-85% hela sommaren) kanske det tar timmar, dagar eller veckor innan RF sjunker såsom jag förstått att den bör göra för varje ökad grad i lufttemperatur?

Sedan är ju frågan hur lönsamt det blir med nuvarande lösning där ett direktverkande element höjer temperaturen samtidigt som PAX-fläkten ventilerar ut 90 kbm luft i timman...

Vänligen

TMC
 
I en bostad blir det alltid extra fukttillskott pga tvätt, människorna som är där, växter osv. Nu ventilerar du ut denna fuktiga bostadsluft via det kalla förrådet vilket leder till ökad RF när temperaturen sjunker. Du kan sannolikt inte ventilera bort denna fukt om du tar luften från bostaden. Däremot hjälper det om du höjer temperaturen. Om du har 75% RF vid 15 grader motsvarar det 54% RF vid 20 grader. Ett annat sätt är att använda en avfuktare och då kanske du kan minska på ventilationen. Men rent allmänt är det bra att ha undertryck i bostaden så att inte luften sipprar ut genom väggarna vilket kan orsaka kondens inne i väggen om där inte finns diffusionsspärr. Det kan vara ett bättre alternativ att skapa tilluft i förrådet i stället för din frånluft med PAXen under förutsättning att det finns frånluft någon annanstans i huset och det inte är för kallt i förrådet. Den kalla uteluften är faktiskt mindre fuktig än bostadens luft. Att ventilera varm luft genom ett kallt rum skapar mer problem än att ventilera kall luft genom ett varmare. Jag tror inte Hygropro är lösningen på ditt problem. Sätt dit ett element o se till att det inte är för kallt och ventilera med kall o torr uteluft.
 
Tjena rollo!

Kul att man börjar känna igen det 'gäng' som går igång på fukt... :)

Just nu är uteluften inte så där jättetorr (91% RF) och temp ligger på 11,5 grader...men du menar alltså att istället för att som nu troligen dra luft från tvättstugan som är en "innerdörr bort" i förrådets ena ände så bör jag sätta en tilluftsventil i ytterväggen? Om jag tar tilluft utifrån, skall detta tillskott vara samma/oreglerat året runt eller hur gör man detta rätt?

Vad tror du om mitt resonemang rörande att jag börjar höja temp så smått men att RF inte rört sig nämnvärt (1% är ju inom felmarginalen så det kanske inte rört sig ett smack...?)

Någon mekanisk ventilation finns i övrigt inte alls i huset (funkis från 30-talet) förutom en timerstyrd fläkt i badrummet på övervåningen).

Tanken är nu att jag skall köra med samma inomhustemperatur i förrådet som i övriga huset då allt är inom samma typ av huskropp/isolergrad i ytterväggar. Vore största möjliga 'tätning' av karm etc i den innerdörr som skiljer förråd och tvättstuga lämplig? Hur göra?

Jag är lite 'trött' på rekommendationen att skicka in ännu en sorptionsavfuktare i kåken...jag har en vind också och det finns ju fler saker i livet jag skall lägga pengar på än att gynna Fortum :) (Läs=bygga en seriös väderanläggning....)

Vänligen

TMC
 
Jag hade inte satt in någon avfuktare. I a f inte i nuläget innan jag har koll på uppvärmningskostnaderna.

Ventilerar du med uteluft som rollo skrev så kommer du inte behöva värma året runt till 20 grader. Egen erfarenhet är att man då bör ligga på ca 5 grader över utetemperatur. Då håller sig verktyg etc i rostfria. Var därför jag tipsade att styra med hygrostat. Men det är nog inte värre än att du kan springa och ratta om radiatorn några ggr under höst/vinter/vår.

Editerat:
5 grader över ute temp höst och vår.
 
Redigerat:
Vid omräkning till absolut fuktighet ger 91% RF vid 11 grader=9.1 gram H2O/m3 medan 75%Rf vid 15 grader=9.6 gram H2O/m3 och 60%RF vid 20 grader=10.4 gram H2O/m3. Dvs du har högst fuktighet i tvättstugan och lägst utomhus. Om du nu ventilerar tvättstugan genom förrådet är det inte konstigt att du får fukt där. Om du gör tvärtom dvs sätter PAXen i tvättstugan och gärna värmer förrådet något och har friskluftintag där kommer du att få mycket torrare klimat där.
Detta gäller nu på vintern när uteluften är torrare än inneluften. Men jag antar att du har problem med hög fuktighet på sommaren, kanske av samma anledning som din grund, dvs förrådet är kallare än utomhus och du har fukttillskott från berget. Då kan du även där antingen höja temperaturen med värme eller ha aktiv avfuktning. Det är bara om fukttillskottet från marken är stort som det hjälper att öka ventilationen. Man ventilerar dushutrymmen av den anledningen, men kalla utrymmen mår inte bra med ökad ventilation.
Om du behöver aktiv avfuktning kan du skaffa en kondensavfuktare (ex KCC610HA) för 1500 kr. Sätt den i förrådet och stäng av ventilationen o du får ett mycket torrare klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.