Vi skall bygga hus med rejält isolerade väggar (45+220+45 mm) och funderar på vilka fönster vi skall ha. Spontant tänker man ju att vi borde ha t.ex. Elitfönster Extreme med u-värde 0,9 för att "matcha isoleringen". Men jag börjar räkna lite på det och det verkar inte helt lätt att motivera prisskillnaden.

SP's hemsida kan man själv göra lite jämförande beräkningar. Jag får det då till att det på våra ca 22 m2 fönster skulle skilja 500 kWh/år mellan u-värde 1,2 och 0,9.

Om man förenklat antar en energikostnad på 2:-/kWh och en prisskillnad på 30000:- tar det alltså 30 år innan man har igen merkostnaden för 0,9-fönstren!

Tänker jag rätt, eller finns det fler parametrar?
Finns det annat som kan motivera 0,9-fönster? (Ett icke-ekonomiskt argument mot 0,9-fönster är ju problemen med utvändig imma)
 
Redigerat:
Och beräknad att du värmer med VP eller fjärrvärme så tar det ännu längre tid... dessutom inräknat kapitalkostnaden så är det en hopplös ekvation för alla utom en - fönstersäljaren!
 
Håller med GustavW helt och hållet, inte motiverat att köpa 0,9.
 
Man får ju en delsaker "på köpet"oxå såsom Aluminiumklädsel, solskyddsglas samt självrengörande fönster (hurbra nu det kan fungera...)
 
Det finns ju energisnåla fönster som är betydligt billigare än Elitfönster.
 
Självrengörande funkar faktiskt riktigt bra!! Under förutsättning att regnvatten alt från slangen träffar glaset. Då spolas all skit bort!
Bygger du hus med en prefab tillverkare är det prutläge, då kan detta vara vettigt. Fönster har tillverkarna en stor rabatt på, enklare att få med flottare fönster.
Annars går det inte att räkna hem mtp energikostnader.

Mvh Benny
 
Vi bygger också ett relativt välisolerat hus och vi valde faktiskt att satsa på det låga u-värdet. Fönstrena kommer från Elit, men är inte deras Extreme. Man kan nämligen få samma u-värde som på Extreme om man gör ett tillval på deras vanliga alu-fönster.
Jag har för mig att det tillägget kostade nånstans runt 5-7% extra för alla våra fönster, vilket jag tyckte var förvånansvärt lite. Vi köpte fönster och dörrar för ca 120'.

Kan ju vara ett alternativ.
Iofs har du nackdelen med imma så här års, men vet man att det beror på bra isolering så kanske man kan leva med det :)

Grejen med Extreme är ju att de har dels självrengörande glas, lågt u-värde och solskyddsfilm. Det är ju de 3 tillsammans som gör det så dyrt.
 
samt utv. aluminium....

Håller med tidigare, du får ju "en del" på köpet. Sen får man ju värdera vad det är värt. Att att du inte tjänar ihop energidelen på 30 år kanske kan kompenseras med att du slipper skrapa och måla om dom efter 20?

Vi valde INTE Extreme ska tilläggas, utan tog vanliga med utv. aluminium. Dom fasta sneda fönstren tog vi dock på SP eftersom dom var hälften så dyra (har med storleken att göra). På SP:s fasta blev u-värdet 1,1 med tillvalen.
 
simba skrev:
Man kan nämligen få samma u-värde som på Extreme om man gör ett tillval på deras vanliga alu-fönster.
Jag har för mig att det tillägget kostade nånstans runt 5-7% extra för alla våra fönster, vilket jag tyckte var förvånansvärt lite.
Vad är det för tillägg?
 
Jag kommer inte ihåg vad tillvalet heter (hittar inte orderbekräftelsen just nu heller), men pratar du med någon representant för Elit kan de säkert informera.

Sen var finishen på de glaskassetterna ganska dåliga, iaf i våras när mina fönster gjordes, så Elit har bytt ut de som såg värst ut. Fast det har väl förhoppningsvis blivit bättre nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.