Vilket har bäst isoleringsförmåga?
Är fogskum hälso/miljöfarligt?
Hur långt räcker en flaska fogskum?
Den eventuellt högre priset för skum; är det värt att betala för att slippa dreva?
 
Jag har dragit en tunn remsa med fogskum utifrån som vindskydd/regnskydd. Innifrån drevar jag och avslutar sedan med en bottningslist och fogmassa.

Enligt fönster leverantörer och många snickare jag pratat med ska det drevas. Sedan går det betydligt mycket snabbare att fogskumma så jag förstår att många hantverkare föredrar det.

Det finns vanlift fogskum som är anpassat för pistol (kostar cirka 80 kr). Sedan finns det ett dyrare fogskum som är framtaget för att användas till fönster. Den är mer elastisk och har en rörelsemån på cirka 10-15 procent. Dessutom är den miljövänlig.
 
får aldrig skumma ett öppningsbart fönster!!

mvh
snickar estwing
 
Får och får, det beror nog på vem man frågar.
Däremot ska man se till att lägga tunna skikt om man skummar nått öppningsbart. Risken annars blir att skummet expanderar i sida istället för i längd och då kan man klämma fast fönstret
 
  • Gilla
makkan99
  • Laddar…
Gonate skrev:
Vilket har bäst isoleringsförmåga?
Är fogskum hälso/miljöfarligt?
Är endast hälsofarligt, om du nu inte äter det förstås, vid förbränning och i ohärdad form eftersom en delkomponent i polyuretan är isocyanat vilken anses orsaka allergier och astma genom inandning och hudkontakt.

Men jag skulle int oroa mig, det är fråga om så små mängder...
 
vad som är bäst kan jag inte svara på, men vi skummade samtliga våra fönster (tegelhus).
Gick väldigt fort, var enkelt och sitter bra. (har överlevt 2 stormar hittills.)
Har inte haft några problem med öppningsbara fönster.
Viktiga är väl att man ger skummet möjlighet att expandera både utåt och inåt, så man inte riskerar att sätta karmarna.

Anledningen till att vi skummade var på rekomendation av 2 oberoende yrkessnickare. (återigen...tegelhus)
 
Har också samma fundering. Vad jag kommit fram till är att det är lättare/säkrare att dreva om man är ovan, med tanke på expanderingen på skummet. Men om man drevar ska man om jag förstått rätt lägga en diffusionstät fog på insidan och då bör man först sätta in en bottningslist för fogen, dvs det blir fler moment. Fogskummen ska vara diffussiontät om jag uppfattat rätt.
 
Fogskum går fort och är lätt om du har en pistol till skummet.
Mycket billigare än drev och lika bra.
Sätt små träkilar mellan båge och karm runt om så kan inte skummet expandera och trycka ut karmen.
en flaska skum räcker till många fönster
 
denna skumpistol ni nämner känner jag inte till, på det skum jag köpt så sitter en pip på flasken och det är
bara att köra...finns på alla byggvaruhus.
Tror det kan var lite överdrivet med sättningsrisken på karmen pga skummets expansion. Loda & Kila fast fönstret, spruta och se till att skummet kan expandera utåt och inåt. Inga problem! Det är när man har slutna utrymmen och begränsar expansionen som det kan bli tokigt.
Hade aldrig använt skum tidigare, satte 15 fönster (11 öppningsbara) varav 1a var ihop med en snickarvän. Inget fönster
har haft några karmsättningar. Otroligt smidigt verktyg byggskum, har man väl börjat använda det så kan man inte sluta.
:)
Skummet är okänsligt för fukt men KÄNSLIGT för UV strålning!
 
Fogskum är ett smidigt sätt att montera fönster i exempelvis tegelhus eller i murad källarplan etc. men det man bör tänka på är att man har sämre justeringsmöjligheter om man skummar jämfört med karmskruv.
Vilken metod man vill använda väljer man ju själv, men ett tips är att med dagens energisnåla fönster där bågarna väger mycket mer än på traditionella fönster så får du en påfrestning i karmen vid varje öppning/stängning av fönstret och med det så vill iallafall jag ha möjligheten att kunna justera fönstret då jag tillhör den kategori folk som inte gillar när saker kärvar/inte funkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.