Jag tänkte införskaffa mig en spis-häll plus inbyggnadsugn. Problemet är att spishällen ligger på en väldig massa watt tror det krävdes 2 st 16A ellr en 25A. Som huvudsäkring har jag tre stycken 16A och i lägenheten har jag 2 stycken 10A och en 20A(felsäkrat?).

Kommer jag överhuvudtaget kunna ha den spishäll?

// Sandslott
 
Vad har du för elanslutning till din nuvarande spis?
 
Jorå. Brukar gå bra.. Kan bli problem om du kör hällen/ugnen samtidigt som dismaskin/vattenkokare/tvättmaskin/torktumlare osv. Eller om du har snedfördelat
 
snaggletooth skrev:
Vad har du för elanslutning till din nuvarande spis?
Jag har ju 230v 16A på den nuvarande!
 
Rrrrr skrev:
Jorå. Brukar gå bra.. Kan bli problem om du kör hällen/ugnen samtidigt som dismaskin/vattenkokare/tvättmaskin/torktumlare osv. Eller om du har snedfördelat
Jag har ju som sagt bara en 16A säkring till köket och en 10A som även går till andra saker så som belysniing och dvs uttag
 
Sandslott skrev:
Jag har ju som sagt bara en 16A säkring till köket och en 10A som även går till andra saker så som belysniing och dvs uttag
Nu har du sagt det. Innan sa du att du hade 3x16A huvudsäkringar. Inget om hur de hängde ihop med köket. Om du har 3x16A tyder det på att du kan ha 3-fas in men jag blir inte riktigt klok på hur det ser ut utifrån din beskrivning. Så vad har du för säkringar i lägenheten? 3x16A och 2x10A och 1x20A? Om du har 1x16A i köket, vad sitter då på de andra två 16A? Eller hur hänger det ihop egentligen? Är din nuvarande spis en trefasspis eller enfasspis? Osv..
 
Har du nu en 1-fasspis säkrad 16A så lär det bli lite mer jobb för elektrikern.
 
pefo skrev:
Nu har du sagt det. Innan sa du att du hade 3x16A huvudsäkringar. Inget om hur de hängde ihop med köket. Om du har 3x16A tyder det på att du kan ha 3-fas in men jag blir inte riktigt klok på hur det ser ut utifrån din beskrivning. Så vad har du för säkringar i lägenheten? 3x16A och 2x10A och 1x20A? Om du har 1x16A i köket, vad sitter då på de andra två 16A? Eller hur hänger det ihop egentligen? Är din nuvarande spis en trefasspis eller enfasspis? Osv..
Okej det var otydligt skriviet. Huvudsäkringarna är 3X16A som sitter nere i källaren utanför lägenheten. Därifrån går det till en central i hallen där det sitter två stycken 10A och en 20A. Till köket går en 10A och en 20A. 10A säkringen som går till köket matar dessetum lite belysning och vägguttag i övriga lägenheten.

Förstår du bättre nu?
 
Är du säker på att dessa 16A säkringar utanför lägenheten är dina huvudsäkringar ?
För på din beskrivning låter det som om att du har enfasmatning till din lägenhet. Med tanke på att du har tre gruppsäkringar; två 10A o en 20A. Samt att halva lägenheten verkar gå på en 10;a.
Kolla först upp så det är som du säger; att di där tre 16A propparna är dina huvudsäkringar.
 
16A (20A) och 230V blir 3680W (4600W), ska du inte utnyttja den nya spisen mer än den gamla så funkar det kanske.
 
Sandslott skrev:
Okej det var otydligt skriviet. Huvudsäkringarna är 3X16A som sitter nere i källaren utanför lägenheten. Därifrån går det till en central i hallen där det sitter två stycken 10A och en 20A. Till köket går en 10A och en 20A. 10A säkringen som går till köket matar dessetum lite belysning och vägguttag i övriga lägenheten.

Förstår du bättre nu?
OK, det där var betydligt mer informativt. Lägenheten försörjs alltså av 2 st 10A för uttag och belysning och en 20A till spisen då om det finns någon logik. Lite knepigt då om huvudsäkringen är 16A. Men men... Hur som helst så kan man fundera på varför det finns 3x16A huvudsäkringar då du bara har 3 säkringar i lägenheten. Hur många faser matas din central i lägenheten med? Om du bara har en av de tre från "huvudsäkringarna" så är det inte mycket effekt du kan ta ut. Mao det kan bli problem att slänga in en törstig häll. Föreslår att du noga går igenom hur det ser ut eller låter en kunnig person göra det om du känner dej osäker.
 
Håller med ovanstående talare.
Det låter som att du har 1-fas till lägenheten, och att det i dagsläget är draget 1-fas 4mm kabel til din spis säkrad med 20A.

Skulle tippa att "dina" 3 16A huvudsäkringar inte alls är bara dina, utan de försörjer andra saker i huset också.

Du behöver nog ta dit en elektriker så han får titta på vad du har idag innan du planerar häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.