Vi har just köpt hus, fick nycklarna igår!
I vardagsrum och matsal ligger ett gammalt fiskbensmönstrat ekgolv.
Hade en diskussion med min sambos bror som är snickare.

Vilken färg får golvet om det slipas och oljas? Blir det mörkare eller ljusare?
Jag förstår att det beror på vilken olja man använder vilket resultat man får.

Och om man lackar? Vilken färg blir det då?

Hur betsar man ett golv, fungerar det på vårat?

Vill gärna ha tips och råd, ett lackat golv blir förstås lite tåligare, men jag
bryr mig rätt mycket om feelingen också... :p
Kan ingenting om detta, vad tror ni?

(Kan tillägga att min sambo tycker att det är fult och vill bryta upp golvet för att lägga golvvärme... Själv har jag inte bestämt mig, känner att det vore mer gediget att bevara parketten...) /Ida
 
Det är nog svårt att säga hur det blir att se ut - bla beroende på vilken ek som använts samt typ av kvalitet.

Jag har ingen jätteerfarenhet, men har dock lagt lite stavparkett i vårt hus. Såhär blev resultatet efter slipning och oljning:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_januari.html#050130
Observera att sliparen använt helt neutral kallpressad, ljummen linolja.

Att riva upp golven anser jag är hädelse, men vi människor har ju olika värderingar...
 
Jag har rivit upp alla golv i hela huset utom just i vardagsrummet där det ligger en gammal fiskbensmönstrad stavparkett i ek. Den var tidigare lackad men nu har vi renoverat golvet genom slipning och därefter vanlig olja. Det hela blir fantastiskt vackert och jag kan inte tänka mig ett snyggare golv eller ett golv som är skönare att gå på.

Tveka inte. Ring golvslipargubben och få golvet renoverat det är värt varenda krona (och det brukar inte vara så dyrt). Olja behöver ni inte välja, golvgubben använder sin favoritsort och det finns ingen anledning att ha synpunkter på det.
 
Tack för lite tips... "Fasting65", ert golv blev riktigt fint!

Att vi tvekar lite beror även på att en del "stavar" sticker upp en liten bit ovanför det andra, det känns lite oroväckande... Tror ni det hjälper att slipa eller bör man ta upp för att se vad som händer under?

Min sambo kommer i så fall att slipa golvet själv så jag antar att vi måste välja oljan själva också...
 
Håller precis själv på med min fiskbensparkett. Har valt tillvägagångssätt.

Det finns ett otal varianter och olika infärgningar, slutskikt att välja på så jag rekommenderar att ni går in i en välsorderad golvbutik för att se vad som ni faller för. I princip kan du få vilken färg du vill.

Själv kommer jag att använda en olja som infärgning till valnöt (medium) och en hårdvaxolja ovanpå det. Innan dess kommer jag att reparera golvet för att få ett så bra resultat som möjligt. Det är omständigt har jag förstått redan nu, golvet ska slipas med olika grovlekar på pappret, poleras med två olika fäger på poler vid och efter inoljning, samt poleras mellan hårdvaxoljelagrena (2 st).

Det går idag även att både olja och lacka golvet förutsatt att rätt produkter används. Lack tar dock bort en del av den naturliga känslan som ett oljat golv har.

Men jag tror mycket på resultatet och tjänar ca 10 tkr på att göra jobbet själv utifrån de offerter jag tagit in inkl hyra av slip- & polermaskin och annat förbrukningsmaterial runt omkring. Då är mitt golv ändå ganska litet.
 
Själv skulle jag aldrig ge mej in på att slipa ett golv själv, men jag gör nästan allt annat i huset... Det är inte raketforskning men ändå viss teknik att slipa ett fiskbensparkettgolv (diagonalslipas). Sätter man ner slipen fel och den hugger så har man en rejäl uppförsbacke därefter.

150-200 kr/kvm får man betala i stockholmsregionen ifall man tar en hyfsat seriös golvslipare - tror jag... 99 kr/kvm går också att finna - men man brukar få vad man betalar för...

Dessutom slipper man stå där med halvslitet slippapper, polertallrikar, trasor, slippapper till den oscillerande maskinen, överbliven olja osv...
-Nä, jag anser att det finns för lite att tjäna på att göra själv. Jag köper gärna tjänsten och spar hundralapparna på annat.

ps. Om ni vill ha tips på en golvslipare i Sthlm så kan jag ge ett:
Peer Hillbig med firma Bigerma Trägolv. Han är dock bortrest hela vinterhalvåret (Thailand).
 
Redigerat:
IdaochDavid: Varför några stavar sticker upp är ju svårt att svara på - är det runt elementrören eller vid en altandörr så är det troligen vatten som gjort att trästavarna slagit sej/svällt.

Det är rätt att byta ut enstaka stavar och en seriös golvslipare/läggare kan fixa det på några timmar - eller så hugger man ur stavarna själv med stämjärn.
Nya stavar justerar man till med för stora bitar vilka sedan limmas fast med parkettlim.

När de nya bitarna är fastlimmade slipar man hela golvet och lagningen kommer knappt synas - förutsatt att man valt samma typ av ådring på ekbitarna.
 
Tack för alla tips!

Min sambo vann diskussionen och det blir golvvärme på hela nedervåningen...
Skönt för fötterna, men det kändes som mord när han rev ut parketten...
 
IdaochDavid skrev:
Tack för alla tips!

Min sambo vann diskussionen och det blir golvvärme på hela nedervåningen...
Skönt för fötterna, men det kändes som mord när han rev ut parketten...
ja, ja nu är den gedigna ekparketten död och begraven :) .... kan bara tillägga att oljad trä känns faktiskt lika skönt att gå på även utan golvvärme så den enda vinsten blir att dom synliga radiatorer i vardagsrummet försvinner. Vi valde att behålla kvalitetsparkett med knarr :)
gaia
 
Har också hört att det är svårt att slipa golv men kan konstatera att det är mycket en överdrift. Efter att ha läst på (finns olika uppfattningar om grovlekar m.m.) Så planslipade jag dels ett undergolv i furu (som tidigare inte varit framtaget) och grovslipade fiskbensparketten i det andra rummet.

Jag är förvånad över hur enkelt detta va. Undergolvet är hur jämt som helst efter att först ha slipats diagonalt och sen längs med undergolvet upprepade gånger för att komma ned till rent trä (det golvet var innan allt annat än jämt). Kantslipen är något jobbig om man är själv, mest för att sladden tenderar att hamna lite i vägen.

Fiskbensparkett ska inte slipas på diagonalen när man grovslipar och mellanslipar den. Inget trä får slipas på tvären. Anledningen till att jag bara slipat grovslipat golven är att jag verkligen ska göra alla moment och därför laga golven samt nåta golven mellan grovslipning och mellanslipning.

Visst man ska tänka på att maskinen aldrig får stå still, särskilt inte när man slipar med korn 36. Det hände mig en kort gång i början på undergolvet. Men man lär sig snabbt att sänka ned valsen mjukt och även lyfta upp den samma sekund man når väggen.

Här finns en bra beskrivning hur man slipar golv. Det är faktiskt roligare än jag trodde att göra detta själv.
 
Redigerat:
Lekkamraten: Hade jag haft ett undergolv att öva på en enda gång hade jag kanske inte tvekat, men att sätta ner slipen för första gången i livet på en nylagd stavparkett var för mycket risktagande för mina nerver.

Kul att du gör det själv. Det blir säkert precis hur bra som helst!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.