Hej alla,

Är det några risker med att ersätta delar av det gamla radiatorsystemet som har järnrör, med kopparrör? Mina kunskaper från skolans kemilektioner är minst sagt rostiga (hehe) men visst är det något med att blanda metaller som man bör veta. Nån som vet något?
 
Järn före koppar går bra. Inte tvärt om.
 
Tack Benno. Jag antar att "före" är cirkulationsriktningen, men radiatorsystemet är ju liksom en cirkel och allt som är före blir ju till sist efter. Finns det något sätt att brygga ihop koppar mot järn i returen?
 
I ett värmesystem där du ju inte tillför syre (som kan bilda oxider/svartrost), är det ingen fara. Möjligen ska man tänka sig för om man har ett öppet expansionskärl och se till att man har stigarledning i olegerat stål och kärl i rostfritt. I expansionskärlet har man ju en luftutsatt vattenyta som tar upp lite syre. Det vattnet dras ner i röret från expkärlet en bit när systemets temp sjunker. En bit ifrån ett öppet expansionskärl eller om man har ett slutet kärl så är det ingen fara.

I tappvattenrör är det en annan sak. Där kommer det ju in kallt vatten med mycket syre. Har man järnrör där så är det galvade rör och om man ska sätta in koppar så ska de sitta "efter" de galvade i vattnets strömningsrikting räknat.
 
Är det inte de galvaniska strömmarna som gör att den mindre ädla metallen långsamt försvinner? I det här fallet järnrören. Men jag vet inte med vilken hastighet det sker.
 
Hehe, jag fick "rådet" att salta vattnet för att få en bättre elektrolys. ;D Jag skulle tro att det är förklaringen pannvatten är inte en tillräckligt bra elektrolyt (heter det så?). Vattnet kallas dött och är syrefritt. Hursomhelst vet jag att rörisar blandar rätt friskt i värmesystem. De rördelar som är av järn har dessutom ganska tjockt gods.

Däremot finns det anledning att tänka till när man väljer material och utformning av varmvattenberedare. Det finns mycket att välja mellan: koppar, rostfritt eller emalj och förråd, genomströmning eller tappvattenautomat. Det beror på vilken vattenkvalitet man har. (Hårt, surt, klorat)
 
På värmesidan e det ingen fara..Det e värre på färskvattnet,som sagt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.