Är det normalt att det tar 5 minuter med spolning på max för att det ska komma varmt vatten ur kran och dusch på ovanvåningen?

Vi måste göra ovanstående varje gång vi behöver varmt vatten där uppe...
 
Tycker 5 min låter väldigt, väldigt länge, men visst..... det tar lite längre tid även hos oss om man jämför med bottenvåningen.
Nu har jag iof. aldrig riktigt tänkt på exakt hur länge det tar men det är def. inga 5 minuter, kanske 1/2 minut eller nåt sånt.
5 minuters spolning på max gör ju att det går otroliga mängder vatten till spillo :-/ tycker ni behöver få det där kontrollerat på nåt sätt.
Olikheterna kan ju iof. bero på var tappstället på övervåningen ligger i förhållande till "källan" men sååå stort hus har ni väl inte så det ska behöva ta hela 5 minuters forsande ;)

//Christina.
 
Intressant fråga:
Jag har tidigare funderat på om man vid nybyggnation av villor monterar in VVC (Varmvattencirkulation).

Om man måste spola ½ minut eller 5 minuter så betyder det att ovanvåningen är en blindtarm där det kan bildas legionellabakterier vilket inte är så lyckat. Även stora vattenförluster uppstår.

Det som behövs är att man leder upp varmvattenledningen på ovanvåningen och sedan ner till badrum och vidare till köket där man oftas använder varmvatten flest gånger under dagen och sedan tillbaka till beredaren. Det gör att man har varmvatten efter någon sekund vid alla tappställen.
De som inte vill ha VVC skulle kanske klaga på att det blir dyrare installation och värmeförluster i rören.

Synpunkter från forumet -tack!!


 
Frågan är om inte lite spillt kallvatten är billigare än att värma upp ha en massa varmvatten som kyls av när det cirkulerar runt i huset?
 
citat: "Är det normalt att det tar 5 minuter med spolning på max för att det ska komma varmt vatten ur kran och dusch på ovanvåningen?
Vi måste göra ovanstående varje gång vi behöver varmt vatten där uppe..."


Jag hade tillfälligt samma problem på övervåningen när vi var nyinflyttade. Det visade sig att tvättmaskinen var kopplad till en blandare där både kall- och varmvattenkranarna stod helt öppna. Hälften av varmvattnet smet alltså undan när vi spolade i duschen. Efter att vi stängt varmvattenkranen till TM så kommer varmvattnet på 10-20 sekunder.

Det kanske är något liknande läckage i erat hus?
 
Blev nyfiken på vilken tid det eg. tar hos oss, jag hade ju aldrig tidigare fått för mig att "klocka" den exakta tiden, men nu har jag gjort det ;D

Det tog alltså exakt 14 sekunder tills det var riktigt varmt och då hade ingen spolat på övervåningen på hela eftermiddagen, så 5 minuters kontinuerligt maxspolande måste väl nästan betyda något fel eller..... :-/

//Christina.
 
Zerre: Ska kolla så det inte är det som är problemet.


Visst känns det som att det är något fel helt klart!
Det ska inte ta så lång tid att få varmt vatten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.