Hej! Har en fundering på lättbetongleverantörer och vad som gjorde att ni valde en viss leverantör förutom priset? Vad var positivt och negativt med respektive leverantör?
Jätte tacksam för dom som skulle vilja delge sina erfarenheter från att byggt sina hus färdigt med lättbetong eller håller på. Även vad som kan vara positivt eller negativt vid olika årstider?
/Ulrik
 
R
Jag använder www.aeroc.se och det har funkat kanon.Fördelarna är priset annars är lättbetongen nästan likadan.Årstiden spelar viss roll men det viktiga är att få tät utsida så fort som möjligt och på med tillfällig golvvärme så är det inga problem med torken.
 
Omständigt att mura vid temperaturer lägre än +5C. Vinterförvaring; block som ska muras får inte vara genomfrusna alt. ha frost på sig. Fukt är inget problem i sig, så länge man får på tak och rännor. Huset får stå oputsat över vintern.
Uttorkning vintertid sker effektivast med luftavfuktare.

Var blocken är tillverkade spelar mindre roll, bara de är spontade. Själv har jag byggt med Xellas Ytong-block, men även H+H Celcon-block är likvärdiga, dvs har mycket bra måttoleranser. Aeroc får andra uttala sig om.

Lägg större vikt vid att välja lim, då det skiljer mer än vad man kan tro. Vissa sk tunnfogsbruk kan man limma med 1-3mm tunna fogar, medan andra anger 3-6mm osv. Tunnfogsbruk från ena producenten blir hårt och smulas inte till sand/pulver, medan andra verkar rena skämtet. Satsa gärna på en murlåda, speciellt om du ska mura själv.
 
Tack för svaren och är väldigt nyfiken på mer svar från andra som byggt med lättbetongstenar, kan aldrig få för många synpunkter och erfarenheter från andra även om det inte är en hel roman, räcker med korta inlägg också! :)
Om jag har förstått det hela rätt så "sugs" limmet mer eller mindre i i stenarna så att fogen nästan inte bygger nånting? Ställde frågan till celcon hur mycket man kunde räkna med att fogarna byggde i mellan stenarna och jag trodde att det var ca 2 mm mellan varje sten men fick till svar att det kunde man räkna med på en hel vägg! Har ni upplevt att ni får justera mycket mellan lagren, alltså slipa med slipskiva på stenarna eftersom dom skiljer lite mellan stenarna höjdmässigt? Anser ni som har murat själva att en normalhändig klarar att mura med kompisars hjälp?
 
Det måste ha blivit missförstånd angående de 2mm. Föreställ dig att för att uppnå en vägghöjd på 2,4m krävs det 12st skift á 20cm. Det ger 11st fogar, exkl. utjämningfogen. Varje fog skulle i så fall bli 2mm/11. Alltså 0,18mm. Inte rimligt, eller hur?
De bästa tunnfogsbruken ligger på 1mm som minimum. Svenska LB-levenratörer/ÅF brukar tala sig lite väl varma om LB:en, och mycket av det de säger får man ta med en nypa salt.

Med stor sannolikhet får du slipa LB:en för att få till helt jämna skift, och samma/minimal tjocklek på fogar. Det finns dessvärre lata klåpare som hellre väljer att kompensera höjdskillnader genom att kompensera med tjockare lager lim. Det är någorlunda acceptabellt endast om du ska isolera utvändigt med cellplast/stenull.

Verktyg som varmt rekommenderas:
- Bandsåg, ex. Lissmac, Zagro
- Hyvel till LB. Se sid 81 Porenbeton-Hobel. Enkelt att hyvla bort ett par mm.
- Slipbräde? Grovt sandpapper, helst kornighet 25. Se sid 81 i samma broschyr som ovan. Porenbeton-Schleifbrett
- Murlåda. Rackarns dyr, men väldigt praktisk. Heter 'Mörtelschlitten' på tyska. Annars får man sleva med det man kallar 'Kelle'. En slags tandad slev. Blir dock lite grisigt, i alla fall om man är perfektionist.
- LB-handsåg. Kan komma till hands i vissa situationer. Billigast att köpa på Jula för 199kr eller 299kr.
- Limblandare. Finns på Jula för en billig penning (1200kr).
- Kraftig/a gummiklubba/or. Köpte mina i Tyskland. Jula och Biltema har några modeller, men de är alldeles för lätta.
 
Mycket intressant broschyr som gummiklubban var med i, synd bara att man inte kan tyska...
Inga fler som har intressanta erfarenheter ihop med lättbetong-bygge? :)
Är mycket tacksam för all info som går att få!
 
Jag har precis murat färdigt mina väggar på mitt husbygge. Detta är mitt första lättbetongbygge och det blev Solbet för min del, det var det som var billigast och jag hade inget att jämföra med. Men det har fungerat bra. Jag hade aldrig några problem med att blocken var ojämna, behövde inte justera ytan nämnvärt. Förrän nu när jag så smått börjat på innerväggarna där jag använder 115 mm block. Har inte hunnit så mycket men allför många block slår en millmeter eller två på något håll.

Limmet har fungerat bra, inga problem som jag upptäckt.
 
Undrar var du köpt materialet och vad det kostat per m2 allt inräknat, balkar lim osv.
Tacksam för svar då jag själv ska bestämma mig för leverantör av just lb innan
årsslutet.
Även mkt nyfiken på toleranserna då det ju underlättar avsevärt om man inte behöver
hyvla o trixa för mkt i onödan.

Mvh Aristotelis
 
R
Jag murar nästan dagligen med lättbetong från aeroc. Men celcon eller andra företag är likvärdiga.Grejen är att man skall vara sjukt petig med anläggnings skiftet så att det blir 100% så brukar det årdna sig.
 
ARISTOTELIS skrev:
Undrar var du köpt materialet och vad det kostat per m2 allt inräknat, balkar lim osv.
Frågan ställdes inte till mig, men jag tar mig "friheten" att svara iaf. Hoppas det går bra? ;)

Celcon 365-size: 87 pallar sten, 2 pall lim, 32 st balkar av blandad längd o höjd samt frakt till Gotland(!) för dessa 65 ton = ca 240000 (inkl moms) via en lokal bygghandel.

Lite snabbt räknat är det 290 kvadratmeter fasad, dvs ca 827 kr/kvadrat inkl moms, frakt, balkar och lim. Tillkommer gör lossningen av de två "bilarna" samt eventuell armering för den som vill klura på vindlaster.

Frakten för vår del, beräknat på 290 kvadrat, är 113kr inkl moms/kvadrat. Jag gissar stenhårt att den är högre till Gotland än till många andra ställen då den skall över vattnet.
 
Redigerat:
Jag kan bara bekräfta att frakten till Gotland kostar!! 17695 kr + moms för 250 kv.m vägg.

10 balkar
32 pall bygg block
2 pall lim
Frakt

Summa kardemumma: 180,000 kr
 
Ragnar Olofsson skrev:
Jag kan bara bekräfta att frakten till Gotland kostar!! 17695 kr + moms för 250 kv.m vägg.

10 balkar
32 pall bygg block
2 pall lim
Frakt

Summa kardemumma: 180,000 kr
Jag gissar att du har väldigt smala/lätta stenar då du får plats med ca 240-245 kvadrat på 32 pall? Vi har fått offert på 26225,50 kr + moms för frakten av våra 65-ton Celcon-stenar med ca 3 ggr fler pallar och balkar än i ditt fall. Tycks vara Schenker som får frakta hit dem från, vad jag uppfattat det som, skåne.
 
Mitto skrev:
Jag gissar att du har väldigt smala/lätta stenar då du får plats med ca 240-245 kvadrat på 32 pall? Vi har fått offert på 26225,50 kr + moms för frakten av våra 65-ton Celcon-stenar med ca 3 ggr fler pallar och balkar än i ditt fall. Tycks vara Schenker som får frakta hit dem från, vad jag uppfattat det som, skåne.
Ahh. Det står 32st/pall. Totalt 2048st = 64st pallar:rolleyes:
 
Glöm inte att i alla fall aeroc ligger inte på europa pall 120x80 utan på
120x100 pall så glöm att få på 36-38 pall som normalt på en bil&släp.
 
_felix_ skrev:
Glöm inte att i alla fall aeroc ligger inte på europa pall 120x80 utan på
120x100 pall så glöm att få på 36-38 pall som normalt på en bil&släp.
de kanske lastar på varann?? vet inte vad pallen väger men är väl inte antal pallar som är maxlast utan vikten, ofta 35-38 ton på bil o släp.

mvh daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.