Vi stomreser just nu och började förra veckan och har hunnit få på takreglarna utan att det regnat något alls.
Ca 1/4 av takpanelen (eller vad det nu kallas) hann snickarna montera på takreglarna innan regnet kom i eftermiddag.
Tyvärr hade snickarna inte tillräckligt stora presenningar och var inte heller tillräckligt snabba att få upp dem.
Lyckligtvis så är sektionerna skyddade med plast eller är igenspikade med plank.
Det sitter även någon typ av fuktsäker gipsskiva strax bakom ytterpanelen på utsidan av väggkonstruktionen, så där känner jag ingen oro.

Följande delar är fn blöta:
-Sånskivegolvet på övervåningen har stora pölar.
-Gullfibern på övervåningen mot ytterväggen är också blöt, gäller endast i hörnen där fabriksskyddet rivits upp vid hopmontering.
-Gullfibern mellan i taket mellan under/överplanet är lite blöt där det ännu inte sitter spånskivor.
-Takpanelen (den del som kommit upp) som man lägger takpappen på är rejält blöt på ovansidan.

Skall man riva bort några av dessa delar och ersätta dem med nya torra delar?
Eller kan man räkna med att det mesta torkar upp med tiden.
Det känns ju inte speciellt bra att ha blöt gullfiber så den funderar jag på att riva ut!
Och kan man lägga på takpappen på en blöt panel, eller måste den vara torr?
 
Låt dem täta det först av allt så det inte blir fler skador.

Sen in med värme och ut med den fuktiga isoleringen.

Inte optimalt att lägga papp på fuktigt undertak, men oerhört svårt att vara säker på att slippa regn vid denna årstiden. Är det inget under råsponten som hindrar ventilationen så kan det torka ut med värme men det tar ett tag.

Är det ett färdigt mellanbjälklag så bort med isolering och ev diffspärr så bjälklaget torkar ut. Har spånskivan svällt måste den bytas.

Här bör du rådfråga din KA, och höra vad hustillverkaren säger.

/Kent
 
Jag var själv där igår morse och täckte över de delar som snickarna inte själva gjort.

Sedan kollade jag lite närmare på vad som blivit blött och enl byggledaren så skall golvspånskivorna tåla vatten (skall vara någon form av impregnering i dem).
Isoleringen som var blöt, var bara blöt mot insidan och torkar troligen upp, får kolla innan vi spikar igen så att den är helt torr.

Det värsta bedömmer jag vara råsponten som bitvis då hamnade mitt i regnskuren och som nu är täckt med takpapp.
Enl byggledaren så får man inte sätta på värme underifrån för då "exploderar" och lyfter råsponten säger han.
Jag har inte fått någon bra förklaring till vad han avser, men fukten måste få vandra ut långsamt menar han och då utan värmetillförsel underifrån.

Jag tog dit KA igår em, som gjorde bedömningen att det inte var någon fara för fuktskador.
Så nu är jag lugn och kan sova gott på nätterna igen.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.