Vi bygger visserligen ett nytt hus,så en fråga här kanske är lite underlig, men vi är väldigt förtjusta i detaljer och snickerier och bygger därför huset i lite sekelskiftesstil och gör mycket hantverksmässigt som man gjorde då. Men i och med att det är ett nytt, så känner vi att vi kan ta ut svängarna i vissa fall och inte tvunget hålla oss till den stil den tiden hade. Därför är t.ex färgsättningen i huset och putsen på fasaden inte tidenlig, utan enbart sådan vi själva tyckt oss till.

Nu till min fråga: Vi har kommit över ett antal gamla innerdörrar, som var täckta med masonit och målade i olika kulörer. När vi tog bort masoniten fann vi på en av dörrarna en vacker ådringsmålning i grönt. Vi funderar på om vi skulle kunna behålla den eller göra om det och då även ha det på lister och foder i resten av rummet. Men vi vet inte vad det ska efterlikna och inte heller hur de gjort, vad de använt för pigment och dylikt. Därför skicka jag ut det till det här forumet, i hopp om att någon vet något om just detta.


För den intresserade, så har vi en blogg, där man kan bilda sig en uppfattning om vårt hus. Adressen dit är http://gamlamejeriet.blogspot.com/
P1000492.JPG
 
Jag läser redan er blogg. :)
Men har ni någon bild? Är det en ren ådringsmålning så att man kan se målade ådror? Är det bara flammat, som på bilden nedan, eller kan man se att det är kammat med tydlig struktur på något sätt (kika på denna bild för exempel)?

dorr.jpg
 
Jösses, vad kul att du hittat vår blogg! Jag har läst lite på forumet tidigare och sett din signatur och du verkar insatt i byggnadvård med mina mått mätt.
Jag trodde jag lade till en bild, men gjorde tydligen något fel...
..så jag lade in ett par på vår blog istället om du vill titta.
Det kanske är fel att kalla det ådringsmålning för det är som du skriver inga ådringar gjorda med vare sig kam eller pensel, utan är mer flammigt. Man kan visserligen se penseldrag på flera ställen, men det verkar inte vara försök att likna ådror.

Bild på dörren, försök nr 2
 
Jag har bloggen bygga bo och hittade till er eftersom ni länkade till mig. :)

Er dörr påminner jättemycket om vår, till och med ramen i den där hudbeiga färgen! :D Vår dörr är dock bara enfärgat flammig. Ni har mörkare fält som ser ut att ha fördrivits lite. Kan möjligen kunna tänka mig att man försöker efterlikna grön marmor? Jag har ingen aning, men jag har sett varianter på den där sortens ådring/flamning/marmorering på väldigt många ställen, bland annat på köksinredningen från 40-talet på hälsingegården Ol-Ers och till och med på ledstången på vår trapp som sattes in på 50-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.