3 091 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Behörighetskrav vid eget kraftverk
Sida 1 av 3
Såg att grusglidarens tråd har fått tolv inlägg(!) utan att ha förvandlats till en "behörighetstråd". Betyder det att hempuleri är tillåtet om man har ett eget kraftverk?
HAHAHAHAHAHAHAHA!!! den var fanimej bra den!!
hejdå nu ska jag ut och smälla upp en gammal synkrongenerator och ett turbinhjul i forsen!!
hejdå nu ska jag ut och smälla upp en gammal synkrongenerator och ett turbinhjul i forsen!!
Borde väl inte spela någon roll vem som producerar krämen..samma regler och standarder gäller för alla elektriska anläggningar.Faidros skrev:
Låter ju mest logiskt i alla fall
visste ni att även elsystemet i en bil lär vara behörighetskrävande
det står ju nämligen att en klenspänningsanläggning endast får ha max 250VA och vara avsäkrad max 10A, och ett bilbatteri/generator har många gånger högre kortslutningsströmmar, som ju kan bli farliga för människor/djur/egendom...
får väl tillkalla en elektriker med ABL när det ska monteras extraljus
det står ju nämligen att en klenspänningsanläggning endast får ha max 250VA och vara avsäkrad max 10A, och ett bilbatteri/generator har många gånger högre kortslutningsströmmar, som ju kan bli farliga för människor/djur/egendom...
får väl tillkalla en elektriker med ABL när det ska monteras extraljus
Nope, där är undantag för delar i fordonets anläggning som bl a behövs för fordonets egen drift.
Däremot så är det behörighetskrävande arbeten i t ex en husbil om man kör på 230V.
/Kent
Däremot så är det behörighetskrävande arbeten i t ex en husbil om man kör på 230V.
/Kent
Titta! Det blev en behörighetstråd av denna i stället!!!
Elektrisk motorvärmare torde näppeligen vara behörighetskrävande. Det är ju en komplett och färdig apparat som man "skruvar" fast i motorn. Tom uttaget till kupévärmaren är ju en färdig enhet som du bara snäpper ihop med resten. Skillnad då om du gör en komplett elinstallation med löskabel och lösa uttag osv i en husbil.
Elektrisk motorvärmare torde näppeligen vara behörighetskrävande. Det är ju en komplett och färdig apparat som man "skruvar" fast i motorn. Tom uttaget till kupévärmaren är ju en färdig enhet som du bara snäpper ihop med resten. Skillnad då om du gör en komplett elinstallation med löskabel och lösa uttag osv i en husbil.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 833 inlägg
Så du menar att uttaget till kupévärmaren är att betrakta som en förlängningssladd man bara skruvat fast.....Nej, vänta lite, hur var det med det där nu.... ;-) ;-) Om jag minns den tråden rätt så är det alltså så att det bara är vi som *inte* har behörighet som får göra det. ;-) ;-)pefo skrev:Titta! Det blev en behörighetstråd av denna i stället!!!
Elektrisk motorvärmare torde näppeligen vara behörighetskrävande. Det är ju en komplett och färdig apparat som man "skruvar" fast i motorn. Tom uttaget till kupévärmaren är ju en färdig enhet som du bara snäpper ihop med resten. Skillnad då om du gör en komplett elinstallation med löskabel och lösa uttag osv i en husbil.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 833 inlägg
Du menar att eftersom man "ansluter" bilen till elnätet då? ;-) Inte om vi pratar om samma maskindirektiv: "transportmedel, dvs. fordon och släpvagnar till dessa, avsedda enbart för transport av passagerare med fl yg eller på väg, järnväg eller till sjöss, liksom sådana transportmedel som är konstruerade för transport av gods med flyg, på allmänna vägar, järnväg eller till sjöss," räknas inte som "maskiner."Räv3n skrev: