Vad är det för skillnad i att ha modemet kopplat i första jacket jämfört med att ha det i något av de andra seriekopplade så länge ingen utrustning är ansluten i något uttag före modemet?
Enligt telia MÅSTE det sitta i första jacket, men jag får ej veta varför. Kan signalen påverkas om den passerar via ett eller flera telejack så länge ledningen inte är bruten?
 
johansjostrand skrev:
Vad är det för skillnad i att ha modemet kopplat i första jacket jämfört med att ha det i något av de andra seriekopplade så länge ingen utrustning är ansluten i något uttag före modemet?
Enligt telia MÅSTE det sitta i första jacket, men jag får ej veta varför. Kan signalen påverkas om den passerar via ett eller flera telejack så länge ledningen inte är bruten?
Du har rätt, om ingen utrustning är inkopplad i jacken före det jack du sätter ADSL-filtret i så har du inga problem.
Men rätt vad det är så vill man kanske koppla in nåt där och då kan det ju vara bra att ha fixat till det så att adsl-anslutningen är i första. Har man 4-tråd mellan jacken så är det ju lätt fixat.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Men rätt vad det är så vill man kanske koppla in nåt där och då kan det ju vara bra att ha fixat till det så att adsl-anslutningen är i första. Har man 4-tråd mellan jacken så är det ju lätt fixat
Naturligtvis! Men varför säger Telia att det MÅSTE MÅSTE MÅSTE sitta i första jacket då, trots att man förklarar att linjen är obruten? Jag kunde acceptera om det hade något med kabelarea eller dylikt att göra och därför måste sitta precis vid inkommande ledning, men man kan ju koppla kors och tvärs som man vill med vanligt teletråd så länge det är "första jacket" är det ju ok enligt telia. Detta är för en fråga för en bekants räkning. Själv har jag mitt omkopplat via fyrledare. Tackar för snabbt svar!
 
För att de bara tar ansvar till första jacket och bara supportar dit.

Så - om det strular är det FÖRSTA de kollar, vilket jack det sitter i - och om det inte sitter rätt så supporter de inte.
 
Signalen "kan" påverkas av att passera ett oanvänt telejack. Det är ju faktiskt en mekanisk brytare. Oftast är det nog inga problem, men ibland kan t.ex kontaktblecken som bryter till efterföljande jack ha slitits med tiden. Vanliga analog telefoni påverkas kanske inte nämnvärt av det men för DSL kan det vara droppen som fick bägaren att rinna över.
 
Jag har själv dragit om 50 m kabel i huset för att flytta det första uttaget. Jag var ändå tvungen att göra något då jag hade två paralella seriekopplingar, och då beslutade jag mig för att dra om det.
Något jag vill varna för är störningar. Jag fick problem med detta vilket gjorde att jag inte kunde ha modemet där jag ville även om det var kopplat som det första uttaget.

Lånar tråden till en följdfråga, är det någon som vet vilken kabelarea som används fram till huset? Funderar på att eventuellt dra om det en gång till för att verkligen få installationen som jag vill, men då vill jag ha ordentlig kabelarea som bevisligen fungerar, men som ändå går att dra i vanliga VP-rör. Finns det dessutom någon användbar kabel med rätt kabelarea men betydligt fler ledare är inte det någon skada om jag kan skicka lite datatrafik igenom det också...
 
Lathund :D
1. Anslut till första jacket.
2. Kör bredbandskollen.
3. Anslut till annat jack.
4. Kör brebandskollen.
5. Funkar lika bra? Var glad och surfa på!
6. Kolla alla kablar och kopplingar i jacken.
7. Fixat? Surfa på.
8. Orkar inte dra om och/eller koppla om ledningar? Kör i första jacket.
9. Orkar inte gå tillbaka till 6? Kör i första jacket.
10. Jobba på, tillbaka till 6.

Telia säger första jacket för att slippa diskutera. Naturligtvis kan de skicka ut en tekniker som kollar efter första jacket men det kostar.
 
Arean på telias tåtar varierar med kabeltypen så det går inte att säga generellt men 5 pars kabeln de drog in efter åskskadan var som gjord för rj45 plintar. 2Pars luftledningen var det betydligt kraftigare ledare i
 
Du kan köpa vanlig kabel avsedd för tele då det blir korta avstånd i ett hus, tråddiameter påverkar när vi börjar prata om km och kanske med gamla skarvningar.
 
AndersS skrev:
Du kan köpa vanlig kabel avsedd för tele då det blir korta avstånd i ett hus, tråddiameter påverkar när vi börjar prata om km och kanske med gamla skarvningar.
Just det som verkar vara problemet. Har testat flera olika typer av telekabel, nätverkskabel (cat 5e), och även dubbla (paralellkopplade) telekablar (för att öka totala arean) men har fortfarande problem med att det blir störningar som gör att ADSL-signalen klipper till och från. Jag misstänker att detta beror på signalförlust, men hur ska man tackla det problemet?
Den kortaste vägen jag kan ta i befintliga rör från kopplingsdosan där inkommande ledning finns till där jag vill ha ADSL-filtret (1a uttaget) är strax över 25 m ledning. Det är inte långt, så jag funderar på om det helt enkelt beror på faktumet att ledningarna går bara någon dm från elledningarnas VP-rör och det plockar upp störningar därifrån.

Jag funderade en del på om jag kan testa detta på något sätt. Har tillgång till ett oscilloskop av äldre modell, tror ni jag kan leta störande frekvenser med den, eller behöver jag andra instrument? Om jag pluggar in den, vad ska jag förvänta mig för frekvenser och volttal?
Om jag förstått rätt tystnar övertonerna för ADSL en stund efter att man kopplat ur modemet, och jag hoppas då på att kunna lokalisera var eventuella störningar tar sig in i kretsen genom att söka bland de olika skarvpunkterna som finns i de olika kopplingsdosorna längs vägen.
 
Enklaste sättet att verifiera teorin är väl att göra en kabel lika lång som du har mellan dina uttag och lägga ut den på golvet och provköra. Funkar det då är det ju troligt att du har nån störning från nånting. En spektrumanalysator är det du behöver om du ska jaga frekvenser och nivåer.
 
Om man använder telekabel med 4 ledare så måste man vara noga med hur man kopplar paren. I en nätverkskabel är paren tvinnade individuellt, men i telekabeln är alla 4 ledarna tvinnade tillsammans. Det är de ledarna som sitter mitt emot varandra, "diagonalt", som ska paras ihop. Gör man fel så kan det bli mystiska problem, t.ex. överhörning.

/Hasse
 
Det är skravarna och växlingarna mellan dimensionerna som dämpar mest faktiskt. En rak solid ledare är det bästa man kan tänka sig.
Det värsta hittils är en synnerligen dålig patchning i ett halvtrasigt stolpskåp. Den överkopplingen motsvarade dämpningen i 1200 meter tråd....
 
En lösning som många bortser ifrån är att placera adslmodemet så nära inkommande teleledning som möjligt och sedan dra en kabel för ethernetanslutningen till dator eller switch. Har man redan från början långt avstånd till station och en lägre hastighet än den teoretiska så kan det kanske förbättra något om man slipper gamla kabeldragningar och skarvningar inom den egna fastigheten.
 
Tack för era råd. Finns mycket matnyttigt här. Jag funderar på hur jag praktiskt ska lösa allt, och teoretiskt är det nog inte nåt större problem, men om någon av er vill ha en kabelfråga att klura på till ölen ikväll så är fallet såhär:

1. Nässjöhus byggde sina hus i färdiga moduler, varvid kablarna skarvas i väggar mellan sektionerna.
2. Jag har fått vända ordningen på hur uttagen kopplas på linjen för att slippa ha modemet i hallen.
3. nämnda skarvar i väggar finns innanför öppningsbara luckor i väggen där även 230 V finns tillgängligt så jag kan ev. gömma modem där även om det blir irriterande svårt att starta om det då.

Teleledningen går genom ett gäng apparat och kopplingsdosor enligt följande.

1. Inkommande ledning i kopplingsdosa, under handfat på toa.
2. kopplingsdosa, skarv i vägg mellan samma skithus och hall
3. teleuttag i hall, apparatdosa
4. kopplingsdosa, skarv i vägg mellan hall och gästrum
5. teleuttag i gästrum, apparatdosa
6. teleuttag i vardagrum, apparatdosa.
Kabellängd hit ca 25 m. Vid detta laget har jag nått fram till ena änden av förrådet där jag vill placera modemet, men har ytterligare några meter till den plats där jag helst vill ha det första uttaget.
Tidigare var uttagen kopplade i följden 3-5-6 men har nu lagts om till 6-5-3.

En fundering jag har här är huruvida en vanlig UTP skulle klara såpass många skarvar. I så fall finns ju möjligheten att jag drar UTP från punkt 2 till 6 och använder 4 ledare för data och 4 ledare för telefoni, men hur illa är det med faktumet att jag då kommer att behöva tvinna upp TPn på ganska många ställen.

Trevlig helg på er alla, och tack än en gång till alla vänliga själar som aktivt hjälper varandra här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.