Bygger sutteränghus i Lättbetong (ytong). Och tänker putsa med STO. Men på baksidan som är mot marken vad har ni gjort där ? Behöver nog inte använda STO där som är dyrare...

Vanligt murputs sen platon matta.
Eller
Vanligt murputs asfalt sen platon matta ?
Eller :-/
Tips !!
 
INGEN ASFALT!! Platonmattan gör ju jobbet som fuktspärr, så det vore onödigt att ha dubbla lager. Dessutom rekommenderas man att ta bort eventuell asfalt/tjära från muren om man sätter platon på befintlig grund.

SÅ, leca, vanlig puts, platon, makadam 8-16 eller 16-32, geoduk och sist massor.
 
Magnus_Nordmark skrev:
INGEN ASFALT!! Platonmattan gör ju jobbet som fuktspärr, så det vore onödigt att ha dubbla lager. Dessutom rekommenderas man att ta bort eventuell asfalt/tjära från muren om man sätter platon på befintlig grund.

SÅ, leca, vanlig puts, platon, makadam 8-16 eller 16-32, geoduk och sist massor.
Tackar Magnus.
Ingen förändring i den uppställningen då jag har ytong block istället för leca ?
 
Mer frågor...

Baksidan ser ut så här...
U iso element (kantelement) sen ytongblock som bygger 2cm utanför u-elementen.
Puts på ytong väggen innan platon mattan sa du.
Men vad gör jag åt kantelementen ? Ska jag putsa på dom oxå så ytan är i samma nivå som ytongväggen sen platon matta över hela paketet upp till mark nivå ? :-/
 
Läs på www.isola.se/
Du skall ha en membranisolering på nedre delen av källarväggen.
Glöm inte den det är där du har mest fukt/vatten.

Titta på hemsidan och läs beskrivning och monteringsanvisningarna innan du utför arbetena, annars blir det lätt väldigt fel.

Lycka till.
 
tomtletare skrev:
Läs på www.isola.se/
Du skall ha en membranisolering på nedre delen av källarväggen.
Glöm inte den det är där du har mest fukt/vatten.

Titta på hemsidan och läs beskrivning och monteringsanvisningarna innan du utför arbetena, annars blir det lätt väldigt fel.

Lycka till.
Tackar för länken ;D

 
Ringde en kille på "isola" i dag och jag behöver tydligen INTE putsa på ytongen innan jag monterar platonmattan.
 
tomtletare skrev:
Läs på www.isola.se/
Du skall ha en membranisolering på nedre delen av källarväggen.
Glöm inte den det är där du har mest fukt/vatten.

Titta på hemsidan och läs beskrivning och monteringsanvisningarna innan du utför arbetena, annars blir det lätt väldigt fel.

Lycka till.
Nu menar en del att du behöver bara fylla upp med singel en 30-50 cm ovanför dräneringsröret ? Sen fyllmassor (jord och dyl ) är det ok ? Trodde man behövde fylla upp med singel Makadamm ända upp till ytan ca 2m för min del ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.