Sommartorparn: Ledsen att jag inte svarat tidigare, har varit bortrest ett tag...
Som sagt, det var gamla angrepp i mitt hus. Däremot så är det fortfarande lika "roligt" att drämma till med hammarn i virket , höra missklangen, och sedan se mjölet... Gör samma sak i andra ändan där virket är kärnfriskt och då sjunger det till så fint.

Jag tror att angreppen avtog när huset blev bebott igen. Det stod mer eller mindre onyttjat ett tag. Jag har inte sett något åtminstonde och nu har 2/3-delar inretts i utrymmet så jag får väl se om skalbaggarna dyker upp... Däremot blir man ju lite smått paranoid när man tror sig hitta nya hål. Men det är en annan story.

En före detta kollega till mig fick däremot sitt förråd inplastat, gasat och uppvärmt...

De flesta rekommenderar oljehärdade masoniten vid omläggning. Att addera ströläkten bör ju endast vara positivt med avseende på ventilationen. En anledning till att man inte använder eller rekommenderar ströläkten kan ju vara att spånen och dess oregelbundenhet i sig ger tillräcklig lufttransport, alternativt att man vill följa takformen så strikt som möjligt, kanske är det rent av så att oljemasoniten hänger ned sig ändå med tiden...
 
Fast jag menar ströläkt på masoniten, den borde väl behövas för att det inte ska bli stopp vid bärläkt för diverse småsaker som kan komma under?
 
Ja, ströläkt är ju ett måste. Jag antar att det är ett feltryck i Gudmundssons bok. Kollade senast igår på "Se om ditt hus" där de använder den gamla ströläkten under masoniten och ny ovanpå.
 
Ja, sorry, misstolkade lite....
 
Ja i vilket fall så är det gjort och jag tänker inte göra om det igen:eek:
Detta tak blir min död (även om jag inte trillar ner). Nästa etapp : taksprången, en ny vända till bibblan;) men snart kan jag det där.
 
Oavsett om man har takpapp eller board är det väl rimligt att tänka sig att kattvindarna måste vara ventilerade så att eventuell kondens eller fukt kan komma ut enkelt någonstans. Hos oss blir det drag från takfoten och upp bredvid skorstenen där vi lämnat ett par tre cm öppet under plåten, vi hoppas att det räcker. Ska senare ta ner innertaken och isolera dem och lämnar då i snedtaken 25mm fritt mellan isoleringen och råspånten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.