Vi vill gärna ha källare, och har många planer på att bygga nytt.
Men vi har inte hittat något bolag som kan hjälpa oss med detta, är det någon som har namn på bolag som vi kan använda/kika på i kataloger osv. (vi bor på västkusten)

tacksam för svar
 
Har ni verkligen pratat med hustillverkarna? Säger de inte alla att de kundanpassar sina villor? Tycker ni skall kolla i kataloger och kontakta husleverantören då ni hittat något som faller er i smaken. Kan inte tänka mig att det borde vara något större problem att få till en källartrapp.
 
Du hittar nog inga kataloghus med källare, men det finns många tillverkare som kan bygga med källare ändå. Vi gör det (Trivselhus Gbg).
 
Bygger du en källarvåningen med betongvalv som tak borde väl i princip alla standardhus fungera (ok, lite småjusteringar behövs väl). Saknas bara att få in ett trapphus.
 
Vi har fått offerter på ett hus med källare från Rörvikshus, Hem1, Trivselhus och Götenehus. Jag har även varit i kontakt med ett tiotal andra tillverkare och ingen av dem har haft problem med att leverera källare, de föll på andra saker.
 
Varför vill ni bygga med källare?
 
Min sambo är uppvuxen med källare, han/vi vill ha källaren för bland annat: en mysig gille stuga med öppen spis, relax avdelning med bastu, tvättstuga, ett rum för förvaring eller hobbyrum och ev en matkällare med bland annat en frys.
Det finns många anledningar till varför en källare är bra...eller?
Det enda negativa jag kan komma på just nu med källare är att när vi blir äldre orkar man kanske inte ta sig dit ner...

eller hur menar du dorfen???
 
En bra byggd källare är en stor tillgång. Sval på sommaren och varm på vintern. Jag skulle tro att en välisolerad källare är billigare att värma upp när det är riktigt kallt ute än vad utomhusdelen av huset är.

Dessutom är det mycket praktiskt att ha duschutrymme i en källare eftersom det aldrig kan bli några större vattenskador. Därför är det inte heller samma krav på tätskikt.

Utmärkt att ställa en brummande bergvärmepump eller vad man nu har i källaren!

Enda nackdelen med en källare är att den inte är gratis!
 
Och att det är jobbigare att dränera.
 
Hej,
Men nu förtiden så dränerar man redan när man bygger en ny källare :)
vilket gör att det inte blir jobbigare. Och som sagt även en torr källare blir en varmare och trevlig källare.

Men källare är som det sagts innan dyrt att bygga!!

Vad är det för typ av hus ni tänkt er??
 
Det är väl inte något problem att ta sig ner i källaren??
Det är väl vägen upp som är jobbig!! :)
 
Menade när man dränerar om, jobbigare att gräva 2m djupt än 40 cm...
 
Har man dränerat enligt praxis av idag torde man inte behöva göra en omdränering på åtskilliga år. Det är en avsevärd skillnad på de gamla tegelrören, som oftast gled isär och blev tät, p.g.a inrasat finmaterial. Med slang, rör och duk och inte minst rätt återfyllnad torde det lätt stoppa en mansålder.
 
Oj, glömde säga, jag är själv lycklig ägare till ett hus med källare! Å, herre jösses, vad mycke grejer man får in där! :)
 
Hemmakatten
JanneL skrev:
Oj, glömde säga, jag är själv lycklig ägare till ett hus med källare! Å, herre jösses, vad mycke grejer man får in där! :)
Det är just därför vi inte har källare längre. ;) Alla dessa bra-att-ha-saker man pular in i källaren och som sedan aldrig blir använda. Vi slängde allt när vi flyttade och har ännu inte saknat nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.