jag håller på att göra om i hallen m pärlspont och kommer att sätta upp en målad skiva, 25 mm tjock, som hatthylla i nischen med ankarkrokar under. Jag har ingen möjlighet att fräsa en fin kant och skulle därför vilja ha hjälp med var man kan köpa passande lister som man limmar utanpå. I vår gamla lägenhet sekelskifte så satt det en "halv rundstav" i ytterkant men detta har jag inte hittat på någon av de vanliga byggmarknaderna. Finns det andra alternativ?
 
Den halva rundstaven heter just halvstav och borde finnas att köpa. Men jag skulle föreslå att du kollar efter så kallade dekorlister hos ett hyvleri.
 
Gapro har halvstavar i sitt sortiment.
 
Kom på att en spröjs kanske skulle kunna vara fin. Det borde man ju kunna köpa på löpmeter??
 
Du har inte möjlighet att fräsa skriver du, men det tror jag visst. Det behövs inte så märkvärdiga kunskaper, inte pengar heller! En överhandsfräs kan du köpa på Rusta för tre- fyrahundra och en sats fräsar till den för ett par hunda på Clas Ohlssons. Träna på ngn brädbit först så är jag 100% övertygad om att du fixar en fin framkant alldeles själv!
 
Jag byggde en hatthylla i våras.
Limmträskiva + hyvlade lister som jag fräste själv
i framkant .
bilder finns i Bilder / innredning / hall i gammal stil?

mvh Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.