Nu är man i ett jobbigt läge,Har haft jätte bra kontakt med grannarna(ett par på ca 65år).
Men nu har dom börjat bygga ett nytt hus på deras tomt ( dom hade bygglov på det innan vi flyttade in)..Vi trodde inte att dom skulle bygga iom deras ålder,men tjii fick vi...men där är inte problemet, han är fullständigt respektlös,

byggarbetare,kranbil och betongbil kör in på våran tomt för utföra arbetet på hans hus, Har påpekat att gräsmatta & väg tar otroligt mycke stryk utan all trafik men han lyssnar inte! och nu får man höra av traktorchaffören att han ska bygga sej en mur på tomgränsen och även utnyttja en del av våran gräsmatta för att komma in i huset och även göra en extra parkering intill huset... tar förgivet att han självfallet får köra/gå på våran gräsmatta utan att fråga!
ringde och hörde med bgglovsnämnden och då som grädde på moset säger dom att hans bygglov gick ut i maj och då skulle huset ha varit klart!! han började väl då skulle jag tro..

Frågan ä ju....Ska man ringa å säga att det pågår ett "svartbygge" och han får söka ett nytt bygglov (12000:) och då får vi kanske tycka till om lite grejer också. men risken med det är att det är svårt att bli"goda" grannar igen, men det har jag kanske svårt att tro hursomhelst..

Phuu...nu har jag fått prata"skriva" av mej iaf.
 
Nån jävla ordning får det väl ändå vara.
Håller med Faidros, sätt upp ett tydligt staket som visar vart din tomtgräns går. Du behöver väl inte vara bästa vän med din granne, då han uppenbarligen inte behandlar dig så bra.

Om du inte ringer byggnadsnämnden nu innan hans bygge är klart, kommer du gräma dig resten av livet.
 
När det gäller att byggtrafiken går över din tomt, tror jag tyvärr inte att du kan göra så mycket åt. Men din granne är skyldig att återställa detta efter sitt bygge är klart, har jag för mig att jag läst någonstans i forumet.
Men man kanske kan tycka att han borde pratat med dig först.

Sedan förstod jag inte riktigt, han ska bygga en mur (då förmodar jag att den är i höjd med ett normalt staket, annars krävs väl ett bygglov!?!?!) runt sin tomt, men sedan ska han nyttja din gräsmatta för att kunna köra in på sin tomt???
Finns det ingen väg där nu?
Så om jag fattat det rätt så tänker din granne göra en NY väg på DIN gräsmatta för att kunna köra in på SIN tomt??
Om detta är rätt så kan jag säga, hade det gällt mig, hade han ALDRIG kommit in med bilen, Om jag så skulle transportera dit ett mindre berg och gräva ner.
Och ahn blir tvungen att byta sin bil till en bandvagan, men icke hade han kommit en cm över min tomt.

När det gäller hans utgångna bygglov och med tanke på vad du skriver, försåtr jag inte att du inte ringt redan!

Vore jag i din sits skulle jag kolla upp VÄLDIGT noga vad som gäller tex byggtrafiken över din tomt, återställande av din tomt, kolla så grannen inte har något servitut på en ev väg över din tomt etc.
Lycka till och skriv gärna lite mera så vi får reda på hur det går
 
5.2 racing skrev:
Håller med Faidros, sätt upp ett tydligt staket som visar vart din tomtgräns går.
Hm, mitt inlägg har försvunnit. Jag har väl lyckats radera det själv av misstag.:)
 
W
Du har tagit tillräckligt mycket skit som det är tycker jag. Kontakta byggnadsnämnden bumms. Ring polisen varje gång de närmar sig din tomt med transportbilar etc. De har inte rätt att bara köra över din tomt hur som helst.
Hade själv en granne som försökte med detta och gjorde precis som naresjo skrev, dock inte ett helt berg utan enorma stenbummlingar. Detta funkade klockrent och svindyr mastodont kranbil fick hyras istället.
Stå på dig nu och bli inte överkörd.
 
Grannsämja är viktigt, men, det finns gränser och i ditt fall har den passerats.

Själv resonerar jag som så att : Tar folk hänsyn till mig.........tar jag hänsyn till dom
Tar folk inte hänsyn till mig.....då blir det till å inhandla Pansarskott e likn av HA.

Någet överdrivit kanske, men jag håller med övriga talare i tråden - din granne bär sig illa åt mot dig, det behöver du inte tåla - sätt åt'en.

Lycka till. Arnie.
 
Att bemöta grannen vad gäller byggtrafik, mur, utnyttjande av din tomt etc är självklart.

Men detta har inte något som helst med ett bygglov som gått ut att göra.

Jag skulle absolut inte rekommendera dig att anmäla svartbygge. Det resulterar troligtvis till att grannen måste ansöka igen, få nytt bygglov, dvs bara en massa byrokrati och utgifter för grannen som inte gagnar dig alls.
 
Om du redan försökt prata med grannen men han vägrar lyssna. Ja, då har han ju redan passerat gränsen för normalt resonemang. Jag skulle absolut kunna tänka mig att kontakta kommunen. Nu är det så svårt att bedöma en situation utifrån vad du skriver. Jag har ingen bild framför mig och inte heller hört din grannes version.
Men som sagt, det låter ju onekligen som att detta skulle få MIG att sätta mig på tvären och hävda mina rättigheter, när någon igonerar ett försök till resonemang.
 
Vad jag menar är att man måste bemöta sakfrågan.

Om grannens hund skiter i mina rabatter så anmäler inte jag att grannen inte betalar TV-avgift...
 
injonil skrev:
Vad jag menar är att man måste bemöta sakfrågan.

Om grannens hund skiter i mina rabatter så anmäler inte jag att grannen inte betalar TV-avgift...
Nja, nu är det ett hus som byggs och det är just husbygget som skapat problem. Så liknelsen haltar minst sagt...
 
Nej, liknelsen haltar inte! Problemet var ju inte själva huset som bygglovet gäller utan att bygget försöker använda sig av trådskaparens tomt på olika sätt vilket är en helt annan fråga!

Förstår du inte det?
 
Så du menar att det faktum att grannen inte har bygglov för det hus han bygger, inte alls har något att göra med att han missköter sättet han bygger sitt hus på?

Okej, vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överrens här... :)
 
Ja, exakt så menar jag!

Om tex grannen behöver rusta sitt hus så skulle precis samma typ av byggtrafik och problem kunna uppstå från det.

Det är ungefär lika relevant huruvida grannen använder svart arbetskraft eller ej. "eftersom grannen använder svart arbetskraft har han råd att bygga (vilket han annars inte skulle haft); detta bygge förstör vår gräsmatta, alltså anmäler jag grannens bygge till polis och skattemyndighet"

Den typen av resonemang kan rättfärdiga ungefär vad som helst.

No offense :)
 
Om du som granne skulle anlita svart arbetskraft och dessa människor körde sönder min tomt, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att påpeka det faktum att du har anlitar svart arbetskraft om du inte har för avsikt att återställa tomten utan skiter i vad jag säger.
No offense där heller ;)
 
Jovisst, men en sådan handling är hämnd och ingenting annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.