Hej,

Installerade fjärrvärme för ett år sedan (Söderhamn) och har en fjärrvärmeväxlare av märket REDAN. På senare tid har jag märkt att när man spolat varmvatten och stänger av detta så dunkar det till två gånger i själva värmeväxlaren. Såvitt jag kan förstå skall det inte vara så men vad kan det bero på och kan jag åtgärda det själv eller måste jag ha dit rörmokaren? Det är alltså inte i rören ut till radiatorerna det dunkar utan inne i plåtskåpet som växlaren sitter i.
 
brukar bero på att vattnet i ledningarna går för snabbt och tvingas tvärstanna när du stänger av. Detta fenomen får man om man har väldigt långa smala rör.
Tänk dig ett jätte grovt rör som matade kranen, vad långsamt vattnet hade flytit genom det, o det hade sprutat massor vid pipen ändå

fixa mjukstängande kvalitets kranar typ FFM, Mora mm

eller ett knep kan vara att plocka ur innandömet ur backventilen som sitter någonstans där kallvattnet ska in i växlarplattorna. försvinner ljudet då? i så fall bör du sätta en annan backevntil någon annanstans så du inte får varmvatten in på kallvatten sidan.
 
Hej !

Prova med att stänga av vv kranen sakta.
Låter det ingenting, då kan det mycket väl bero på kranarna.

Prova att motionera vv regulatorn, (ett vred som du kan vrida mellan en blå och en röd prick).
Spola gärna vv medans du vrider den fram och tillbaka mellan prickarna.

Motionera även termostaten för vv, (silverfärgad, graderad 1-5 tror jag).

Sen ställer du in rätt vv temp enl. följande

Termostaten (silver) ställs i fullt öppet läge (5)
Ställ vredet på vv regulatorn på läge blå, vrid sedan den mot rött tills du har en temperatur som ligger 5-10 grader över den önskade (ca 60-65 grader)
Vrid sedan termostaten mot en lägre temp. (55 grader)

Det är bra att göra den inställningen för det brukar resultera i en jämnare vv temp.
 
tack för de svar jag fått. Dessvärre dunkar det fortfarande två gånger varje gång jag stänger av varmvattnet.

Jag har stängt kranarna så sakta jag kan (har mjukstängande kranar) det dunkar dock till två gånger varje gång ändå (alltid två dunk). Har även motionerat de bägge reglagen utan någon skillnad. (Måste dock köpa något annat än en febertermometer för att mäta tempen på vattnet vid inställning;) Ställde tillbaka de inställningar som fanns innan).

Det jag tycker är mysko är att ljudet dök upp för cirka en månad sedan och inte fanns tidigare trots att vi haft fjärrvärme i snart ett år.

Om det inte händer nåt sedan jag ställt in rätt temp på varmvattnet får jag felanmäla till leverantören.
 
hmm...

Kommer det ut spillvatten från säk.ventilen när du har spolat varmvatten ?
Det mycket vanligt att det kommer ut vatten från den.
Prova att motionera den.

Prova även med olika temp. inställningar om ljudet försvinner
Går spaken i vv regulatorn trögt ? (den med rött och blått)

Det kan behövas monteras in en tryckdämpare på varmvattensidan
 
Hej Hej tack för hjälpen.

Jag har inte sett att det kommer vatten i säk.ventilen (vet inte ens var den sitter skall kolla det när jag kommer hem).

jag ska labba med olika tempinställningar under kvällen och återkommer med besked. Spaken i vv regulatorn går riktigt trögt.
 
Jag har också dessa dunkar men bara då diskmaskinen är igång. Smäller som bara den! Finns det något man kan göra?
 
back-ventilen i växlaren för högre farao. det är säkert den som spökar, peta ur den bara för en liten stund o prova!
 
nu har ljudet försvunnit utan att jag ändrat inställningarna... det enda jag gjort är således att jag motionerat vv regulatorn, det var dock flera dagar sedan...

enligt frugan har det dunkat i växlaren tidigare också för att sedan försvinna...

slutet gott allting gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.