Hej!

Jag skall bygga en liten källare som skall utgöra grund för en vinterträdgård i anslutning till mitt nya fritidshus. Källaren skall muras av lättklinkerblock 19x19x59cm på en gjuten platta. Storleken är c:a 7.5x2.5x1.6m (LxBxH) dvs 12x4x8 block.

Jag har läst på de dokument som finns på Maxit och Finnja, och sökt en massa trådar på detta forum, men jag har ändå några frågor kvar innan jag börjar, som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig med:

1. Glidskikt. Det verkar vara ungefär lika många som anser att man kan strunta i glidskiktet som det finns dom som anser att det är nödvändigt. Jag tänkte därför strunta i det och mura direkt mot plattan. Är det OK?

2. Förankring mot platta. Behöver jag förankra första varvet mot plattan på något sätt (utöver murbruk då eftersom jag struntar i glidskiktet)? Det finns många förslag där, borra ned armeringsjärn i plattan som blocken fästs mot, fräsa ett "dike" för första varvet, gjuta på en klack runt om, gjuta på en "sula" invändigt efter murning etc.

3. Plintar. Huvudbyggnaden står på plintar, varav tre står på samma platta som källaren skall muras på. Bör jag mura den väggen direkt mot plintarna eller är det bättre att lämna ett utrymme mellan plint och vägg (och därmed också mellan husvägg och källarvägg, om ni förstår hur jag menar...)?

4. Bjälklag. Ovanpå källarväggen tänkte jag gjuta ett bjälklag av betong. Även här verkar det finnas olika skolor, min idé var att bygga en form och gjuta direkt mot krönet, så att golvet vilar på och är fastgjutet i Lättklinkerväggen. Är det en bra idé eller skall det finnas glidskikt etc mellan bjälklaget och muren? Jag tänkte ursprungligen använda samverkansplåt för gjutningen, och då rekommenderar tillverkaren att gjuta direkt mot muren, det borde väl vara samma princip om man bygger en egen form?

5. Bjälklag igen. Jag har inte använt någon konstruktör för hållfasthetsberäkningar, men av vad jag har räknat och läst själv så borde det bli rejält överdimensionerat om jag gjuter 10cm golv med armeringsjärn i underkant samt armeringsnät i mitten. Eftersom den fria spännvidden bara är c:a 2.20 så måste väl det räcka? Eller tycker ni jag skall anlita en konstruktör för beräkningen...

Jag vore väldigt tacksam för hjälp med detta!

MVH,
Fredrik Thunved
 
Är ingen hejare på detta men, eftersom jag själv har byggt ut min källare kan jag redogöra för hur det gick till. Mitt hus är ett suteränghus,står i en slänt, ingång från översidan och i anslutning till ingången byggdes en ny källare. Det nya källartaket utgör alltså en del av gårdsplanen. Utbyggnaden är L-formad, där de längsta sidorna är ca 8,5m. Bredd ca 4 - 4,5 m. Indelning, 2 rum ung 4 x 4 m och 2 rum drygt 2 x 4 m. De små rummen ligger så att säga mitt i. Denna källare gjordes för drygt 20 år sedan.
1. Jag murade direkt mot plattan.
2. Ingen förankring av nedersta varvet. Murade med Leca 30 cm och armerade vart
3:e varv.
3. Eftersom min nya källare följer gamla källarväggen efter 3 sidor blev jag rådd att
inte mura direkt mot gamla väggen. Blev rekommenderad att lägga en asfaboard
emellan väggarna och så blev det gjort. Skulle tydligen vara bra om det ville röra
på sig sättningar eller dyligt. Kanske kan man stoppa emellan en tunnare frigolit?
4. Efter murningen formsatte jag och armerade. Hade fått hjälp att beräkna hur stora
rutorna skulle vara. Golvet vilar på väggarna och är alltså fastgjutet med dem. Det
bör även fungera bra för dig att formsätta själv.
5. Inte för att jag är någon konstruktör men tycker precis som du att 10 cm tjockt golv
med armering och den spännvidden mer än väl borde uppfylla kraven. Vid mitt
bygge reagerade jag på att jag tyckte rutorna var för stora, om jag inte minns fel
var en del 15 x 20 cm. Jag armerade mer (tätare) och blev utskrattad av betong-
killen när han kom. Han undrade om jag hade tänkt parkera stridsvagnar där. Vad
jag minns, så lades armering i överkant över mellanväggarna och i hörnen så las
även överkantsarmering i 45 grader inåt ung. 1 m brett och kanske 1,3 m långt
inåt. Detta skulle motverka att plattan ville vinkla upp i hörnen.

Vet inte om det blev så lätt att förstå, men hoppas att det kan vara till någon hjälp. Kanske fyller någon på som har mer kunskap i ämnet. Jo, min källare står fortfarande kvar. Jag har för säkerhets skull parkerat en husbil uppepå som väger 4,3 ton. :)
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Tack för bra svar, det låter som om jag inte har tänkt helt fel i alla fall :)

Minns du vad du/ni gjorde med ytan på plattan innan murningen? Jag antar att man måste slipa bort "cementhuden" under blocken innan man murar, vad skall man använda då?
 
Jag gjorde inget. La bara ut bruk och på med sten. Vet ärligt inte om jag gjort rätt, men det har bevisligen fungerat.
 
Jag har nu börjat med källaren, tre varv klara! Jag hoppade över glidskiktet precis som du och murade första varvet direkt mot plattan, jag hoppas det bli bra.

Ingen byggvaruhandel hade bistål i lager i Gävletrakten, så jag använde vanliga 8mm armeringsjärn, men det bör väl fungera lika bra?

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.