Ännu ett ”Snikprojekt”

Planerar nu för en ektrappa i mitt bygge på Gotland. Jag planerar att köpa eksteg från USA. Likaså en del material till räcken. Vangstyckena skall vara ”öppna” då trappan är mitt i vardagsrummet med en vägg endast på en kortända. Jag har tänkt att göra vangstyckena i limträ 60 x 360 mm.

En grov spec:

Höjd 270 cm (Golv till golv)
Bredd 98 cm + ytterligare 6 cm på var sida utanför vangstyckena
Nio raka trappsteg + tre trappsteg som vrider trappan 90 grader + ett avslutande trappsteg

Budget:
• Vagnstycken av 2 limträbalkar 60 x 360 x 4000. Totalt 1990 kr på ByggMax
• Nio trappsteg i ek, $58 styck
• Tre trappsteg i ek som vinklar trappan 90 grader, $300
• Ett rakt trappsteg, $46
• 50 smidda metallstänger till räcke, $450

Totalt ca 11,000 kr

Tillkommer: Frakt, ekträ till räcke, sättsteg som skall vitmålas samt lite regelvirke för att hålla trappan i luften och skivor för att bygga in den med under. Dessutom hade jag tänkt ta hjälp av någon med en bra såg för att såga till vagnstyckena med god precision.

Det skulle gå att köpa även räcken från USA, men jag tror att frakten drar iväg med ett större paket.

Varorna finns till fast pris på e-handelssiter på nätet, men jag vill ha specialmått på trappstegen så jag har skickat iväg en offertförfrågan med e-post.

Fallgropar och synpunkter?

Länk: http://www.stairsupplies.com/eng
 
  • Trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det krävs en erfaren inredningssnickare för att klara av att rita upp en trappa. Det är så pass avancerat att man ofta idag köper trappritningar i skala 1:1 eftersom det går fortare. Att göra en rak trappa med tre steg för att vrida trappen 90 grader gör att gånglinjen inte blir optimal. Blir inte skönt att gå i en sådan trappa. En "riktig" L-trappa ser inte ut så. Limträbalk är väl av gran? Man brukar ha furu och det behövs inte 60 mm tjocklek, 40 mm räcker. Vad ska du fräsa in stegen med? Fundera innan du startar projektet...
 
Tack för synpunkter!
Tilläggas skall att trappstegen skall ligga ovanpå vangstyckena, alltså ingen fräsning. Att jag väljer 60 mm tjocka vangstycken beror på att jag vill ha 360 mm breda limträbalkar. Trappan skall finnas i ett större fritidshus med två sovrum på övervåningen. Att en 90-sväng genom endast tre steg blir inte helt bra håller jag med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.