Hej
Jag håller på och renoverar mitt badrummet och har just nu helt öppet upp till taket.
Det enda som finns kvar är takstolarna.
Min plan är att sänka taket ca 100mm och det slutgiltiga innertaket ska bli pärlspont.

Hur ska jag enklast bygga taket?? Isolera kommer jag åt uppifrån där jag idag har en oinredd vind.

Jag ser 2 sätt

1: Regla på med 45X95 på befintliga takstolar och på 2 av väggarna sedan några råspont tvärs takstolarna att spika pärlsponten i.

2: Regla med 45x95 tvärs takstolarna och spika pärlsponten rakt i reglarna. Blir ju lite jobbigare att isolera..

Vilket sätt är att föredra?? eller är jag helt ute och cyklar och skall bygga upp på något annat sätt??

MVH
patrik
 
Själv fick jag tippset om att isoleringen helst skall vara i flera lager som läggs korsvis i förhållande till varandra, blir lite jobbigare, men man minimerar ev. köldbryggor.

Sätt 45x95 tvärs takstolarna mao. (blir ju lite enklare att få fast reglarna också). Du kan ju lägga isoleringen mellan takstolarna från vinden, då vilar skivorna på 45x95 reglarna, sätt sedan nästa lager från badrummet.. har man varit lite nogrann med placeringen av reglarna så att isoleringen sitter i spänn mellan dem så stannar isoleringen kvar utan stöd.. och sedan glesar du upp med lämplig dimension efter isoleringen.

MVH: Marcus
 
Tack för svaret Marcus..
Jo så har jag funderat också. Sätter jag reglarna tvärs behöver jag inte glesa för då kan jag fästa panelen rakt i eftersom det då hamnar på rätt håll.. Jag kommer isolera allt uppifrån efter att mina "värmekåpor" för spottlights är monterade.. Ska
jag ska tänka lite annorlunda då????

MVH
Patrik
 
putte_1 skrev:
Tack för svaret Marcus..
Jo så har jag funderat också. Sätter jag reglarna tvärs behöver jag inte glesa för då kan jag fästa panelen rakt i eftersom det då hamnar på rätt håll.. Jag kommer isolera allt uppifrån efter att mina "värmekåpor" för spottlights är monterade.. Ska
jag ska tänka lite annorlunda då????

MVH
Patrik
Nää, låter väl genomtänkt.. självklart kan du fästa direkt i reglarna om det går. - Däremot hade jag nog isolerat som jag skrev tidigare och sedan skurit ut för pottorna i efterhand. Om det inte är något som gör detta omöjligt förstås. blir lite jobbigt att "trä" in isoleringen mellan takstolarna ovanifrån annars, skivorna går lätt sönder och isolerigen blir svårare att få tätt mot kanterna.

MVH: Marcus
 
Jo isoleringen gillar ju att gå sönder... är det något problem att lägga isoleringen direkt på innertaket?? eller ska man ha någon form av luftspalt.. Vinden ska isoleras och inreddas också men inte än förbereder dock med takfots ventilation..

//Patrik
 
putte_1 skrev:
Jo isoleringen gillar ju att gå sönder... är det något problem att lägga isoleringen direkt på innertaket?? eller ska man ha någon form av luftspalt.. Vinden ska isoleras och inreddas också men inte än förbereder dock med takfots ventilation..

//Patrik
njae... isolerigen kan mig veterligen ligga dikt an, däremot skall/kan det väl vara luftspalt på den "kalla" sidan, om man har tak/golv mot vinden alltså...

Fuktspärr (åldersbeständig plast) kanske är idé också om det är fråga om en kallvind. Men det är väl beroende på hur resten av huset är byggt..

MVH: Marcus
 
Det finns idag ingen Fuktspärr (plast) någonstans i hela huset . Ja ovanför isoleringen finns det ventilation jag har även förberett i takfoten för att så småningom kunna isolera och inredda vinden.
Nu ligger toan efter yttervägg och kommer alltid ha kallvind över sig..

Om jag målat taket med "badrumms" färg bör jag ändå ha fuktspärr och vad är denna fuktspärr tillför?? Att skydda isoleringen??

Ska kanske tillägga att det fanns ingen fuktspärr innan och det var isolerat med sågspån.. Huset byggt -64

Tack för alla svar Marcus

MVH
Patrik
 
putte_1 skrev:
Det finns idag ingen Fuktspärr (plast) någonstans i hela huset . Ja ovanför isoleringen finns det ventilation jag har även förberett i takfoten för att så småningom kunna isolera och inredda vinden.
Nu ligger toan efter yttervägg och kommer alltid ha kallvind över sig..

Om jag målat taket med "badrumms" färg bör jag ändå ha fuktspärr och vad är denna fuktspärr tillför?? Att skydda isoleringen??

Ska kanske tillägga att det fanns ingen fuktspärr innan och det var isolerat med sågspån.. Huset byggt -64

Tack för alla svar Marcus

MVH
Patrik
Ingen orsak.

Nu är jag inte insatt i ämnet egentligen, men, jag har för mig att man inte bör sätta ångspärr på hus som inte är byggda för det, mao sitter det ingen idag så ska man inte sätta upp någon i efterhand. Ångspärren är till för att hindra att varm och fuktig innomhusluft ska tränga ut i isolerigen och kondensera mot den kallare delen av konstruktionen. Varför man inte skall sätta upp en i efterhand har jag inga svar på, men skulle gissa att man bara "flyttar" problemet till rummen brevid som inte har plast och så får man ett större fuktgenomslag där istället, men detta är bara ren spekulation från min sida.

Den våtrumsfärg som du hänvisar till är inte i närheten av lika ångtät som plasten blir, därför spelar den mindre roll oavsett ångspärr eller ej. Våtrumsfärgen är vattenavstötande eller i bästa fall vattentät, ångan kan däremot ta sig förbi den. Diffusionsöppen tror jag det kallas =)

MVH: Marcus

MVH: Marcus
 
Nu börjar det klarna..
Ok så om ingen annan säger något annat så hoppar jag helt enkelt över ångspärren. utrymmet ovan isoleringen kommer ju vara väl ventilerat genom att takfoten är öppen.

Mitt intryck när man läser här på forumet är ju att dom "täta" husen har mer problem med fukt.... Men det är ju ett område man inte kan alls..

MVH
Patrik
 
Det viktiga är att få det "drag"-tätt så att inte fuktig luft hamnar på vinden. Det behövs inte diffusionstät plast för det, men någon slags "vindpapp" är att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.