Går det att använda vilka plaströr som helst till en centraldammsugare, eller är det något speciellt rör som ingår i de, dyra, byggsatser som tillverkarna säljer?
 
Går att använda det du känner för. vi har byggt av olika hemma.
 
Det enda som är viktigt är väl att det blir tätt och att det inte blir allt för mycket statiskt elektricitet i rören. Men min uppfattning är att t.ex avloppsrör inte är billigare än de rör som är till för just centraldammsugare.
 
Jag har använt vanliga gråa avloppsrör från bygghandels till en tillfällig montering i garaget. Dom är billiga och det finns massor med olika böjar , dom passar med dom vita rören som levereras med. Om det är helt lyckat vet jag inte. Jag har något minne av att dom vita är antistat behandlade och det kanske isåfall är bra, men det kan jag lika gärna ha drömt så invänta fler svar....
 
Hittade lite tips om olika dammsugarrör här:

Vanliga avloppsrör 50mm från byggmarknaden

(+) Trycks ihop med gummipackning (limmas ej), man kan i lugn och ro vrida böjarna till bästa läge. Väl lämpat vid nybyggnation. Stadigt!

(-) Varning för skarpa 90-böjar! Man får använda två 45-böjar i stället.Sugdosor och monteringsbrickor måste väljas från något av centraldammsugarsystemen. Här kan man få problem med tätheten.


Den bästa centraldammsugaren
 
  • Gilla
Langos
  • Laddar…
Grymt bra att de grå avloppsrören fungerar. De kan jag få tag på till bra pris. Tack för infon!
 
har hört att det byggs upp statisk elektricitet i vanliga rör med stopp som följd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.