Hemma hos oss finns en dusch i tvättstugan i källaren. På väggen i duschhörnan sitter det en frånluftsventil in i murstocken. Den sitter ganska högt upp, ca 30 cm från taket.

Nu håller jag på att renovera tvättstugan/duschen och frågan kommer upp; vad göra med ventilen? Ska jag sätta dit en ventil som går att stänga som får vara stängd när man duschar eller räcker det med ett galler? Vad händer om jag sätter igen ventilen helt?

Duschen kommer inte användas regelbundet utan är ett komplement till det vanliga badrummet.

Huset är gammalt och har självdrag.
 
Det är väl bara bra med ventilation, fukten ska ju ut inte stanna kvar inomhus. Möjligen om det är dåligt sug i ventilen att man sätter en fläkt.
 
Tänkte mest på om det innebär några problem precis när man duschar då det ju blir ganska så mycket fukt. Kanske till och med kommer in vatten i skorstenspipan om man duschar lite yvigt.
 
Det gör inget om det kommer stänk, men en tallriksventil skulle jag sätta in då den skyddar lite mot ev vattenstänk.
Eftersom du använder duschen sällan kan du då strypa ventilen ganska mycket, ca 5-10 mm spalt?

Inget galler, isf reglerbart.

Om du sätter igen ventilen upphör draget och ingen ventilation kan få stora följdskador som ex vis fuktskador.
Dålig lukt kan också uppkomma.

Om du sätter in ett undertak, anslut då den bef öppningen till en ny ventil i u-taket med helst kanal i dim 160 mm. Slang funkar med men dra den så rakt som möjligt.
 
Tackar så mycket för svar.

En tallriksventil blir det.
t-3877-712.jpeg
 
På bilden är det en plastventil sk kontrollventil, inte lämpad för självdrag. :p
 
En tallriksventil :)
images
 
Just så!
 
Hoppsan :eek:

bildgooglade på tallriksventil.....
 
min ARB kompis köpte en fukt styrd fläkt han blev väldigt nöjd aldrig problem med imma på spegel och den startar automatiskt när du börjar spola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.