Hej på er!
Vi ska bygga ett jordugglan (LB-Hus) och skulle vilja ha lite tips och råd från er som bygger eller har byggt ett hus ur ugglanserien.
Vad ska man tänka på etc.

Ha det bra / Anna & Per
 
Hej!
Det känns som man får mycket hus för pengarna, visst det är inte så stort men planlösningen är så bra att jag tror att det kommer att kännas större.
Vi kommer också att ha ryggåstak samt sätta in 2 avlånga samla fönster på kortsidan i V-rummet.
I köker blir det inbyggnads rostfritt. Vi kommer nog att uppgradera köksluckorna.
Vi kommer att troligen välja bort bänkskivan och sätta dit en i masssivt trä eller granit (beroende på luckval).

Vi kommer att plocka bort toalett och badrumsinredning och köpa det vi vill ha. Vi kommer nog att ta ett vanligt badkar på ben så att vi får plats med dusch.

Extra isolering i väggarna ska vi ha, men vi hoppar över vindslucka och golvas vind. Vi satsar på ett ganska stort garage med förrådsdel istället.

Det är mycket att fundera på när man bygger, men för vår del så känns 1-planshus bäst eftersom man slipper spring i trappor.

Vart ska ni bygga?
Vi kommer att bygga i Hallstahammar.

Ha det bra / Anna
 
Hej!
Vi har inte varit inne i en Jorduggla men en Pärluggla. Vardagsrum och kök ser likadant ut. Men jag tror att jordugglan känns rimlig.
Från början(när vi kikade på hus) hade vi en budget på 2,2 MSEK. I den summa ville vi att allt skulle ingå, tomt hus, garage samt allt som tillkommer. Men nu har vi satt ett tak på 2 MSEK. Enligt prod.kalkylen så kommer vi att landa på 1,9 MSEK totalt, och då har vi lagt på 100 000 extra för grund och grovplanering.
För tomten betalar vi 120 000 och då ingår V/A-anslutning och bygglov.
Puts är snyggt men för vår del blir det träfasad. Delsvis för att det blir 130 000 dyrare med puts.

Ha det bra // Anna & Per

 
Hej !

När jag var och tittade på en jorduggla så hade familjen som bodde där (4 pers) flyttat ut väggen i sovrummet mot klädvården vilket gjorde att de fick en liten kontorshörna.

De hade även bytt plats på de bärande väggarna mellan hall och vardagsrum för att få en naturligare kontakt mellan kök och vardagsrum.

För att kontorshörnan i sovrummet ska funka måste man nog bygga en länk mellan hus och garage annars blir det väldigt liten klädvård.

Det som kändes trångt i jordugglan i jämförelse med pärlugglan var passagen emellan klk och det lilla förrådet bakom köket, kändes som man skulle krocka där några gånger om dagen.

Jag gillade jordugglan det kändes väldigt hemtrevligt, framförallt är det ett roligt hus inte bara en skokartong.

Lycka till med ugglorna

/ Tessan
 
Hej!
Tackar för infon, har några funderingar.
Hur hade dom bytt plats på de bärande väggarna? Skulle vara kul att veta det kanske är något man skulle kika lite på.

Är det lilla förrådet så litet att man lika gärna kan ta bort det (för att få lite mer yta)?

// Anna & Per
 
Ni som inte fått mina bilder på Jordugglan kan maila mig...

//Peder
 
Jag undrar lite på vad ugglanserien kostar utan tillval? alltså bara huset utan tomt osv.

Vore tacksam för svar!
 
Tornugglan kostade 1 469 300 kr, men lb-hus har höjt priset nu i dagarna med ca 30 000 kr tror jag. (priserna är nog inte samma över hela landet.)

Kattugglan kostar ca 200 000 kr mindre än Tornugglan.

Jordugglan Kostar nog drygt 1 300 000.
 
Vi förlänger vardagsrummet 1.20 (5.5 m2 x-tra invändigt) man får då plats med matmöbel och soffor på ett luftigt vis.
Ang uteplats har jag ingen uppfattning idag!

mvh
 
Jorduggla i Borås 1.25 miljoner.....
 
Vi var ett tag inne på att bygga en jorduggla, men vi ville förlänga vardagsrummet för att på det sättet få det mer lättmöblerat och luftigare. Enligt vår säljare (i Blekinge) var det totalt omöjligt pga att LB centralt inte tillät det. (Trots att visningshuset var förlängt) Då valde vi ett annat hus i stället. Det kändes dock inte bra så vi rev kontraktet. Då gick det helt plötsligt bra att göra förlängning. Vi valde senare ett annat husföretag. Jag vill med detta bara säga att det är viktigt att kolla upp vad som gäller just den säljaren man har att göra med, när det gäller förändring av planlösning. I övrigt tycker jag att Jordugglan är ett jättetrevligt hus med en mysig uteplats under tak.
 
Det blev möjligt att välja till förlängning av vardagsrummet i Ugglan husen från mitten av mars när nya prislistan kom. Utöver detta så har det tillkommit en del andra tillägg som tex tjockare väggar etc.

Tillägget för förlängningen kostar ca 45 000 kr för nf pärlugglan/tornugglan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.