Hej,

Har ganska nyligen flyttat in i en villa byggd 1926 som är på 115 kvm. Huset värms idag upp med vattenburen el. I hallen sitter det en liten värme pump. På 80-talet togs oljepannan bort, så det finns skorsten med rökkanaler i pannrumet. Huset har självdrag och ventilationen fungerar antagligen inte som den ska. Skulle en varm murstock kunna få igång självdrags ventilationen? Har funderat på att installera en pelletspanna, finns ganska gott om utrymme i pannrummet. Har även funderat på bergvärme? Vad skulle ni rekommendera?

Otroligt bra forum! Som nybliven villaägare har man mycket att lära!

/Ola
 
Visst kan du få något bättre ventilation med pelletspanna men dagens pannor har så låg temp att skorsten inte blir så varm då rökgastempen bara är drygt 100° o pannan går ju inte hela tiden heller, På sommarne har man istort ingen hjälp av pannan då den går kanske 1-2 ggr/dygn..
Skorsten kanske även behöver renovering innan den kan tas i bruk vilket ökar kostnaden...

Ska du ha bergvärme måste radatorerna va så pass stora att temperaturen inte behöver över 50° då det är som kallast..
 
Svår fråga att besvara rätt upp och ner. Att du har vattenburet system får kanske anses som positivt. I ditt fall har alltså skorstenen inte använts på 20 - 25 år. Det innebär att det är eldningsförbud i den. Det är i och för sig inte så stort problem, men, i vilket skick är den nu. Har den mer eller mindre vittrat sönder av väder och vind? Själv har jag förstört 2 skorstenar på grund av okunskap. Det har varit öppet rak ner, vilket inte varit bra. Skorstenen kan alltså behöva renoveras. Finns olika metoder, själv valde jag att sätta in en stålslang. I det hus jag bor i nu har jag ersatt oljepannan med en bergvärmepump. Är förresten inne på min andra värmepump. Den första installerades i mitten på 80-talet. Helt klart väldigt praktiskt. I ett annat hus har jag installerat pelletsbrännare. Både VP och pelletsbrännare har fungerat utan större problem, förutom sedvanlig service. VP är bekvämast. Pelletseldning fordrar en liten större arbetsinsats med jämna mellanrum. Sotning, var 14 dag samt påfyllning av pellets, beroende på hur matningen ser ut, med småsäck kanske 1 gång per dag.
Vad som är bäst handlar mycke om tycke och smak. Dock skall man komma ihåg att ett hus med skorsten som är avsett att eldas i mår bäst av att den används. Man får en, om man får kalla det, naturlig luftväxling i källaren som är positiv för huset i sin helhet.
 
http://www.stocksbro.se/produkt.htm

Det här skulle vara någonting för dig!

Var rädd om skorstensarean om du sätter i slang i skortenen. EN glidgjutning gör oftast att man får lite mer drag efteråt.

Mats
 
Tack för många bra svar!

Skorstenen används idag, kamin finns på neder och övervåningen. Däremot rökkanalen från kälaren är igenmurad,nere vid elpannan. Ventilationskanalerna går via skorstenen. Precis som du sa JanneL så är jag inne på att det är bäst att elda i ett hus som det ska eldas i. Men det kanske inte spelar någon roll eftersom det inte blir så varmt från en pellets panna...Värmer den upp källaren något?
Tror ni att rökkanalen från källaren måste renoveras om en pelletspanna ska installeras. Vad kostar en pelletspanna inklusive förråd och installation? Bergvärme tror jag ligger på 150 - 200.000 kr?
På sommaren var det otroligt varmt på övervåningen och nu är det kallare på övervåningen, vilket antagligen tyder på dålig ventilation. Hur ska man förbättra ventilationen med respektive värmesystem? Skulle man kunna sätta in fläktar i badrummen (finns ett på varje våning, även i källaren)?

mats757
Biosol pannan ser fin ut. Alltså en kombination av sol och pellets. Har du en sådan?Då antar jag att man har solceller på taket? Vad är en glidgjutning?

Många funderingar!
/Ola
 
Det som kan vara värt att nämna är att vi precis har flyttat in i huset. Och tanken är väl att vi ska bo här i 20-30 år...

/Ola
 
Även om en panna i dag inte avger så mycke strålningsvärme torde det ändå ha en positiv inverkan på klimatet i källaren då man får en högre luftomsättning. En ny pelletspanna torde inte avge så mycket strålningsvärme. Är dock ingen större affär att komplettera med några element om så behövs.
Att det blir varmare på övervåningen är inget ovanligt. Solens inverkan, värmen stiger uppåt och kanske för lite isolering uppåt. Ventilationen påverkar även inomhusklimatet.
Kanske kan man innan man bestämmer sig för att köpa och satsa på en ny pelletspanna, innan man vet vad man ger sig in på, köpa en beg. panna och brännare. Har fått för mig att det är populärt att installera fjärrvärme i dag och då kastas de gamla (i bland ganska nya) pannorna ut. Tycker man det fungerar bra då han man möjlighet att byta upp sig. (Det är trots allt lite arbete med att elda pellets)
 
Har du en ny pelletspanna? Är de nya pannorna mer självgående än de äldre, med tanke på t ex självsotning, pelletsförråd, matning osv...

Mvh
Ola
 
Har flera kompisar som installerat nya pelletspannor som jag justerat in, Helt klart är det lite jobb även om det inte är en helautomatisk panna..

En som har en Ariterm biomatic 20+ behöver sota o tömma asklådan 3 ggr/år med en förbrukning på 6 ton/år (ca 25000 kWh/år) varav sotaren gör det 2 ggr/år som är sotningsintervallen här... Nu finns den pannan med spaksotning o askkomprimering på asklådan så då behövs det bara tömma asklådan 2 ggr/år, Sotningen sköter sotaren helt då.. Men man ska då ha ett bulkförråd för att det ska bli bekvämt..
 
Tack för alla svar!

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.