Jag ska hjälpa min kusin som är jordbrukare att projektera en värmeanläggning.

Grundkravet är:
Flis.
Pannan ska stå i anslutning till verkstadsbyggnaden.
Kulvert ska dras till mjölkrummet och till bostadshuset.
Den svåra saken är. Spanmålstorken som kräver en effekt på ca 200kW vid topparna.

Min förslag är:
Ackumulator tank på ca 10m3
Panneffekt på ca 100kW
I Bostadshus står en tekniktank på 500 liter, med dubbla vattenslingor.
I Mjölkrummet står också en tekniktank på 500 l m dubbla vattenslingor.
I verkstaden sitter en aerotemper, vatten värmd.

På hösten när spanmålstorken går drar den ca 200kW i uppstarten, ca 1-2 timmar.
I 3-4 timmar går den på halv effekt. Därefter kyler den bara spannmålen.
Efter 8 timmar laddar man en ny satts och kör igen.

Pannrummet byggs utanför gammal byggnad och en takhöjd på 5 meter är möjlig. Därför tycker jag att en så hög tank som möjligt är att föredra, och mest ekonomiskt.

Bonden ifråga tycker att det är onödigt med tank och eldar torken hellre med olja. Jag tror inte på det i längden. Går trots allt 2m3 olja varje år. Pengar som kan finansiera anläggningen. Man borde spara in det ganska snart.

Jag anser att en stor tank är att föredra. På sommaren kan han då värma upp tanken en gång varannan vecka. Resten av tiden får anläggningen vila. Man kan då göra storservice utan att det blir kallt i bostaden. En stor tank kan då jämna ut effektbehovet från spanmålstorken.

Vad ska man ha för typ av eldning av flisen, eltändning, stoker eller förugn?
Större eller mindre tank?
Hur grov kulvert behöver man? Beräkningstips?

Tacksam för lite synpunkter.

Mats
 
Jag skulle nog köra med två separata system eftersom torken skall gå sån kort tid på året.
Ett mindre ~50kW för boningshus och annat. Eltändning samt tank på ca 3-5 m3.
Ett stort, 200kW, för torken. Gärna nåt bättre begagnat flis/pelletssystem.
 
Ingen mer som har några tips att komma med.
Varför köra två separata system? Tanken ska ju göra att pannan kan gå på full effekt under tiden den laddar, sedan står den ju och vilar. Eller är det ett problem?

Mats
 
_ap_
låter klokt tycker jag, jämför bara vad som blir billigast, 150kW panna och 5m3 tank eller 100kW och 10m3 tank.
har man tur kanske pannorna ligger nära i pris.
Tips på en panna är Fröling 110kW, 30min tillsyn/ månad.
Jag tycker man gör ett ordentligt system istället för 2 "halvbra" inte så kul med dubbelt av allt.
Ska det vara kulvert till torken eller bara till småtankarna?
om bara till småtankarna bör det räcka med pex 32/26 om inte avståndet är jätte långt.
ska båda tankarna fyllas från samma kulvert kanske man skulle gå upp ett steg i storlek.
 
Fröling panna!
Tack för tipset, den ska jag titta närmare på.

Kulverten till ladugårde är ca 40 m lång, och den kommer i sin tur att mata vidare ytterligare 50 meter till bostadshuset. Min tanke är att växla ner till lite klenare dimention sista biten.

Bonden själv är inte så noga, han lägger gärna ner lite arbete på skötseln, MEN bondens Fru är inte riktigt av samma åsikt. Hon vill göra allt som går för att få lite mer tid över. Bonden jobbar ju jämt säger hon... :)

Jag tror att en dubbelt så stor tank bara blir lite dyrare. Men en dubbelt så stor panna kostar i regel dubbelt så mycket. Men, det är en bra tanke att kolla lite nogrannare på det.

Mats
 
_ap_
hur går det med "projektet"??
Kan meddela att en 100kW Fröling kostar 18,300 Eur
tillkommer gör ackstyrning och automat sotning av konvektions delen
för 631 Eur.
En panna som jag oxå verkar fin är HDG från lantmännen ser ut mycket rejäl och
fint byggd dock dyrare än en fröling.
Bönder gillar väl lantmännen ;)
Mitt val föll slutligen på en 55kW från fröling.
 
Hej

Har fröling någon svensk återförsäljare?
 
Jodå.
Kulverten är nerlagd. Pannrummet är färdigbyggt, pannan står på plats och skorstenen ska muras i dag.
Så det är själva installationen som återstår.

Pannan blev en Twin Heat på 80 kW från BN Energikonsult från Västerfärnebo. Den blev vald på grund av att dom kunde leverera en bra totallösning.
Kanske inte den billigaste. Men det var inte dyr heller. Det fanns många garage firmor som kunde sälja billigare. Men... va fan. man vill att det ska fungera också. Kanske det gör. Men nu tyckte frun i huset att det skulle vara beprövade saker. Om jag kan bara hålla med. Det är för dyra delar att "leka" med.

Dock snålade bonden och hoppade över acc-tanken. Men det är plats byggt för tank på ca 10 m3. Jag har sagt åt honom att den dagen han väl kör igång tanken kommer han att ångra att han inte gjorde det på en gång. Men jag kan förstå också, det är inte lätt att hosta upp 400'000 på ett pannrum. 20'000 extra är pengar det också.

Mats
 
_ap_
Är det eltändning på den panna?
 
Såg denna tråd nu för första gången men men..

Vad blev det för kulvert??
Iaf med den längden o för att ladda acktankar sattsvis räcker det gott iaf med 2x22 mm kulvert till hus o ladugård, En kompis kör med tank i ladugården o huset men en pelletspanna... Men därimot till spannmålstorken behövs det en grövre kulver som klarar att mata 200 kW, Har på att det gick mata 63 kW i en 20 mm kulvert med diff på 50°..

Ang acktank till flispannan behöver den kanske inte va så stor som 10m3, Det beror främst på vilken temp som krävs till spannmålstorken.. Med en diff på 50° rymms 580 kWh i 10m3 vatten o om man har så givaren som styr start av flispannan flyttbar mellan hög/låg placering i tanken kan man komma undan en jättetank, Man har den nära botten då torken används så hålls alltid tanken full under denna period sen flyttar man den högt igen... Nu är ju pannan redan köpt men med sådan inkoppling hade det nog gått med en mindre panna oxå om det inte är en ruskigt stor yta som ska värmas...

Förmodar att det är mjölkproduktion i ladugården??
Jag va o såg ett bygge här som byggt för 2 mjölkrobotar, Dom hade kopplat in en växelventil så mjölkkylen till tanken värmde i första hand acktanken o när den va full växlade det över till luftkylaren...

Men som sagt inte lätt att få allt, Hur hög förbrukning hade han tidigare o va det vattenburen el då??

Att tänka på ang torken är ju att bönderna inte betalar några 13,60:-/liter för dieseln/oljan
 
Vad beträffar pannan så kan jag bekräfta att du har köpt riktigt bra grejor! Har själv en och den bara går och går utan några som helst störningar.
 
Som jag sa tidigare, det är min Kusin som har/håller på att bygga.
Men bonde som har är ville han ha lite tips om vad som finns att välja på.

Nu har jag glömt bort vilken dimention det är på kulverten. Med i mjölkrum/personalutrymmet och inne i huset sitter det en värmeväxlare typ fjärrvärme. Så det blev ingen tank. Så det måste cirkulera hela tiden. Jag hadde nog satt in en tank, men det är litet och enkelt att installera. Och spar utrymme. ( Inne i huset och i mjölkrummet alltså.)
Jag tror att kulverten är 32 fram till mjölkrummet och 25 vidare till huset. Eller någonting i närheten. 22-28?

Tanken behöver nog vara ganska stor då torken drar 200kW och pannan ger 80kW. Men torken ger bara full i några timmar, sedan går den ner på 1/3 effekt. Efter 8-10 timmar är nästa satts i och ska torkas. Finns inget utrymme för att vänta på att värmen kommer. Pannan måste få ösa på för fullt hela tiden.

Förvisso kostar inte oljan fullpris för bönder till tork. Men det är fulldyrt ändå. När ändå anläggningen ska byggas är det huvudlöst att inte ta med det i beräkningen. Att bara bygga flisanläggning för torken är det ingen ekonomi i. Tar säker 30 år att betala tillbaka. Med dagens oljepris. Men nu var anläggningen i bostaden slut och ladugården var nyligen utbyggd och behövde någonting bättre än el uppvärmning.

Kul att höra att det är ett bra val av panna. Frun i huset tyckte att pannan såg snygg ut. :) Men jag håller faktiskt med. En väldesignad produkt har oftast också bra funktion. Man tänker på helheten. Inte att föringa.

Mats
 
Ja då behövs grövre kulvert, Även pannan behöver ha högre effekt utan acktank då en dusch y.ex kräver 23 kW + att kanske automatdisken i ladugården går så inte omöjligt att vissa stunder kan det krävas närmare 80 kW om mycket vv används + att det är kallt...
 
_ap_ skrev:
Är det eltändning på den panna?
Har för mig att pannan kör underhållsfyr, dock så har den vattenmantlat brännhuvud och någon form av rökkylare med bypass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.